broekie schreef:Mooi project. Heb je de indeling van de binnen ruimtes zelf bepaald of ben je gaan kijken hoe dit bij deze schepen gedaan wordt?
Houd je de kosten bij? Ik ben altijd benieuwd of het loont zoveel werk zelf te doen.
Dat hangt natuurlijk sterk af van wat je zelf doet en kan (aan uren) en uitbesteed.
Ook de aanschafprijzen van alles kunnen de kosten sterk reduceren als je scherp inkoopt.
Dus die afweging zal bij iedereen persoonlijk zijn.
Zelf zijn we bezig met een behoorlijke aanpassing aan ons schip.
Daar is ook discussie over van andere bootbezitters m.b.t. kosten en waarde. Velen raden het dan af.
Wij zijn ook niet gek en hebben van te voren een kostplaatje gemaakt of het verstandig was om de aanpassingen te doen.
Wij hebben gekozen ons schip te houden en de dingen die we graag willen te realiseren.
Daarbij spelen een aantal factoren mee die bij een ander weer anders kunnen zijn.
De binnenruimtes hebben we bepaald aan de hand van verschillende boten in deze lengte. Voorin de punt komt een afgesloten ruimte met twee bedden in v-vorm, laag en hoog.
Hierbij vinden wij het belangrijk dat de bedden voldoende breedte en lengte hebben, dus gaan we uit van minimaal 200x75cm.
De dinette wordt een soort van L-bank waarbij de korte zijde tegen het schot komt van de voorpunt. Hierbij is het de bedoeling dat de bank deels doorloopt op de salonvloer. Wat betekent dat we de vloer onder de bank iets verder moeten ophalen dan bij een dinette opstelling. Dit hebben we gezien in een Van der Heijden motorboot.
Tegenover de L-bank komt de keuken met links een hoge inbouwkoelkast op 230V. in het midden een kleine inham en rechts (tegen de salonkant) het kookgedeelte. Ook hier geldt dat we het blad circa 30cm willen laten doorlopen over de salonvloer en de achterwand op trekken om boven het kookgedeelte een afzuiger te kunnen creëren met mogelijk een bovenkast.
In de salon komt links bij binnenkomst een kastenwand die overloopt in de L-bank (dinette).
Rechts in de salon komt een (waarschijnlijk half rond) bank, die begint tegen het schot van de douche welke rechts wordt gemaakt.
Als het mogelijk is qua ruimte willen we een half ronde trap maken bij de instap vanaf het achterdek, waaronder een ruimte gemaakt wordt voor een kleine wasmachine, toegankelijk vanuit de wc ruimte.
De wc komt dus links in de achterkajuit, bij binnenkomst vanaf de salon rechts.
In het halletje naar de Ak komt 1 deur naar de wc en 1 deur naar de achterkajuit. De douche wordt toegankelijk vanuit de achterkajuit. Dit scheelt weer een deur in het al kleine halletje.
In de achterkajuit komt in het midden onder het achterraam een fransbed met daarvan rechts en links diverse kasten en twee wat hogere kasten direct naast de wand van het toilet en de douche.
Het zal zeker gebeuren dat tijdens het bouwen nog wat zaken anders moeten, maar dat gaan we zien. Dit is in grote lijnen hoe het moet gaan worden.
Op het laswerk na en het plaatsen van de motor, worden alle werkzaamheden in eigenbeheer uitgevoerd.