bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Thieuke » 05 Jun 2022, 16:15

Wow, wat een mooie kleur is dat zeg, wordt prachtig zo!! Gefeliciteerd met deze mijlpaal
Thieuke
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 17 Mei 2022, 18:29
ligplaats: Gouda
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 05 Jun 2022, 16:49

de kleur is inderdaad heel erg mooi, origineel van awl-grip maar das voor de normale mens
niet betaalbaar haha. gelukkig maak de ijsel hem na voor betaalbare prijzen. wel apart bestellen
daar het geen standaard kleur is. niet om reclame te maken maar het goedkoopste bij
Joosten in enkhuizen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 06 Jun 2022, 19:46

laag nummer twee zit er ook op. tevens vandaag wat voorbereidende werkzaamheden gedaan
aan het dek om straks de kiwigrip ook meteen aan te brengen. morgen het dak van het stuurhuis
opknappen. hier heeft een tijdje terug een pvc pijp op liggen stuiteren van een boot die toen
naast me stond. de eigenaar heeft de schade vergoed maar tja we moeten het dak wel opnieuw
verven daar er zo n 30 kale plekjes op zitten. intussen kan de romp ff een paar dagen uitharden
waarna we deze netjes lichtjes glad schuren om de derde laag aan te brengen. liefst doe ik
ook nog een vierde laag daar ik verf genoeg heb maar om dat nog tijdig te doen moet ik morgen
mijn baas ff lief vragen of ik volgende week maandag en dinsdag ook nog vrij kan zijn.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 07 Jun 2022, 15:15

werk volgorde toch nog iets gewijzigd en de romp voor de derde keer afgelakt. tevens de
primer werkzaamheden aan het dek zover klaar.

natuurlijk wilde ik weer van alles weten over lakken met dd lak, veel over te vinden
op google maar niet alles. ik zet de handige dingen ff op een rij;

multi marine primer op 1K onder DD lak, ja dat gaat prima mits je een goede (schakel) laag opzet
waar je niet meer doorheen schuurd als je de boot glad maakt. korrel 400 werkt prima
tevens is met de hand schuren beter als de machine om laagdikte te behouden. tja is
ff werk maar het resultaat liegt er niet om. primer moet tevens goed uitgehard zijn.
dag of 5 in mijn geval.

DD lak kun je na 24 uur glad schuren mits de omgevings temperatuur tussen 20 en 25 graden ligt.
info van de IJsel over gekregen daar hier geen duidelijk antwoord over te vinden was. bij lagere
temperaturen dus ff langer wachten.

boven de 20 graden werkt 8 to 10% verdunnen beter als de aangegeven procenten van de ijsel.
had ik het eerder geweten dan had ik de kwastverdunner 60 gekocht. deze blijft langer vloeien
boven 20 graden. jammergenoeg slechts bij 1 winkel te koop die hem voor je bestellen moet.
tijdig kopen dus.

zoals het er nu uit ziet hou ik waarschijnlijk 2 blikken stars en stripes blue over. ik gebruik ongeveer
750 gram per keer om de boot te lakken. oppervlakte ongeveer 17m2. heb ik ze over dan zijn ze eventueel
ter overname. heb je interesse ff pb sturen. 1 blik is 1 kg.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 08 Jun 2022, 07:28

vandaag de romp wederom glad schuren voordat we de laatste laag lak er op zetten.
ik doe het schuren handmatig om zoveel mogelijk laagdikte te behouden. zal ff
slikken zijn straks om een glimmend bootje weer dof te schuren maar de mannen
van de IJsel zullen het niet voor niets adviseren. met 4 lagen dd lak denk ik dat ie
er straks voor een goed aantal jaren weer tegen kan. meteen mijn dak ook ff
schuren ben ik in een keer van de stofzooi af.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Patrick55 » 08 Jun 2022, 14:02

Dag Art.

Onze Doerak is onlangs boven geweest en daar heb ik voor de eerste keer van de werf de vakmansraad gekregen die je anders ontbreekt.
De schilders keken even meewarig toen ik vroeg of het voldoende opgeschuurd was voor de eindlaag. Ik had er een uurtje of vijf schuren opzitten. De meesterschilder toont even voor wat de bedoeling is. Moet goede moed de volgende dag weer aan de slag met het schuurmachinetje. Korrel p400 en niet zuinig zijn om het schuurvel te vervangen. Mat stond hij daarna wel. Inderdaad jammer dat je alle glans van de vorige laag kwijt bent. Daarna kreeg ik goedkeuring en dan nog enkele volgende stappen voor het schilderen.Afwassen met een mengsel van water en ammoniak en daarna nog even erover met wasbenzine. Ook nog een lesje verfrollen gekregen en het resultaat is er dan ook naar. Alhoewel het ééncomponent verf van Sigma is kan je je er in spiegelen. Het schuren en afwassen heeft dus wel het verschil gemaakt. Ben ik even blij dat onze Doerak maar 9,5m is.

groeten
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 09 Jun 2022, 05:49

hoi patrick, precies haha veel mensen denken ach ff verven maar vergeten dat het voorwerken 80%
van het werk is. mijn ex schoonvader, de man leeft helaas niet meer, was monteur, plaatwerker en
spuiter zo n echte oude ambachtsman waarvan ik een gedegen lesje voorwerken gekregen heb toen
de auto van mijn ex na een aanrijding opgeknapt moest worden. ik hoop op een strak resultaat met
de dd lak maar ga ook niet eindeloos doorverven om te bereiken hoe ik het zou willen. prachtige
verf die dd lak maar heel jammer dat deze heel kort vloeit. ondanks dat ik in de loods sta hebben de
wisselende weersomstandigheden (temperaturen) behoorlijk invloed op het vloeien en hoe je voor
die dag de verdunning er naar aanpast. ook blij dat mijn bootje maar 7,5 meter is haha tis werk zat.

bij mij op de werf lopen er ook die zeggen, moet je nou alweer schuren hebbie geld te veel of zo.
tja mijn motto is je doet het goed of niet. half werk met een boot heeft geen enkele zin! en hoe beter
je het de eerste keer doet des te minder werk heb je er aan in de toekomst.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 10 Jun 2022, 21:55

gisteren, na drie keer lak opzetten, de boot super glad geschuurd, schoongemaakt en af getaped.
vandaag de eerste definitieve laklaag opgezet en op een paar kleine rimpeltjes na is hij zo glad
of dat ie uit de spuiterij komt. morgen ff de rimpeltjes glad maken en de tweede en laatste laag
erop rollen mocht er dan nog een rimpeltje inzitten dan is het als je er niet naar kijkt zie je het niet
haha want anders blijf je bezig. als de boot volgende week weer buiten staat volgen de fotootjes.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 14 Jun 2022, 17:42

vandaag het dak van het stuurhuis opnieuw in de verf gezet dus dat is ook weer netjes. tevens
de rand tussen dek en romp en de stukken dek die zichtbaar blijven tussen de vlakken
kiwigrip met witte dd lak gedaan. morgen de rand nog een tweede keer doen en de waterlijn
even uitzetten dan kan ie weer naar buiten. volgende klussie wordt de gaatjes boren om de
bekleding van het zwemplateau te monteren dan kan ik die ook verder thuis afmaken tussen
de bedrijven door. nog ff hopen op een droge dag zonder zon in een weekend om de kiwigrip
te smeren. zo zie je een bootje opknappen bestaat echt wel uit 100.000 veschillende klussies :lol:

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 14 Jun 2022, 18:06

zoals gewoonlijk heb ik weer uren gegoegelt over lakken met dd lak. niet alles wat ik belangrijk
vind om te weten zodat ik het beste resultaat krijg wat mogelijk is heb ik kunnen vinden dus
ondervinding speelt ook mee. hier mijn tips om een strak resultaat te krijgen.

boot binnen in een hal zetten. buiten verven met dd lak kun je beter niet doen.

van 1K naar 2K een goede schakellaag primer opzetten en met 400 gladschuren.

koop afplaktape, de paarse, bij de action deze kost geen drol en is 10 x beter dan dure tape.

gebruik Anza viltrollers, schuimrollers zijn klote, ook de dure.

maak een plankie met daarop tape met de plakzijde naar boven. kun je de viltroller makkelijk checken op pluisies.

voor het verven boot goed ontvetten met ijsel ontvetter. nog ff afnemen met kleefdoekie.

8-10% verdunnen werkt beter dan de hoeveelheid aangegeven door de ijsel. je kunt kwastverdunner 60 kopen
deze vloeit langer dan de gewone wat beter is bij warmere temperaturen. denk dat je wel ff een proefstukkie
moet maken om te zien hoe en wat om zakkers te voorkomen. verdun percentage zal misschien ook net ff
anders liggen.

verdeel de romp met stukjes tape in sectie s van 50cm om te rollen.

dd lak horizontaal opzetten goed uitrollen 1 x vertikaal lichtjes natrekken en verder afblijven

binnen 48 uur kun je de volgende laag opzetten zonder schuren. dd lak is schuurbaar na 24 uur. (mocht je een zakkertje willen wegwerken)

beste kun je lakken bij enigzins constante temperaturen tussen 15 en 20 graden. boven de 20 graden is dd lak een stuk lastiger.

ik heb de boot eerst van drie lagen voorzien, deze vervolgens spiegelglad geschuurd en daarna nog eens 2 x afgelakt.
aangezien het resultaat net ff wat minder is dan ik zou kunnen bereiken, tja temperatuur in de hal, doe ik misschien
in het najaar nog is ff lichtjes opschuren en nog een laagje extra als het een graad of 15 is. verf heb ik nog dus waarom niet

mocht je nog iets willen weten vraag het gerust.

greetzz aat.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten