bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 06 Jan 2026, 08:44

hoi stefan, vorig jaar stukkie maas gedaan tot aan maasbommel waarna het weer zo warm was dat ik voor de hond
die begon te verhitten omgedraaid ben. je moet tenslotte ook aan zijn welzijn denken. ook had ik een draadje hier
geopend betreffende havens onderweg. gezien jij vaker richting zeeland gaat is alle info welkom waar het beste te
overnachten en welke route het leukste/beste is. ik wil dit jaar eigenlijk de linge eens doen dan terug gorichem, ff langs
hellevoetsluis want daar woont mijn broer en vandaar indien het weer een beetje meewerkt en ik de tijd heb nog naar zeeland
voor een paar dagen. gemiddeld vaar ik liever niet meer dan 4 uurtjes per dag ivm mijn artrose handjes en de woef moet
af en toe ook is ff zijn gemak doen.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor heuvels » 06 Jan 2026, 11:22

Met mijn bootje van 7,20 x 2,40 meter kom ik met mijn oude OM636 door het hele land. Alleen tegenstroom de Waal en Gelderse IJssel probeer ik te vermijden. En natuurlijk AR kanaal vanwege de golfslag. IJsselmeer ben ik ook nooit op geweest, elke keer als ik in de buurt was, stond er te veel wind. In Zuid-Holland houd ik rekening met de getijden en bevaar daar alle wateren, wel goed opletten voor drukke scheepsvaart, op varendoejesamen.nl worden de drukste knooppunten goed uitgelegd.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 06 Jan 2026, 14:14

ach wat zijn pk,s
laten we het over vroeger hebben toen gingen schepen met 40/60 pk 200/500 ton de rijn op ging niet hard maar kwamen er wel goed dat waren dus geen wat we zeggen naaimachines maar echte motoren met dik vliegwiel .ik zelf voer met een tanker naar en van mains deze was 70 meter en 700 ton en jawel een dikke 200 pk ging niet hard maar kwamen er altijd al hoe wel we bij hoogwater en dikke stoom wel een voorspan kregen van een ander schip van de rederij nou ja soms enkele dagen even wachten tot er een langs kwam die in de opvaart was .
maar die oude echte schippers tja maar lang daarvoor werd ook veel nog zeilend gedaan op de rivieren in de opvaart/bergvaart en blijkbaar kwamen die ook waar ze heen moesten .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 06 Jan 2026, 18:19

heuvels schreef:Met mijn bootje van 7,20 x 2,40 meter kom ik met mijn oude OM636 door het hele land. Alleen tegenstroom de Waal en Gelderse IJssel probeer ik te vermijden. En natuurlijk AR kanaal vanwege de golfslag. IJsselmeer ben ik ook nooit op geweest, elke keer als ik in de buurt was, stond er te veel wind. In Zuid-Holland houd ik rekening met de getijden en bevaar daar alle wateren,

Snap het toch niet helemaal, bootje met dat formaat, en met 40Pk, heeft genoeg vermogen om zijn rompsnelheid te halen, en dat is 12km/uur, dan moet 4 tot 5 km stroom tegen toch nog goed gaan ?
Zoek het ook niet, maar op het gemak door Frankrijk en dan via Mulhouse over de Rijn weer terug is prachtig varen, midden Rijndal, met het Binger Loch, en de Loreley, als je op moet eten wat je aan gasolie zo bespaart, kom je tonnetje rond weer thuis.(niet zo moeilijk met die Duitse Schnitzels en Reibekuchen), En dat moet ook met jouw bootje gaan !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 06 Jan 2026, 19:06

Wolf1 schreef:En dat moet ook met jouw bootje gaan !
O, zou ik best durven hoor, maar het vrouwtje krijg ik niet mee, ze heeft iets tegen veel sluizen, maar gelukkig is ze niet bang op de grote rivieren....
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor aatv » 14 Jan 2026, 05:09

Nu het weer een beetje beter is, gisteren met 10 graden was het best lekker, ook meteen zoveel mogelijk gedaan. vloertje
afgelakt met parketlak en andere delen van het nieuwe interieur geschuurd en in de grondverf gezet. morgen ff naar de boot
om mijn vloer waar alles opkomt uit te vlakken want in de bestaande situatie heb ik links en rechts een verhoging en uiteraard
zit daar 5cm verschil in en dat moet van links naar rechts een rechte vloer worden waar het nieuwe gedeelte op komt. tevens
bij mijn maat meteen ff een nieuw pompie voor zijn diesel kachel monteren want die dingen geven het ook regelmatig op.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2026, 09:08

Ha, jij bent ook terug begonnen.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 14 Jan 2026, 09:29

ach ja pk,s en de rivieren mijn bootje nu heeft 60 pk boot 11 meter wij zoekken als we willen varen zoveel mogelijk de rondjes uit waar we stroom mee hebben lukt niet altijd maar de maas en neder rijn stroomt het normaal weinig anders word de waal en rijn en de ijssel waarvan het eerst stukje van de ijsselkop tot zeg zutphen nog aardig stroom loopt maar van de kop tot dieren is de rivier betrekkelijk smal daar na breder maar wat wolf zegt dat rondje of via nancy straadsburg wat ik liever doe tussen straatsburg en basel alleen maar groot kanaal maar het is heerlijk drijven als je ten daal gaat onderweg zijn best redelijk wat jachthavens te vinden . opvarig de gehele rijn varen is nou niet aan te raden ook niets aan als je de grassprietjes kan tellen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aatv » 14 Jan 2026, 11:34

haha inderdaad pascall zodra het weer kan zijn we bezig. man man een paar weken op je kont zitten das
nix voor mij pfff laat mij maar lekker bezig zijn. net weer wat delen in de beits gezet wat nog een paar keer
gebeuren moet daar ik verschillende kleuren over elkaar smeer en vervolgens op verschillende dieptes schuur
om het hout een oude sleetse look te geven. dit geeft een mooi contrast met de eiken formica wat er anders
met elkaar te strak en glad uit gaat zien. zoals gezegd morgen de vloer in de boot uitvlakken en dan zijn we
aardig op weg alles in de boot te monteren wat natuurlijk zoals altijd meer tijd kost en langer duurt dan je
zou willen. als het weer meewerkt zal het wel lukken voor het seizoen begint.

greetzzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor heuvels » 15 Jan 2026, 19:43

aatv schreef: vloertje afgelakt met parketlak
welke parketlak? Ouderwetse Glitsa? Ik wil mijn luiken in de stuurhut ook opnieuw gaan behandelen...
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Projecten