Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor varg » 11 Mrt 2021, 23:01

vergeet STLA en kijk hier even: https://rotterdamplastics.nl/nl/waterta ... esel-tanks
er is ook een lijst van vloeistofresistentie op die site aanwezig, de prijzen zijn uiterst redelijk en je kunt ook alle appendages daar kopen. Groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 12 Mrt 2021, 12:29

varg schreef:vergeet STLA en kijk hier even: https://rotterdamplastics.nl/nl/waterta ... esel-tanks
er is ook een lijst van vloeistofresistentie op die site aanwezig, de prijzen zijn uiterst redelijk en je kunt ook alle appendages daar kopen. Groet, Arnold


ook ee goede optie bedankt
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 22 Mrt 2021, 10:18

Het begint weer ergens op te lijken. Na het maken van veel gaten is nu de boot weer bijna waterdicht:

boegschroef tunnel er ingelast
Afbeelding

de motor fundatie gelast en de oude afsluiters er uit en een nieuw plaatje er in
Afbeelding

de hele bilge in de primer
Afbeelding

op de wanden komt nog geluids isolatie maar dat plak ik als aller laatste zodat het schoon blijft.

3 nieuwe tanks die onder het achterdek komen. 2x 85 liter water en 1x 85 liter diesel.
Afbeelding

van watervast betonplex een nieuwe plek maken voor de tanks.
Afbeelding
Niet echt een feestje om op je rug te werken in een rare houding omdat je er zelf eigenlijk niet inpast met 2 meter.

Alle aansluitingen in de tank moet ik nog maken bij wildkamp koop ik PP doorvoeren voor de watertank. Ook voor diesel komen daar de doorvoeren vandaan alleen met een nitrile rubber pakking omdat die tegen diesel kunnen. Alle aansluitingen maak ik boven op met een zuigbuis zodat er nooit wat kan lekken omdat een verbinding constant onder druk staat.

Nog wachten op wat onderdelen en dan monteren te water en naar de straler voor het ows
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 29 Mrt 2021, 10:25

We komen van de sloop in de montage fase

Tanks onder dek geplaatst na vorige week een foutje te hebben gemaakt met de hoogte aan de zijkanten.
Afbeelding

Gas handel geplaatst en alvast 1 kabel voor de KK getrokken. Het oude gat van de keer schroef koppeling gebruikt deze zit voor mij wat aan de lage kant. Als het consoltje een houten buiten kantje krijgt gaan we dit tzt eens wijzigen. Voor dit seizoen zal ea wel volstaan.
Afbeelding

Afbeelding
Omdat het roer en de hennegats koker er uit waren deze laten voorzien van nieuwe lagers. Ook een nieuw taatslager en een nieuwe pjuk op het roer voor in de taatspot.
Het gat is conisch uitgesleten door het roer dus dat moet op maat gemaakt worden. ook de pjuk aan het roer moest een beetje korter omdat anders het roer niet boven op het lager steun maar alleen op de pjuk waar die niet voor bedoeld is. Dit spul kan terug geplaatste als de schroefas en schroefas koker er weer inzit. Deze laatste is terug naar de leverancier omdat ze de verkeerde buis diameter gebruikt hebben voor de gekozen seal.

we zijn weer aan het opbouwen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 12 Apr 2021, 10:39

Klusjes en leidingen trekken

Tanks zijn nu geplaatst en alle doorvoeren in de tank zijn gemaakt.

een 1 1/2 duims vul opening+ontlucting en 2x 8mm diesel retour en zuigleiding.

Afbeelding

Zuigleiding is een 8mm rvs buis die in een M12 opgeboorde bout zit gelast. Er zitten zowel pakkingen als M12 in de tank getapt om het dicht te maken. De buis zit 1,5 cm van de bodem. Alle aansluitingen zitten boven in de tank om lekkage te voorkomen.

Ook de drinkwater tanks hebben hun toevoer en afvoer leidingen gekregen

De motor voor definitief op de fundatie gezet en alle diesel en uitlaat slangen getrokken voelt als worstelen met een slang. Alles moet door meerdere schotten en uiteindelijk omhoog en naar beneden als zwanenen hals. alles zo dat er ook nog wat berg ruimte overblijft.
Afbeelding
Afbeelding

De koppeling is heeft een kabel en de bekabeling voor het dashboard heb ik al naar de console getrokken. Het nieuwe dashboard past niet in het oude plankje. Omdat de console TZT toch anders word een tijdelijk betonplex oplossing. wel even netjes de kanten met de schaaf een facet gegeven dan smoelt het toch een beetje

Afbeelding

En de accu wat veiliger gemaakt en 2 aansluitingen gemaakt waaruit alle bekabeling naar de verdeel railsen gaat.
Afbeelding

en met de deksel erop
Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 25 Mei 2021, 11:08

een kleine update,

Boot ligt in het water en de eerste vaart met de nieuwe motor zit er op.

Zelfs met de complete motor kamer open naar het voor en achter vertrek heb ik al 10 DB minder dan met de Sabb! Ook blijft mijn koffie nu gewoon staan zonder naar beneden trillen!

De eerste vaart was naar de straler voor het OWS, Zelf afgeplakt en ingepakt.

Afbeelding

En weer uitgepakt met nieuwe epoxy onderlaag en antifouling
Afbeelding

Wel nog een tegenvaller, waar ik de hele winter al tegen aan loop het dak dat was echt goed rot onde rhet stuurhuis. door omstandigheden was dit nog niet gefixed. tijdens het stralen een mannetje gevonden die er nieuwe stukken in last.

Afbeelding
achter rotterij

Afbeelding
voor rotterij, hier is in het verleden al eens polyester overheen geplakt.

Rigoreus een deel uit het dak
Afbeelding

Voor en achter nieuwe stukken er in en dan is het weer zoals het hoort en kan het weer 60 jaar mee.

Hopelijk over twee weken alles afgemonteerd en kunnen we met het mooie weer wat in aantocht is genieten van de boot.

Een aantal klussen schuif ik door omdat anders een streep door het seizoen kan.

hopelijk is de herfst snel voorbij en krijgen wel een lekkere zomer die duurt tot in oktober!
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 10 Jun 2021, 15:29

Zo het laswerk is eindelijk klaar een compleet nieuwe stip in de voor kajuit en een aantal strips in de achter kajuit. Ook de opstaande rand waat de houten opbouw tegen aan zit is voor helemaal nieuw. Dinsdag de boot na het stralen en lassen weer te water. Het onder waterschip zag er goed uit geen rare plekken of diepe kraters. Wel voor de zekerheid alle luikjes even open en net als opweg naar de straler helemaal droog. Altans dat dacht ik toen.

Hoofdschakelaar om water kraan open gloeien en direct starten. Los gooien en varen. Na 100 meter begint de motor toeren te verliezen hmm vreemd maar snel opgelost was "vergeten"de diesel kraan open tezetten. Bij normaal gebruik zet ik deze nooit dicht. wel viel op dat de wierpot helemaal leeg was. Bij het starten was er meerdere keren wel water uit de uitlaat en er kwam wel wat maar niet zo veel. Hmm blokkade in het schelpje dus direct motor uit kleren uit en te water. Stom alle tape van het af plakken verwijderd behalve die bij het schelpje. Gelukkig lekker weer en daarna geen problemen.

Ook tijdens het varen nog in het achter onder onder de vloer gekeken geen water bij de schroefas roer koning loos pijpen. Voor onder het luikje bij de boegschroef en de afsluiters voor de WC ook niks. Dus helemaal happy, het is deze week mooi schilder weer buiten dus dat kan lekker aan de gang.

Omdat de houten opbouw nog niet er opstaat savond kleedje er over. Zit ik binnen hoor ik water lopen hmm vreemd ik heb er nog geen drinkwater in en de toevoerkraan van de motor staat dicht. Ook de kraan op de schroefas die de seal van water moet voorzien is ook dicht. Luik open en het water staat tot net onder de vlonders:

Afbeelding

Snel dompel pomp er in en water niveau gaat gelukkig snel naar beneden. Gelukkig bepert het water zich tot de eerste 2 compartimenten van de doos kiel en loopt het om de motor ruimte heen. Zowel de accu ruimte als de motor ruimte blijven droog. Rap een deel van de vloer uit uit want het lek zit net onder de vloer bij een vloer weger. Ook deze er uit en zie twee straaltjes water omhoog spuiten uit 2 gaatjes van ongeveer 1mm. Vingers er op en even tot rust een plan maken. Wat stop ik nu in zo een klein gaatje alle houten pluggen zijn te groot. Dan stuur mijn vader een appje of ik wel prikkers heb. Dus snel dikke spies prikkers uit de keuken en die er in. Het sijpeld er nu nog maar een beetje doorheen. Een flinke dot schoefas vet een vette doek flesje water om dat aan te drukken en alles lijkt droog. Om 23.00 het sein "brand" meester.
Afbeelding

Sinds dinsdag drijft de boot dus letterlijk op 2 sate prikkers en een klodder vet. De boot blijft helemaal droog echter echt blij en positief ben ik nu ff niet. Het leek op bouwen deze week echter is het weer iets repareren.

Ik twijfel heel erg zet ik de boel nu al op de kant maak ik de boven kant af en zien we het volgend seizoen wel. Of maak ik hem tijdelijk dicht maar hoe? Plankje met epoxy aan de buiten kant . Plankje met sikaflex van buiten met twee schroeven van binnen? Een andere oplossing wie het weet mag het zeggen!

Hopelijk binnenkort beter nieuws.

groet
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Oeverloos » 10 Jun 2021, 16:36

Gewoon kneedbaar ijzer/staal/metaal, je weet wel zo’n staafje dat je moet kneden en snel moet aanbrengen, het wordt zomaar keihard.
Gebruikt om een lekkend waterlock dicht te maken (later gelast) en de rvs zwartwatertank, die talloze gaatjes vertoonde, mee dichtgemaakt.
Zit nog steeds.
Heb het altijd aan boord want op mijn schip lekt er altijd wat.
Ligt naast de houten pluggen (ook al 2 x gebruikt voor een verdwenen aftap bout van de expansietank).

En extra saté prikkers.
Goed idee van je vader.
Bij mij staan ze nu ook op het lijstje.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 10 Jun 2021, 19:46

Goed om te horen dan de kneed epoxy werktt. Heb je nog een merk of gewoon de bison stik
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Oeverloos » 10 Jun 2021, 20:06

Wat ik heb kunnen terugvinden is dat het 2013 was.
2 componenten epoxy power voor metaal.
Werkt dus in zout water.
Moet een van de onderstaande merken geweest zijn volgens de inventarislijst.
Uhu
Bison
Grifon
Loctite

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten