Mahonie donker houden

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor elrenegado » 18 Jun 2020, 15:30

Of een uv werende folie,
Die had ik op mijn vorge boot, UV en warmtewerende folie.

op de huidige boot durf ik dat niet,
de ramen van een valk sport zijn standaard al wat groen getint.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2020, 15:28

Het begin is er. Vernieuwing binnenbetimmering begonnen. Wat een mooi spul is dat buigtriplex toch. https://photos.app.goo.gl/kYu7aDoM1kFiYWSe8
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Nov 2020, 17:51

Heb je dat buigtriplex over je bestaande meubels, deurtjes, etc. geplakt? Hoe en met welke lijm plak je dat?
Kun je dat buigtriplex een beetje mooi zagen? Ik heb nl. probleem met dat hele dunne triplex (3,6 mm) dat zelfs met een heel fijn getand zaagje op de decoupleerzaag de randen nog lichtjes afbrokkelen. Dus geen mooie zaagsnede.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2020, 19:18

Ik maak nieuwe deurtjes van een houten geraamte. Ik gebruik bruine spijkertjes, 6 euro voor een doosje maar is het waard, je ziet het bijna niet. Verder lijmen met de pattex poly lijm. Dat lijmt alles op alle ondergronden en krimt niet. Zagen doe ik met lineaal circelzaag, geen enkel braamtje en naaldscherp. Geweldig apparaat.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor kajoe » 07 Nov 2020, 10:36

hoe dan ook hou je verbleking van mahonie niet tegen ligt ook aan het hout maar ook aan de hedendaagse lakken uv filters ??? mischien helpt het wat .
de eene soort verbleekt terwijl de andere soort donkerder word het is de natuur .
je zag vroeger op heel oude schepen wel mahonie betimmeringen die niet verkleurden in de roef was het vrijwel altijd wat donker en de lakken die ze toen gebruikten hielpen ook .
diep ingeoliedel delen bleven mooi donker dit deed men vaak met dubbel gekookte lijnolie met standolie /siccatief en wat peut maar die zaken zijn ook al lang niet meer van die kwaliteit van vroeger ,
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Amersfow » 07 Nov 2020, 20:36

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Nov 2020, 21:23

Ik snap het nog niet helemaal amersfow. Je hebt toch niet alleen deuren?
Hoe doe je dat met de rest van de wanden etc? Ik neem aan dat je het daarover heen plakt?
Bijvoorbeeld die eerste foto met dat ronde meubel.
En dat lijstwerk ook direkt gekocht bij diezelfde zaak?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor Amersfow » 07 Nov 2020, 22:31

Ik heb die rondingen nu allemaal toegevoegd. Was eerst recht. Dus rond frame getimmerd en daar de buigtriplex tegenaan. Bestaande wanden plak en timmer ik gewoon mahonie triplex tegenaan. De boot verliest dus iets binnenruimte :D Al het lijstwerk maak ik zelf van Epé hardhout planken. Ik teken de plank af, rechte stukken zaag ik met de lineaalzaag, ronde met de decoupeerzaag. Dan met de bovenfrees de rondingen aan de zijkanten. Dan schuren. Omdat het hout zo kei en keihard is, heb je zo weer brandplekken door het schuren. Dus heb dat lijstwerk in mahoniekleurlak gezet. Het triplex gaat straks in transparant zijdeglanslak. Het duurt allemaal erg lang, maar resultaat is boven verwachting. Dit is de tweede boot die ik zo bewerk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor aadbloem » 07 Nov 2020, 22:58

Hooveld960 schreef:Kun je dat buigtriplex een beetje mooi zagen? Ik heb nl. probleem met dat hele dunne triplex (3,6 mm) dat zelfs met een heel fijn getand zaagje op de decoupleerzaag de randen nog lichtjes afbrokkelen. Dus geen mooie zaagsnede.

Laminaatzaagje nemen, de tandjes staan andersom en afbrokkelen gebeurt dus aan de andere kant. Wel even oefenen om daarmee zuiver te kunnen werken, de machine trekt zich niet meer in het materiaal en regelbare snelheid? Langzamer zagen. Pendel-decoupeerzaag? Waardeloos, pendelen uitschakelen!
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B546259 hoewel ik deze ook nogal grof vind.
Ik gebruik altijd deze: https://www.toolstation.nl/bosch-decoup ... aat/p96405 hoewel de tandjes niet andersom staan maar recht,
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Mahonie donker houden

Berichtdoor FrankM » 07 Nov 2020, 23:34

Of vanaf de achterkant zagen, scheelt ook.

Groeten
FrankM
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 06:27
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten