bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 10 Dec 2024, 07:43

als ik straks klaar ben met de montage van de elektra en de accessoires die mijn zoons zich op
de visboot wensen krijgen we nog een heel nieuw hoofdstuk. daar bootjes met een bbm voor mij
kwa techniek ook redelijk onbekend zijn. afgelopen zomer wat gevaren met het bootje en de vaar
eigenschappen waren ook niet bepaald om over naar huis te schrijven. ook daar heb ik inmiddels een
aardig aantal uren onderzoek in zitten want dan wil ik ook het naadje van de kous weten en leren
over het waarom het niet lekker varen wil.

eerste wat ik heb uitgezocht is de maat van de schroef/propeller en van de 4 maten die er zijn voor
de motor zat de kleinste schroef erop wat resulteert in heel veel slecht doseerbare power en een hoog
toerental wat er hoogst waarschijnlijk mee te maken heeft dat de motor bij vol gas niet meer voldoende
brandstof krijgt en dus gaat inhouden. nieuwe schroef wordt 2 maten groter en hopelijk lost het de
problemen op.

de info die ik heb opgedaan vertelde mij dat het bootje een kortstaart motor zou moeten hebben en ja
je raad het al er zit een langstaart op. een motor die te diep in het water steekt komt ook niet echt meer
lekker op gang dus deze moet hoger gemonteerd worden wat als bijkomend voordeel heeft dat je ook minder
snel de bodem raakt. nu kun je daar voor veel geld een jackplate voor kopen maar aangezien ik best handig
ben maak ik die zelf en dan meteen maar een verstelbare versie zodat de juiste hoogte perfect af te stellen is.
we komen de winter wel door op deze manier haha.

enige puntje waar ik mee zit is de juiste hoogte. de info zegt dat de plaat boven de schroef gelijk of net onder
het laagste punt van de spiegel moet zitten. andere info zegt weer onderste punt van de boot. onderste /laagste
punt van mijn boot is de kiel. deze loop een 50cm voor het einde schuin omhoog naar de spiegel. tussen einde kiel
en spiegel is ongeveer een verschil van 10cm. dus mocht iemand weten welke maatvoering ik voor de hoogte aan
moet houden dan hoor ik graag. dus moet ik de plaat met de kiel of met de spiegel uitlijnen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor aatv » 12 Dec 2024, 06:21

ben er inmiddels uit, de cavitatieplaat moet gelijk met of net een paar centimeter onder de
spiegel zitten om de bbm het beste te laten presteren. en niet alleen presteren want op een niet
goed gemonteerde of juiste bbm kunnen krachten of trillingen komen die de motor serieus kunnen
beschadigen. de nog te maken jackplate wordt een verstelbare versie dus kunnen we zo de motor op
het water testen en de hoogte indien nodig nog bijstellen.best weer een interessante materie de hoogte
van bbm s en de juiste propellers. ook de ruimte tussen de motor en de spiegel kan nog van invloed zijn
dus weer genoeg zaken om nader te onderzoeken. heb er weer veel van opgestoken en nu zullen er bij
een 15pk motortje dingen misschien niet zo nauw komen als bij een knalbak met 300pk maar ik ben nu eenmaal
iemand die de dingen graag correct werkend heeft. mijn motto is altijd al, doe het goed of blijf eraf!

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 12 Dec 2024, 16:14

soms kunnen oplossingen voor een probleem simpel zijn maar wel pas nadat je
jezelf weer mottig hebt gezocht. tankmeter aangesloten netjes volgens de beschrijving
en dan doet ie het gewoon niet. ff uurtje mee bezig geweest, de boel ff gelaten om er
over na te denken. vervolgens aan het metalen plaatje waarmee de gever in de tank
vast zit een aarde draadje gemonteerd en voilà hij doet het! snap je toch weer niet
dat ze dit niet gewoon in de beschrijving zetten. dus ervaar je een zelfde probleem dan
weet je nu hoe het op te lossen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor chaea » 14 Dec 2024, 01:35

Ik lees je postings met veel plezier Aatv.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 05:53

hoi chaea, leuk dat je mijn draadje volgt en er plezier aan hebt. in heel veel dingen gaat
verschrikkelijk veel tijd zitten om het hoe, wat en waarom uit te zoeken mede omdat
ook heel wat info op internet niet echt klopt daar vele mensen op welke manier dan ook
geld willen verdienen. in mijn postings probeer ik dingen uit te leggen of te noemen zodat
anderen zich de tijd kunnen besparen met zoeken of met verkeerde info aan de gang gaan.

inmiddels mag het voor iedereen met een bootje toch hopelijk duidelijk zijn dat de meeste,
vooral de technische zaken gewoon goed moeten zijn of gedaan worden daar je anders
heel veel schade of problemen kunt verwachten. bijkomend is dat het een berg geld kost
als je problemen hebt of krijgt. want volgens mij, en prijswijs gezien, denkt elk watersport
bedrijf of winkel dat als je een boot hebt dat je rijk bent. hopelijk steken de mede watersporters
er wat van op want je kunt je geld beter uitgeven om met een koud pintje op je boot te zitten.
gezien mijn technische kennis en bij niet genoemde dingen mag iedereen altijd om raad of hulp
vragen, gewoon ff berichtje sturen.en voor de vele mensen die altijd als gast dit forum bekijken
wordt gewoon lid. het kost niets en misschien kunnen we ook wat van jou leren!!

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 07 Jan 2025, 13:00

Afgelopen dagen, nu de temperatuur in de garage weer een beetje te doen is, weer
lekker met het bootje bezig geweest. Alle elektra is klaar, de tank is klaar en de accu s
staan netjes vast. Tevens een aantal Scotty hengelsteun houders in gebouwd en van een
opbouw voetje heb ik een voet gemaakt waarin het rond schijnend navi lampje met een allu
stang geplaatst kan worden indien die gasten van mij s nachts willen vissen. De voorste hengel
steun houders kunnen ook weer gebruikt worden voor bak en stuurboord licht welke een
batterij versie worden. zo maak je alles weer multi functioneel. Zal als het eerdaags ff
een dag droog en niet te koud is en de boot buiten kan om hem ff te poetsen wat plaatjes maken.

Volgende hoofdstuk is de nieuwe in hoogte verstelbare motorsteun maken.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 08 Jan 2025, 12:17

zojuist materiaal besteld om de verstelbare jack-plate voor de buitenboord motor te maken.
zal van het fabricage proces plaatjes maken voor de mensen die er ook een nodig hebben.
wordt uiteraard weer een leuk klussie daar mijn bbm 17cm hoger moet gaan komen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 21 Jan 2025, 09:10

Het materiaal voor de jackplate om de buitenboord motor in hoogte verstelbaar te maken is ook binnen.
Als het weer en de temperatuur een beetje meewerken gaan we daar een mooie steun van maken.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor chaea » 21 Jan 2025, 12:20

Ziet er weer goed uit, en jackplates zijn verschrikkelijk prijzig dus zelf fabriceren is een besparende oplossing.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 21 Jan 2025, 14:18

Die onderste vier lijken mij gevouwen plaatwerk. Bestel je dat zo gevouwen per tekening?
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten