Project Valkkruiser Content 1200

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor rope » 23 Mei 2022, 13:38

Heren,

Na de nodige andere werkzaamheden aan boord inmiddels toch echt begonnen met het eerste interieur deel in elkaar te zetten (foto's volgen). Ik gebruik gefineerde teak multiplex platen van 15mm voor de makkelijke (rechte) stukken. Komt direct al een vraag naar boven. Aflakken doe je neem ik aan na het timmerwerk. Ik wil een aantal haakse verbindingen lijmen met PU lijm, maar dat zet iets uit en geeft dan mogelijk lijmvlekken op het onbewerkte teak fineer. Toch vooraf al lakken of zijn hier andere oplossingen voor? Of gewoon voordat de lijmresten droog zijn verwijderen met aceton?

Ben benieuwd.

Gr,
Wim
rope
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 16 Mrt 2022, 01:00
ligplaats: Heusden
info: Barkas 1000 OK

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wolf1 » 23 Mei 2022, 15:35

Michel, Zat dit zo of heb je dit helemaal zelf bedacht ?
Afbeelding
vind het eeuwig zonde, waarom het druklager niet voor de galant, heb je de homo kneed niet nodig ! ! !
Ik weet niet hoelang je met dit schip blijft varen, maar als het lang genoeg is komt gegarandeerd de dag dat je nog eens aan me zal denken !
Wat vindt je hier van ?
Afbeelding
Dit moest zo omdat er niet meer lengte was, maar in jou geval ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wrijfhout » 23 Mei 2022, 19:48

@Wolf1 Dat het druklager helaas niet aan de voorkant is gemonteerd kan ik volgen. Op deze manier kan je het druklager bijna net zo goed star aan flens bevestigen. Die rubber ringen doen nu voor de helft geen dienst meer. Maar dan. Een homokineet die het uit lijn liggen opvangt zou niet nodig zijn? Dat volg ik niet. Wat zie ik over het hoofd?
Laatst gewijzigd door Wrijfhout op 23 Mei 2022, 19:52, in totaal 3 keer gewijzigd.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wrijfhout » 23 Mei 2022, 19:50

@Wolf1 Dat het druklager helaas niet aan de voorkant is gemonteerd kan ik volgen. Op deze manier kan je het druklager bijna net zo goed star aan flens bevestigen. Die rubber ringen doen nu voor de helft geen dienst meer. Maar dan. Een homokineet die het uit lijn liggen opvangt zou niet nodig zijn? Dat volg ik niet. Wat zie ik over het hoofd?

Ik zie dat ik ook begin te stotteren. Sorry voor de dubbel.
Wrijfhout
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 30 Sep 2021, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wolf1 » 24 Mei 2022, 09:21

Er is ruimte genoeg om de Sole in lijn te plaatsen, op deze manier moet de homo-kneed er tussen om de beweging van de motor op zijn rubbers te kunnen volgen.
Plaats je het stuwdruklager naar achteren, krijg je genoeg vrije lengte schroefas om deze beweging op te vangen en is een homo-kneed overbodig !
De levensduur van een homo kneed is echt beperkt. Heb er al heel veel vervangen die de 2000 uur niet hebben gehaald.
De homo-kneed wordt alleen veel gebruikt in de pleziervaart, is voor een werf veel goedkoper, ongeschoold personeel en na 1500 uur toch geen verhaal meer mogelijk en hoe minder machinekamer hoe meer leefruimte en dat verkoopt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor pascall » 24 Mei 2022, 15:06

De levensduur van de homokineet is deels gerelateerd aan het merk en hoe ingebouwd.
Bij ons bootje zit hij er 12000 uur in en nog steeds speling vrij.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wolf1 » 24 Mei 2022, 15:09

pascall schreef:De levensduur van de homokineet is deels gerelateerd aan het merk en hoe ingebouwd.
Bij ons bootje zit hij er 12000 uur in en nog steeds speling vrij.
Mvg, Pascal.

Uitzonderingen bevestigen de regel !
Heb wel ervaren dat de watertoevoer onderwater een rol kan spelen en uitlijn plaatsen de smering zou verbeteren.
En als vanwege lengte te kort voor een flexibele aandrijving gekozen moet worden, voor de zelfde prijs heb je een centaflex, en dat blijft wel heel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Michelr » 25 Mei 2022, 18:51

Wolf1 schreef:Michel, Zat dit zo of heb je dit helemaal zelf bedacht ?
Afbeelding
vind het eeuwig zonde, waarom het druklager niet voor de galant, heb je de homo kneed niet nodig ! ! !
Ik weet niet hoelang je met dit schip blijft varen, maar als het lang genoeg is komt gegarandeerd de dag dat je nog eens aan me zal denken !
Wat vindt je hier van ?
Afbeelding
Dit moest zo omdat er niet meer lengte was, maar in jou geval ?
Gr. Wolf1


Ik heb dit niet zelf bedacht, heb niets met motoren. Leverancier en technicus die de motor heeft ingebouwd zijn de bedenkers..
De volgorde van het geheel was achteraf ook niet zo slim, met een mal is eea voorbereid en de schroefas installatie er ingelast. Een seizoen later stond de boot elders opgebokt en is de motor erin gezet.
Achteraf had het makkelijker geweest als alles in 1 keer was gebeurd, dat had er net ff anders ingezeten maar wel in dezelfde volgorde.

Uit de berichten begrijp ik dat het beter had gekunt?!

Voorlopig laat ik het zo eerst maar een keer te water, zal daarna vast nog wel meer aangepast moeten worden...
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Wolf1 » 26 Mei 2022, 08:29

Michelr schreef:Ik heb dit niet zelf bedacht, heb niets met motoren. Leverancier en technicus die de motor heeft ingebouwd zijn de bedenkers..
De volgorde van het geheel was achteraf ook niet zo slim, met een mal is eea voorbereid en de schroefas installatie er ingelast. Een seizoen later stond de boot elders opgebokt en is de motor erin gezet.
Achteraf had het makkelijker geweest als alles in 1 keer was gebeurd, dat had er net ff anders ingezeten maar wel in dezelfde volgorde.

Uit de berichten begrijp ik dat het beter had gekund?!

Voorlopig laat ik het zo eerst maar een keer te water, zal daarna vast nog wel meer aangepast moeten worden...

Begrijp je standpunt !
Kan alleen herhalen, eeuwig zonde en schande voor de techneuten die je dit verkocht hebben, moest niet mogelijk zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1847
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser Content 1200

Berichtdoor Michelr » 29 Mei 2022, 14:12

Dank voor je bericht Wolf.

Heb je iets van een tekening, schetsje wat jij gedaan zou hebben in deze?
Als ik het goed begrijp is met name de afstand naar het lager van de watergesmeerde as en de Python wat aan de lange kant zonder ondersteuning.

Grt. Michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten