bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 30 Apr 2023, 18:13

eindelijk komt de dag in zicht dat ie het water in kan! dit weekend een massa kleine dingen gedaan
acculaders gemonteerd, schroef van de boegschroef erop, laatste accukabels gemaakt en netjes
gemonteerd, motorolie erin, start accu erin, stuurwiel gemonteerd waar ik eerst een nieuwe spie
voor gemaakt heb daar de oude een beetje net aan was, bokken laten verplaatsen en de nog kale
plekken in de primer gerold, 230V getest en dit werkt vlekkeloos evenals het 12V systeem van het
motor gebeuren, mijn wierpot eens goed bekeken en schoongemaakt deze is eigenlijk nog prima
op de o-ringen na waar ik nieuwe voor besteld heb dus die gaat er gewoon weer in. nieuwe aardekabels
van motor naar sterpunt gemaakt en gemonteerd. morgen is mijn buurman zo vriendelijk om met
zijn bus het zwemplateau naar wessem te brengen want het is een beetje te zwaar om op het dak
van de auto te tillen dus dan kunnen we die ook monteren waarna ik mijn uitlaat er ook onder kan
vastmaken. verder hebben we nog een aantal stroom dingetjes die nog moeten en dan kan de huishoud
accu er ook in en kunnen we het laatste stukkie stroom testen. morgen lekker vrij dus we kunnen
nog ff wat doen. verder nog wat andere kleine dingen gedaan en de bootvan binnen weer ff opgeruimt
en gestofzuigd.

heb aan mijn wierpot transparante slang met een staaldraad spiraal en zoals ik meet zijn deze inwendig
28mm. ze zijn niet slecht maar nieuwe erop is in mijn ogen altijd beter. heb er naar gezocht op internet
maar kan deze dezelfde slang niet vinden. iemand een idee waar ik ze kan bestellen?

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 01 Mei 2023, 05:08

na nog eens zoeken de juiste maat slang gevonden.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 02 Mei 2023, 04:34

nogmaals een vraagje.

ik heb een busbar nodig voor de verdeling van de kabels naar de accu. daar de
kabel van de startmotor er ook op komt is mijn vraag hoeveel ampere deze
bar moet kunnen hebben. verder komt de 12V verdeling van het motor gebeuren
er ook op alsmede de laadkabel van de argofet en acculader motor waar de startmotor
op zit is een mitsubishi K4D.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 05 Mei 2023, 18:23

vandaag het zwemplateau gemonteerd, denk dat het er gelikt uit ziet. verder nieuwe slangen
gemonteerd van afsluiter naar wierpot en naar de motor wat weer een tijd rovend klussie was.
vorige eigenaar had een 28mm slang met een enkel slangklemmetje op een 25mm slang aansluiting
gezet. dat dit goed gegaan is was meer mazzel dan wijsheid hoe stom kun je zijn. goed dus dat
ik nieuwe slangen monteerde. moest natuurlijk een verloop fabrieken van de 28mm slangtule
aan de wierpot naar de 25 aan de inpeller en daar ben je dan weer ff zoet mee. het zit er in en
deze keer op een verantwoorde wijze. tis best leuk als het bootje blijft drijven haha. ook met hulp
van een mede klusser mijn huishoud accu op de boot getild, leuk zo n 260Ah accu maar das niet te
handelen, denk dat ie zeker 75kg weegt. moest ik nieuwe nodig hebben dan 2 x 180Ah want die zijn
nog een beetje te tillen. goed hij staat op zijn plek. zal er niet van opkijken als ik morgen wat spiertjes voel.
ook gelijk maar een nieuwe V-snaar op de motor want zeker is zeker. tank is ook half vol dus kijken we morgen
is of we hem aan de gang geslingerd krijgen.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor ErikHa » 05 Mei 2023, 23:39

Doe voor die busbar maar een maatje wat dezelfde stroom kan hebben als je startmotor vraagt. Komt niet heel nauw, van een paar seconden starten warmt de busbar niet op en spanningsverlies is verwaarloosbaar. Maar waarom zou je op het kantje lopen? Een maatje groter kan nooit kwaad als de boutgaten/tapeinden niet te groot worden voor de krimpogen die je kwijt wilt.

Gr.

Erik
ErikHa
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 22 Jul 2021, 22:55
ligplaats: Schiedam
info: Aquabell 28

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 06 Mei 2023, 04:33

hoi erik, als ik ff kijk bij nieuwe startmotors staat erbij dat deze 2kv zijn. omgerekent
[tooltje op internet] zou dat een kleine 170Ah zijn. klopt dat? krimpogen zijn m10.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 06 Mei 2023, 16:27

vandaag alle stroom verder aangesloten en dit werkt vlekkeloos waarvoor nogmaals dank
voor alle hulp hierbij! ook de motor getest deze heeft 5,5 jaar stilgestaan en zonder gloeien
met een druk op de knop starte hij gewoon. toch fijn om een goed en zo goed als nieuw blokkie
erin te hebben. morgen alle rommel is uit de boot ruimen en nog even wat bedrading netjes wegwerken
en dan is volgend weekend het moment daar, hij gaat het water in! ik moet zeggen dat er toch ff wat
van mijn schouders valt nu want het was, en is met de afwerking die nog moet, toch wel een best klussie.
maar goed uiteindelijk hebbie dan ook wat. volgende week ff geen tv kijken moet wat touwwerk splitsen
voor de stootwillen en het meertouw werk.ook morgen nog ff een rvs ophang beugeltje maken voor de
uitlaat bevestiging onder het zwemplateau. we krijgen het weekend wel om zo.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 13 Mei 2023, 16:41

bootje ligt in het water en alles werkt dus nu ff een pak van mijn schouder af. verder gaan
we de binnenkant op het gemak afwerken maar dit weekend doe ik verder nix. denk dat
ik morgen wel is een relax dag verdiend heb. zal morgen nog wat plaatjes maken.

greetzzz aat.


Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor stefan » 13 Mei 2023, 17:10

Gefeliciteerd Aat!
Ziet er mooi uit…. En nu varen?

Ik ben voorlopig ff in zeeland, zeilen en online werken.

Groet, Stefan de winterbuurman.
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 13 Mei 2023, 20:21

hoi stefan, geniet er van daar in zeeland! online werken zou met de vrachtwaggel
ook moeten kunnen haha. zie het al voor me, vanaf de computer de auto besturen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten