als ik straks klaar ben met de montage van de elektra en de accessoires die mijn zoons zich op
de visboot wensen krijgen we nog een heel nieuw hoofdstuk. daar bootjes met een bbm voor mij
kwa techniek ook redelijk onbekend zijn. afgelopen zomer wat gevaren met het bootje en de vaar
eigenschappen waren ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. ook daar heb ik inmiddels een
aardig aantal uren onderzoek in zitten want dan wil ik ook het naadje van de kous weten en leren
over het waarom het niet lekker varen wil.
eerste wat ik heb uitgezocht is de maat van de schroef/propeller en van de 4 maten die er zijn voor
de motor zat de kleinste schroef erop wat resulteert in heel veel slecht doseerbare power en een hoog
toerental wat er hoogst waarschijnlijk mee te maken heeft dat de motor bij vol gas niet meer voldoende
brandstof krijgt en dus gaat inhouden. nieuwe schroef wordt 2 maten groter en hopelijk lost het de
problemen op.
de info die ik heb opgedaan vertelde mij dat het bootje een kortstaart motor zou moeten hebben en ja
je raad het al er zit een langstaart op. een motor die te diep in het water steekt komt ook niet echt meer
lekker op gang dus deze moet hoger gemonteerd worden wat als bijkomend voordeel heeft dat je ook minder
snel de bodem raakt. nu kun je daar voor veel geld een jackplate voor kopen maar aangezien ik best handig
ben maak ik die zelf en dan meteen maar een verstelbare versie zodat de juiste hoogte perfect af te stellen is.
we komen de winter wel door op deze manier haha.
enige puntje waar ik mee zit is de juiste hoogte. de info zegt dat de plaat boven de schroef gelijk of net onder
het laagste punt van de spiegel moet zitten. andere info zegt weer onderste punt van de boot. onderste /laagste
punt van mijn boot is de kiel. deze loop een 50cm voor het einde schuin omhoog naar de spiegel. tussen einde kiel
en spiegel is ongeveer een verschil van 10cm. dus mocht iemand weten welke maatvoering ik voor de hoogte aan
moet houden dan hoor ik graag. dus moet ik de plaat met de kiel of met de spiegel uitlijnen.
greetzz aat