Project Motorkotter

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Amersfow » 22 Dec 2020, 12:59

Wat googlen leert me dat de meeste antifouling op de schroef afraden. Boot ligt nu op brak water, dan schijnt aangroei echt enorm te zijn, maar gaat naar zoet water.
Gewicht zal ik niet snel weten, "de kraan had het zwaar" zei de makelaar. Alleen modernere kranen kunnen gewicht geven, geen idee wanneer die daar ooit inhangt. Ik ga het wel beleven, zolang die de 10km haalt ben ik al blij.
Ha, ik mag van de verzekering 10 mijl uit de kust, misschien eens proberen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Solita74 » 25 Dec 2020, 01:24

Ik heb ook weleens mijn schroef in de 2 k en de antiefouling gezet toen ik ging varen had ik op 1000 toeren een zingende schroef en dat was niet o aan te horen dus weer de wal op en poetsen en alles eraf gehaald .doe dat niet!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Amersfow » 28 Dec 2020, 14:38

Heb 2x125 ltr RVS dieseltanks; helaas zonder mangat en waterzak. Wil als de tanks leeg zijn een mangat in slijpen; heb dat ooit met een trespa deksel gemaakt. Maar wat met de waterzak? Lassen lijkt me heel erg lastig. Een zo plat mogelijke huiddoorvoer met een stuk doorzichtige slang met aftapmogelijkheid?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor FKZ » 28 Dec 2020, 14:53

Waterzak kan je spoelen. Ik heb de indruk dat na een jaar of 5 het water niet echt fris meer is uit een waterzak. Dus na 5 jaar de binnen zak vervangen. Meestal gaan ze ook niet heel veel langer mee omdat ze toch gaan lekken op een aansluiting. Ik vervang dit jaar de waterzakken door vaste tanks van HDPE.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Amersfow » 28 Dec 2020, 15:13

Ik bedoel dat er niet zo'n opvangbakje op laagste punt van de dieseltank zit (in de veronderstelling dat dat waterzak heet).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Amersfow » 31 Dec 2020, 09:20

Weer wat updates:

De vetpomp (handmatig) heeft 2(!) uitgangen, 1 gaat naar het voorgland, en 1 gaat helemaal naar achter. Slimme oplossing lijkt me; de achter leiding: https://photos.app.goo.gl/bsVRHxTMS9Q4aNet5

Er zitten 2 dieseltanks in de boot (en 1 kleine 20 ltr voor de dieselkachel, daar mag rode diesel in, de vrek :D ); ze zijn verbonden met een slang die op het diepste punt van de tanken aangesloten zit. Zal ik daar een t-stuk in aanbrengen en dan een aftapbare stuk naar beneden maken voor wateropvang? Met een beetje schommelen zou daar ook het water langskomen als dat substantieel wordt toch? https://photos.app.goo.gl/wP6WPiDt3k1iPCiu8

Dieseltanken lijken zelfgelast RVS; https://photos.app.goo.gl/LyWYeb2QWY6KoKNUA Ik denk erover er een mangat in te slijpen, de lassen aan de randen dan vlak te maken, daar dan met dieselbestendig rubber en een plaat RVS of trespa een deksel op te maken. Eerst de tank waar ik makkelijk bijkan en als die helemaal schoon blijkt, laat ik de andere kant even zo zitten.

Ben erg tevreden over het verfwerk, gewoon in de buitenlucht in de koude natte tijd gedaan. Wel luchtvochtigheid < 80%. https://photos.app.goo.gl/WqSSZFpCeXmeELSV6

Ik ga trouwens het ophalen niet varend doen maar via een dieplader. In de vertrekhaven zetten ze m op de dieplader, die lui brengen m naar een scheepswerf in de buurt en daar wordt die gelost. Scheelt veel kopzorg, motor klaar maken (extra filters kopen enzo) en 2 dagen varen. Prijs viel me mee. https://www.vandewetering.nl/upload/doc ... _NL_DM.pdf
Vanaf het Veerse meer had ik heel wat "kunstwerken" te passeren; sommigen draaien verassend genoeg alleen op aanvraag, jachtsluizen draaien niet, en dagen vallen af wegens onderhoud. En nog beetje stroom, en een onbekende motor.

Er zit een Vetus accuwacht in die de laadstroom van de motor verdeeld over de 3 accu's. Stroomval diodes maar 0,1 volt dus nog wel bruikbaar. Er zit ook een Vetus acculader in, die laad alleen de verlichtingsset. Ik denk erover die accuwacht te vervangen door 2 cyrix-en. Volgens mij eenvoudiger en geeft de mogelijkheid te starten op de verlichtingsaccu in geval van nood. En dan werken de lader en altenator voor alle 3 de accus.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor FrankM » 02 Jan 2021, 23:33

Je hebt zeker niet de goedkoopste transporteur genomen. Ooit eens een offerte aangevraagd voor een transport bij diverse bedrijven, maar deze ging alles te boven.
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor broekie » 03 Jan 2021, 07:51

Wij hebben een jaar of 10 geleden eens een boot gekocht in Veere midden in de winter.
In twee dagen met zelfs overdag lichte vorst gewoon teruggevaren.
De beroepssluizen draaien en zoveel beb je er niet nodig.
Even uit het hoofd, Veerse meer af door een sluis, richting Krammersluizen, Volkenrak over naar de Volkenraksluizen.
Overnachten in Willemstad en dan vaar je zonder problemen naar de Julianasluis bij Gouda.
Was een prachtige tocht zo in de winter.

Ik zou die centen van transport maar in mijn zak houden.
Even wat regelen met vervoer.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project Motorkotter

Berichtdoor Amersfow » 03 Jan 2021, 09:52

O heb er maar 1 gevraagd, mensen regelen, motor die ik er toch uit laat halen leren kennen en onderhoud geven en reserveonderdelen regelen, mensen regelen die mee willen varen, eerste sluis was al "alleen op aanvraag" en krammersluizen zijn in onderhoud. Kost allemaal tijd en energie, en geld daar heb ik vooralsnog toch genoeg van:-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten