Oude laptop

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Oude laptop

Berichtdoor PARO » 17 Okt 2020, 20:12

Collega's, ik kan een oudere(14 jaar) laptop op de kop tikken uiteraard met een mat scherm welke een perfect beeld blijft geven in volle zon, en dus ideaal voor vaarkaarten.
Origineel was dit windows 8 of zoiets en is geupgraded naar windows 10.
Nu is mijn vraag, wanneer ik deze laptop naar fabrieksinstellingen wil zetten blijft deze dan windows 10 of gaat deze terug naar de originele windows en zo ja kan ik dan nog terug 10 gratis downloaden.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor heuvels » 17 Okt 2020, 23:03

Als je de fabrieksinstellingen in de BIOS bedoelt.... heeft geen invloed op de Windows versie.
Kun je dus gerust doen.
Succes....

PS hoeveel werkgeheugen heeft hij?? Waarschijnlijk makkelijk uit te breiden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Oude laptop

Berichtdoor PARO » 18 Okt 2020, 00:08

Bedankt.
Laatst gewijzigd door PARO op 18 Okt 2020, 00:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor PARO » 18 Okt 2020, 00:10

heuvels schreef:Als je de fabrieksinstellingen in de BIOS bedoelt.... heeft geen invloed op de Windows versie.
Kun je dus gerust doen.
Succes....

PS hoeveel werkgeheugen heeft hij?? Waarschijnlijk makkelijk uit te breiden.


4 ram
En alle oude data is dan verwijdert?
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2020, 00:24

Mediacration tool downloaden icm met win10 Home
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Heel eerlijk gezegd, met de Home versie ben ik nog nooit een niet gelicenseerd systeem tegen gekomen, of die nu wel of niet ooit voorzien is geweest van Win10, het registreert zich altijd.

Als er een recovery partitie aanwezig is dan zal je als je de recovery methode gebruikt bij een naar fabrieks instellingen terug vallen naar Win8, die stap kun je dus beter achter wegen laten door met de media creation tool een Win installatie USB stick aan te maken, dan alleen evt de boot volgorde aanpassen zodat van de USB stick wordt gestart om de installatie aan te vangen.

Al kan dat ook anders, start > instellingen >bijwerken en beveiliging > systeemherstel > meer herstel opties >opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows > aan de slag.

Ze kunnen veel negatiefs zeggen over Win 10, maar op her installeren hebben ze het leven een stuk gemakkelijker gemaakt dan in alle voorgaande versies, dan is echt een enorme vooruitgang.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor PARO » 18 Okt 2020, 10:01

Henkvd,
Daar ga ik mij eens in verdiepen, maar ziet er moeilijker uit dan het is waarschijnlijk. De hoofdbedoeling is dat ALLE oude data er af zijn en niet de windows 10.
Kom er nu achter dat de laptop windows 7 had oorspronkelijk en van 2004 is. Werkt overigens nog prima.

Thanks.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor heuvels » 18 Okt 2020, 11:15

Als de laptop goed werkt zou ik Windows alleen maar opschonen. Daarvoor zitten voldoende hulpjes ingebouwd.
En niet gebruikte progs en media verwijderen.
Ik weet niet welke vaarkaart je van plan bent te gebruiken, maar die van mij werkt op mijn moderne laptop al stroperig.... Ik gebruik de app van de Mobile Company.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Oude laptop

Berichtdoor Popeye » 18 Okt 2020, 11:20

henkvd schreef:Mediacration tool downloaden icm met win10 Home
https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar ... /windows10

Heel eerlijk gezegd, met de Home versie ben ik nog nooit een niet gelicenseerd systeem tegen gekomen, of die nu wel of niet ooit voorzien is geweest van Win10, het registreert zich altijd.

Als er een recovery partitie aanwezig is dan zal je als je de recovery methode gebruikt bij een naar fabrieks instellingen terug vallen naar Win8, die stap kun je dus beter achter wegen laten door met de media creation tool een Win installatie USB stick aan te maken, dan alleen evt de boot volgorde aanpassen zodat van de USB stick wordt gestart om de installatie aan te vangen.

Al kan dat ook anders, start > instellingen >bijwerken en beveiliging > systeemherstel > meer herstel opties >opnieuw beginnen met een schone installatie van Windows > aan de slag.

Ze kunnen veel negatiefs zeggen over Win 10, maar op her installeren hebben ze het leven een stuk gemakkelijker gemaakt dan in alle voorgaande versies, dan is echt een enorme vooruitgang.


En nu in Jip en Janneke-taal! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Oude laptop

Berichtdoor henkvd » 18 Okt 2020, 11:47

Dan kan je het beter laten voor wat het is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4469
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Oude laptop

Berichtdoor Kwokko » 18 Okt 2020, 12:28

Popeye schreef:
En nu in Jip en Janneke-taal! :mrgreen:

Groet, Jack.

Een recovery partitie is een gedeelte van je harde schijf waar in feite de installatie op staat van Windows.
En alle drivers van de fabrikant ,bv van Dell.


Maar ik heb het anders gedaan.
Ik upgrade de vorige versie naar bv W10 ,en koop dan een Samsung EVO SSD ,en download hun kloonprogramma.
Maak een kloon van het besturingssysteem op de SSD ,en wissel de SSD dan met de MiniHDD van de laptop.
Voordeel ,je origineel blijft bestaan ,en je laptop wordt door de SSD veel sneller.
En je recovery partitie staat daar niet op.
Per ongeluk terug ,heb je geen last van.
Geheugen bijpluggen in een laptop van 2004 ,is vaak niet mogelijk,gaan zelden hoger dan 4 GB.
Zit vaak maar één slot in.

Ik zou trouwens sowieso er een SSD inzetten ,mede omdat de CPU vaak niet over bemeten is bij een laptop.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten