Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor Toolmaker » 01 Jul 2020, 22:19

Na voor werkzaamheden in het buitenland te hebben gezeten, ben ik weer in Nederland met wat updates.
Even ter opfrissing het betreft een stalen bootje van 9.50 meter waar ik het onderschip van kaal ging halen en in goede grondverf en lak wil gaan zetten.

Ik was gebleven dat ik de boot in een ruimte van een vriend mocht stallen, en er daar ook aan mocht gaan werken.
Het transport heeft nog wel wat voeten in aarden gehad, want de dieplader waarmee hij uiteindelijk vervoerd is koste een godsvermogen n.l. 1200,- euro
1) Dit mede door het geen ervaring hebben met boot transport
2) Op locatie aangekomen bleek dat de hoogte die ik van de ingang van de ruimte had doorgekregen niet klopte met de werkelijke hoogte, bleek 30 cm te laag te zijn.
3) Aangezien ik een soort verrijdbare bok had gemaakt waar de boot op zou komen te liggen, moest daar ter plekke eerst de hoogte van aangepast worden, om überhaupt naar binnen te kunnen.
4) Ook bleek dat de bestrating het verrijden van de bok onmogelijk maakte omdat ik voor de bok machine transport wielen had gebruikt, die veel te klein in diameter bleken te zijn en zakte tussen de klinkers (inmiddels vervangen voor de juiste zwaar last wielen)
5) Toen gevraagd of de chauffeur van de dieplader kon helpen om met zijn kraan de boot naar binnen te maneuvreren, daar begonnen de volgende problemen, De kraan begon te piepen en kraken terwijl deze kraan makkelijk 6 ton aankon volgens de chauffeur, Ja maar niet met een volledig uitgestrekte hijs arm.
6) De tijd vloog voorbij en de (geld) meter ook, vandaar de 1200,- kosten
7) Om 23:00 uur lag de boot binnen terwijl we om 13.00 uur met het 40 km afstand transport begonnen.
Hieronder wat foto’s van dit avontuur.
Thx
Ton (Toolmaker)

https://myalbum.com/album/9agRWqWYQPwK
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

vervolg onderschip kaal halen

Berichtdoor Toolmaker » 01 Jul 2020, 22:42

Hallo,

Hier even een update.
Bij nader onderzoek is gebleken dat mijn bootje minimaal 10 Ton weegt, De zwaar last wielen heb ik voor een zeer lage prijs in Duitsland gekocht, bij interesse kan ik jullie verder helpen.
Deze wielen kunnen per stuk 1250 KG dragen.
Ik heb 8 stuks gebruikt = 10.0000 KG = 10 Ton.
Als jullie naar de foto,s van de wielen kijken dan zien jullie dat deze massieve banden behoorlijk plat gedrukt worden.
Advies voor toekomstige boot transporten van forum leden, denk hier niet te ligt over en zorg dat alles goed voorbereid is scheelt een hoop stress en zeker een hoop geld!
Aangezien ik mijn bootje nu zelf naar buiten kan trekken , ga ik morgen beginnen met het stralen van de onderkant.
Ik was al met de Pergo schijf begonnen en dit werkte uitstekend, maar de onderkant met al die koelbuizen is natuurlijk een ander verhaal, vandaar het stralen met hydrojet straal apertuur.
Deze heb ik kunnen huren voor een schappelijk bedrag en als dit ook werkelijk blijkt te werken zal ik de info ook met jullie delen, want de prijzen die ik hier op het forum lees zijn een veel fout van wat ik betaal.maar natuurlijk eerst even de werking afwachten, want het is niet de eerste keer dat ik teleurgesteld de dag afsluit.
Maar ik heb ook een vraag aan andere forum leden die ervaringen met stralen hebben, en dan met name het hydrojet stralen, dit gebeurd met water zodat je niet die stof bende krijgt.
Hoe zit het dan met vliegroest? want als daar een uurtje de zon op staat zal dit zeker ontstaan.
Kan ik met mijn primer over deze vliegroest heen rollen of moet dat eerst met een staalborstel weer blank gemaakt worden?
Graag advies
thx
Ton (Toolmaker)
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

afbeeldingen rechtstreeks in topic plaatsen

Berichtdoor Toolmaker » 01 Jul 2020, 22:53

Ik zie dat sommige forum leden afbeeldingen rechtstreeks in hun topic plaatsen, ik doe dat nu met een externe link, maar zou het ook liever rechtstreeks doen, maar hoe?
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: afbeeldingen rechtstreeks in topic plaatsen

Berichtdoor heuvels » 01 Jul 2020, 23:13

Toolmaker schreef:Ik zie dat sommige forum leden afbeeldingen rechtstreeks in hun topic plaatsen, ik doe dat nu met een externe link, maar zou het ook liever rechtstreeks doen, maar hoe?

Staat hier:
viewtopic.php?f=35&t=1112
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

afbeeldingen rechtstreeks in topic plaatsen

Berichtdoor Toolmaker » 01 Jul 2020, 23:29

Super bedankt,
Ga er morgen mee aan de gang
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor bas » 02 Jul 2020, 04:43

Wij laten schepen ook wel hydrojetten. Stof heb je idd niet maar daar houd het dan wel mee op. Roest en verbeteren liggen wel overal dus scherm het heel goed af. Voordeel is dat je geen straalmedium nodig hebt en dus minder afval hebt. Nadeel is dat het eigenlijk alleen goed werkt als je de lans haaks op je werk kunt richten. Dat valt met rare hoekjes en de onderkant van je bootje vaak niet mee.
Denk eerlijk gezegd dat je met nat stralen beter geholpen bent, heb je ook gelijk een beetje oppervlakte ruwheid voor de verf. Beetje oppervlakkige vliegroest kan geen kwaad, dat het goed droog is is belangrijker.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor broekie » 02 Jul 2020, 08:02

Heb je een begroting en tijdsplanning gemaakt voor dit project?

Als ik het schip zo zie, moet er nogal wat aan gebeuren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor Arjen9 » 02 Jul 2020, 09:06

De stress is van de foto's af te lezen ;) hij staat binnen , snel vergeten en lekker rommelen.
Arjen9
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor Toolmaker » 02 Jul 2020, 23:10

Ik hoor iedereen altijd zeggen, nau jij bent voorlopig nog we even bezig.
Dat klopt natuurlijk, maar als ikzelf iets opknap, dan weet ik wel waar eventuele problemen liggen en wat ik kan verwachten als ik er uiteindelijk mee ga varen.
Dus als ik tijdens het varen iets waarneem, dan weet ik hoe ik er snel bij kan, en hoe ik de reparatie aan kan pakken,
Ik ben ook niet alleen een mooi weer schipper, varen is varen dat geeft vrijheid , met zon met regen, met hoge golven.
Dat geld ook voor werkzaamheden aan mijn bootje, wat ikzelf doe heb ik controle over (hoop ik), wat anderen doen is nog maar de vraag?
Ik zie zelfs bij bedrijven in de watersport zo veel amateur werk, en tegelijkertijd veel amateurs (zoals ikzelf) met motivatie en prachtige resultaten
Het is vooral de motivatie die bij bedrijven ontbreekt (uitzonderingen daar gelaten), immers een bedrijf moet geld verdienen tijd is geld.
Dit forum bied beginnend schippers / booteigenaren de ervaringen van anderen, en hier valt alleen maar van te leren , hoe het moet, en natuurlijk hoe het zeker niet moet.
Ik morgen weer lekker Hydrojetten, vandaag ging als een speer.
Zodra ik wat resultaten kan laten zien dan meld ik me weer,
thx
Ton (Toolmaker)
Toolmaker
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 Aug 2018, 23:13
ligplaats:
info:

Re: Hoge kosten boot transport door slechte voorbereiding

Berichtdoor stefan » 03 Jul 2020, 07:40

Succes Ton, leuk project om te volgen hier!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten