Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 29 Sep 2020, 09:44

Beste lezers,

Al best veel mee gelezen en af en toe wat gepost op het forum. Van huis uit een wedstrijdzeiler in open boten, maar voor het verblijf op het water na 5 jaar een sloep nu een klein motorjacht met een leuke historie. Sinds hemelvaart 2020 varen wij met 't Zwarte Schaap een motor jachtje getekend door Ricus van der Stadt voor zijn neef in 1963 ontwerpnummer 112. Het schijnt dat dit bootje Zwarte Schaap heet omdat Ricus eigenlijk geen motorjachten wou tekenen omdat hij zich had toegelegd op zeiljachten. Blijkbaar heeft hij in die tijd 1963 een uitzondering gemaakt voor zijn neef. Om toch het zeil boot gevoel vast te houden zijn er een aantal afwijkende zaken. Een voorbeeld hiervan is de mechanische koppelstok besturing in plaats van een stuurwiel. Na een half seizoen gevaren te hebben een lijstje gemaakt met zaken die prioriteit hebben en wat later kan. Voor winterseizoen 2020/2021 staat op het programma:
-Teak stuurhuis verwijderen kaal halen en opnieuw opbouwen
- Staal werk onder het stuurhuisje repareren de boot van boven weer waterdicht maken ;-)
- SABB 2G met keerschroef vervangen voor een nieuwe motor met aandrijflijn met binnen en buiten bediening.
- Schilderbeurt romp dek en rest van de stalen opbouw.
- Tijdelijke deurtjes maken voor achterste slaap vertrek ivm de kindertjes.

Hopelijk lukt het om rond april mei weer in het water te liggen. Twee weken geleden is de boot droog gezet en is inmiddels het stuurhuisje verwijderd en die staat nu binnen in een klus loods.

Als afsluiter een paar foto's van het verwijderen van het stuurhuisje
Afbeelding20200919_144342 by F.k. Z,

beetje roest
Afbeelding20200919_132834 by F.k. Z,

klaar voor de winter
Afbeelding20200919_181426 by F.k. Z,
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Popeye » 29 Sep 2020, 11:44

Mooi! Ik dacht eerst; "Dat is toch een zeiljacht! “.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 29 Sep 2020, 11:56

Ik heb nog wel een mastje en een steunzeiltje fototje van in het water:
Afbeelding
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor jade » 29 Sep 2020, 12:06

Mooi scheepje met inderdaad een hoog zeil gevoel.
Succes met de klussen, kan niet anders dan mooi worden.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 05 Okt 2020, 09:30

Nieuwe zaterdag nieuwe kansen ;-)

Zolang ik buiten sta moet het weer een beetje mee werken om klussen te doen waar de winter tent open voor moet. Afgelopen zaterdag zou het volgens de voorspellingen droog blijven tot een uur of 3. Hopelijk genoeg tijd om het oude stampende 2 cylinder SABB hart te chirurgisch te verwijderen. Het ochtend ritueel duurde wat langer dan verwacht. Snel aan de slag met het van de week bedachte stappen plan. De winter tent moet opgebonden en 1 kant van de houten stellage moet verwijderd ivm toegang van de heftruck stap 1 van de zoveel. Ivm de winterstalling is electrisch alles al los gekoppeld dus geen spanning meer op het blok. Eerst de makkelijke zaken de slangen van koelwater, diesel en uitlaat Alles gaat makkelijk los en geeft zover geen problemen. Vervolgens de mechanische koppeling en gas handel. ook geen probleem. Ik besluit om de electra bij het paneel los te koppelen en de kabel boom naar de motor te trekken en daar op te bossen. Alle draden zitten in elkaar dus een paar diepe graaien in de stuur console om alle tyewaps los te kunnen knippen. Nu als laatste de fundatiebouten los zodat er gehesen kan worden. Eerst nog even de rol maat erbij of er genoeg ruimte is. Er zit nog een spantje net over de koppel flens naar de schroef as. Die moet er uit gelukkig bij nadere bestudering blijken er 2 bouten door te zitten die wel deels achter de betimmering zitten. Met beleid ea van de betimmering los geschroefd en ook het spantje is los. De flex kan in de koffer blijven zitten. De tweede conclusie na het meten was dat de vrijloop bak met spoed verstelling van de schroef van de motor gescheiden moest worden. De koppeling moet met een kwartslag draaien door het luik passen. 4 bouten verbinden de bak met de motor de twee bovenste zijn goed toegankelijk de onderste kan ik met 3 verlengers en diverse koppel stukken met de ratel sleutel vanaf de achter kant bij komen onder de koppeling door. Tot nu toe gaan alle bouten en moeren makkelijk los wat enorm veel tijd scheelt in de demontage. Het lijkt wel of na 57 jaar huwelijk tussen de boot het de motor ze het beide prima vinden om gescheiden te worden en afzonderlijk de TLC krijgen die de nodig hebben. Ok het gland van de keer schroef moet los om genoeg ruimte tussen de bak te krijgen zodat die los kan van de motor. Het spul zit met sikaflex verlijmt de multitool met zaag blad maakt snel korte metten met de oude sikaflex. Paar tikken met de hamer en het spul kan met een roterende beweging naar achter gedraaid worden. Na 2 uur demonteren trapje op trapje af kan de heftruck er boven met de ratel takel. in 20 min staat zowel de bak als de motor naast de boot. Snel opruimen stellage weer opbouwen want de voorspelde regen zie ik naderen over het gras veld. De tent zit met de eerste druppels dicht. Weer 1 dag verder en de planning weer gehaald. Volgende week roer, en schroefas demonteren en de bilge schoon schrobben voor een laag bilge verf. Dan kan de nieuwe tor in een fris kamertje geplaatst worden.

Afbeelding
motor van achter gezien op de vrijloop koppeling en pitch verstelling.

Afbeelding
Vliegwiel van voren. Er stond een stalen kap over heen de nieuwe motor komt zo ver naar achter dat dit bij het interieur komt met een trap met berg ruimte en zodat het bb bed twee persoons kan worden.

Afbeelding
Daar vliegt de bak door de lucht

Afbeelding
Motor kan naar achter Je ziet aan de motor nog een tandwiel zitten. in tegen stelling tot huidige motoren waar een spline as uit komt valt dit tandwiel een een groot binnen tantwiel zodat er meteen een vertraging van 1:2 ontstaat tussen de motor en de schroefas.

Afbeelding
10 min later vliegt de motor achter de bak aan

Afbeelding
de vetkuil met 57 jaar vet en troep volgens diverse tips zou dasty top zijn dus van de week naar de wibra voor een paar flessen.

Afbeelding
Het nieuwe stille en trillingvrije hart staat te wachten
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor Popeye » 05 Okt 2020, 16:44

Van 22 pk naar 45 pk?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor heuvels » 05 Okt 2020, 17:11

Ik lees dat er binnen- en buiten besturing moet komen.
En de stuurhut moet opnieuw opgebouwd.
Kun je de nieuwe stuurhut niet klapbaar maken? Dan kun je met mooi weer gewoon buiten sturen.... Of een zeilmaker aan het werk zetten voor een soort "kinderwagenkap". De voorramen kunnen eventueel scharnieren (paumelle) op.
Kun je ook nog eens lagere vaste bruggen pakken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 05 Okt 2020, 20:35

Popeye schreef:Van 22 pk naar 45 pk?

Groet, Jack.


De sabb had een schroefas koppel van 180nm. En een schroef van 60cm. Volgens diverse berekeningen met een ingeschat gewicht zou ik rond de 30 pk nodig hebben op de schroefas voor romp snelheid. Ik had eigenlijk het 9pk minder sterke broertje op het oog de M4.35 een 33 pk 4 cilinder. Echter was de 4.35 niet op voorraad en kon ik de 42pk sterke m4.45 met de gewenste kk voor bijna dezelfde prijs kopen zonder levertijd. Voor een scheepje van 9x3 meter Mischien iets te veel maar zeker niet overdreven. De sabb heeft 22 pk continu op de schroefas de vetus continu rond de 36pk op de krukas dus rond de 32 op de schroefas met aftrek van alle verliezen in kk en lagering. Met de 4.45 kan ik nog beter gebruik maken van het aanwezige schroefraam en een 20 inch schroef toepassen ipv de 18 inch bij de m4.35.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 05 Okt 2020, 20:40

heuvels schreef:Ik lees dat er binnen- en buiten besturing moet komen.
En de stuurhut moet opnieuw opgebouwd.
Kun je de nieuwe stuurhut niet klapbaar maken? Dan kun je met mooi weer gewoon buiten sturen.... Of een zeilmaker aan het werk zetten voor een soort "kinderwagenkap". De voorramen kunnen eventueel scharnieren (paumelle) op.
Kun je ook nog eens lagere vaste bruggen pakken.


Wel even aan gedacht zodat er ook wat meer sta hoogte is. Met opnieuw opbouwen bedoel ik het lak werk. Dus hout kaal halen en nieuwe lak aanbrengen. Gelukkig is het stuurhuis goed van de boot gekomen. Wel ga ik de het huisje vrij maken van het dek zodat het water weg kan en niet in de hoeken blijft staan. Door de opbouw heb je binnen condenswater wat zijn weg moet vinden en buiten natuurlijk regenwater. Ik denk dat ik 10mm van de onderkant af haal en op een paar strips op de opbpuw las waar de opbouw op komt te rusten. Een andere optie is om 10mm er af te halen en dan op een aantal plaatsen hpde blokjes onder het stuurhuis te plaatsen zodat 90% vrij van het staal komt te staan. Nog een halve winter om over na te denken.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 12 Okt 2020, 09:08

Zaterdag voor het eerst wat tegenslag in de planning. Om de schroef met schroefas te verwijderen en een nieuwe terug te plaatsen moet het roer er af. Dit is een wat merkwaardige constructie met een geboute flens onder aan de hennegats koker, Deze is van buiten naar binnen vast gebout . In de opbouw huid van de romp, pakking, flens met hennegatkoker. Dit was goed los te krijgen (eigenlijk wat te makkelijk) maar de stuurarm wou met geen mogelijkheid los. Dus de grootste poulie trekker geleend die ik kon vinden.

Afbeelding

daarmee ging na enige overtuigen met een hamer de boel er af. helaas zit er wat corrosie op het bovenste deel van de roerkoning. De roerkoning ging niet door de bronzen lagers van de hennegats koker heen. Dus schuren schuren schuren schuren en schuren. Na 1,5 uur prutsen eindelijk gelukt. Daarna was het verwijderen van de schroefas een eitje

Afbeelding

Verder nog het plafond voor en achter verwijderd ivm de las werkzaamheden aan het dak. Onder de houten opbouw zaten een paar gaten ;-)

Afbeelding

verder nog een plaatje geschoten van het werf plaatje.

Afbeelding

uit https://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=30&t=5789 topic vond ik de opmerking over de site van de Waal kotters https://sites.google.com/site/waalvletwaalkotter/

Een voor die werf niet standaard schip zover ik uit de geschiedenis en verhalen en andere schepen opmaak

groet FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten