bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 24 Apr 2023, 18:39

ok de meningen verschillen dus laat ik het best mijn pot op de hoogte waar de oude nu ook zit
aangezien dit voorheen ook functioneel was.rest nog de vraag welke ik het best kopen kan. het
hoeft niet een dure metalen pot te zijn maar wel een degelijke. schepje voor de inlaat heeft
er nooit opgezeten en toen ik de boot kocht in dordrecht en er mee in wessem aankwam was
het filter nog net zo schoon als bij vertrek. weet dus niet of dat schepje echt nodig gaat zijn.

misschien voor frankrijk maar daar zal ik niet komen aangezien ik vanwege mijn chauffeurs
beroep een bloedhekel aan frankrijk heb. tis een prachtig land maar er moesten geen fransen wonen :lol:

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2023, 20:24

aatv schreef:misschien voor frankrijk maar daar zal ik niet komen aangezien ik vanwege mijn chauffeurs
beroep een bloedhekel aan frankrijk heb. tis een prachtig land maar er moesten geen fransen wonen :lol:
greetzz aat

Juist niet voor Frankrijk, ik vind zelfs dat dat schepje een onnodig attribuut is, de spijltjes in het schepje lopen soms vol met troep en moet je onder de boot. Het wierfilter staat te niksen terwijl je dat makkelijk kan reinigen. Misschien handig als je je toilet met buitenwater spoelt ofzo maar voor koeling is pet. Loop 's-winters maar eens langs de botenopslag, enorm veel bootjes hebben dit.
Een totaal overbodige accessoire:
Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 24 Apr 2023, 20:35

hey aardbloem, mijn idee ook, geen schepje erop, want dat wierfilter zit er niet voor niets op
en daar kan ik beter bij dan aan de onderkant van de boot.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Apr 2023, 22:56

Een maat van me heeft vorig jaar toevallig 2x stil gelegen met een stok in de standpijp na het wierfilter, met schepje had hij hier geen last van gehad.

en zo zijn er altijd voor en tegens.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2023, 15:52

Blacktoppie schreef:Een maat van me heeft vorig jaar toevallig 2x stil gelegen met een stok in de standpijp na het wierfilter, met schepje had hij hier geen last van gehad.
en zo zijn er altijd voor en tegens.

Die stok, nou dat vind ik geen tegens hoor, even met een stok via het wierfilter alles wegdrukken is zo gebeurd. Ik moest onder de boot duiken om dat stomme schepje schoon te trekken.
De scuba-set en persluchtfles is sinds het verwijderen van het schepje niet meer uit het ruim geweest. Nog 150bar in de fles en een verlopen keuring....
Tegens, ja die zijn er, ik ben 100% tegen dat schepje. Nou heb ik geen stok klaar liggen maar gewoon een meter zeer stugge slang van de juiste maat. Werkt prima.
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Content » 25 Apr 2023, 21:13

Als ik door het eendenkooi vaar raakt het schepje ook wel eens verstopt.
Ik steek dan een stuk gardena slang in de aanzuig van de Vetus wierpot.
En met hard blazen gaat het kroos eruit.
Content
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 03 Jan 2023, 15:07
ligplaats: Maarssen
info: Zijlzichtvlet 7,75

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2023, 22:28

Content schreef:Als ik door het eendenkooi vaar raakt het schepje ook wel eens verstopt.
Ik steek dan een stuk gardena slang in de aanzuig van de Vetus wierpot.
En met hard blazen gaat het kroos eruit.

Ja, wel van gehoord, mijn buurman heeft daarvoor een Stanley minicompressor zonder tank in kofferformaatje bij zich.
Zonder schepje hoef je alleen maar je wierpot te legen en schoon te spoelen. :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1022
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Blacktoppie » 26 Apr 2023, 00:09

Je bent echt tegen merk ik.
Ik blijf er bij er is van beide wat te zeggen, als je op het amsterdam rijn kanaal vaart en je zuigt een stok of zak op in je standpijp heb je in mijn ogen een probleem. Als je in rustig water vaart(waar vaker kroos ed voorkomt) is dat vervelend maar niet onoverkomenlijk.

Nogmaals beide hebben pros en cons.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1176
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 28 Apr 2023, 04:16

inderdaad beide hebben voor en nadelen. voorlopig blijft ie open aangezien ik zeker
geen andere pijp in de boot ga lassen waar een zeefie aan zit. indien nodig kan ik er
altijd nog een zeef kapje overheen zetten. komend weekend gaan we de elektra testen,
hopelijk vliegt mijn haar niet in de fik haha en tevens de motor eens proberen aan de
gang te slingeren. verder heb ik nog een lijstje met kleine dingen die gedaan moeten worden.
maandag gaat het zwemplateau erop.

vraagje over mijn keerkoppeling, tmc 60e welke olie moet erin? atf of gewone olie daar ik diverse
berichten erover lees op internet.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Kwokko » 28 Apr 2023, 11:02

aatv schreef:tmc 60e welke olie moet erin? atf of gewone olie.

ATF olie , zie pdf bestand .

http://www.scheepsmotoren-gebroedersdej ... MC_60P.pdf
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten