bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 13 Jun 2021, 19:01

veel dingen aan de boot heeft de vorige eigenaar maar een beetje zozo gedaan om het er een
beetje uit te laten zien en om roest te verbergen. het onderwaterschip heeft hij ook gedaan
net voor ik de boot kocht. dit heeft hij wel goed gedaan want onder de antifouling zit een epoxy
laag die keihard is. het beschermt natuurlijk wel de boot maar tis een crime om te schuren.
ondanks de hardheid van dit spul wordt hij wel super strak en glad na de schuurbeurd. de vorige eigenaar
had dit waarschijnlijk ook ondekt en vervolgens zonder schuren de fouling erop gesmeerd die vervolgens
daarom dus niet echt goed hecht.

mocht iemand me kunnen vertellen wat dit voor epoxie verf spul is dan hoor ik het graag. onder de antifouling
ziet het er uit als een zwarte harde laag. schuur ik dit mooi op dan ziet het er uit als geschuurde epoxy/polyester
grijs van kleur. ik zou graag weten wat het voor spul is om plekken zoals waar de steunbokkken voor de boot
gestaan hebben bij te werken. de vorige eigenaar heeft dat niet gedaan en deze plekken maar gewoon geverft.
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Michelr » 13 Jun 2021, 20:58

Denk dat het gaat om een pantsercoating of een hb coating.
Als na aanbrengen van de laatste laag na circa 4 uur antifouling wordt aangebracht kan dit zonder primer.

Verschillende merken die dit verkopen, oa De IJssel en polyservice.

Grt Michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 14 Jun 2021, 21:56

na wat onderzoek is de pantsercoating waarschijnlijk die van epifanes met daarover
de blackbotom coating van epifanes. we schuren hem netjes op werken hem bij en intussen
zoeken we ff uit wat er daarna het beste overheen kan voor de antifouling erop komt.
tips zijn altijd welkom.

intussen mijn nieuwe ruitje voor mijn patrijspoort gemaakt van 5mm makrolon. de eerste
die dat nog probeert in te slaan krijgt waarschijnlijk zijn hamer terug geketst tussen zijn ogen
en een paar cm in zijn toch al niet werkende hersens.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 22 Aug 2021, 06:00

al een poosie bezig met het onderwaterschip. antifouling verwijderd met een krabber. ik moet
zeggen dat zo n foulingkrabber super werk en veel sneller en stofvrij dan schuren! onder de fouling
heeft de vorige eigenaar de boot netjes in de epoxie gezet maar heeft het dan wel maar voor 90% goed
gedaan. waar de bokken toen gestaan hebben dat is later niet gedaan en de onderkant van de kiel was
blijkbaar ook te lastig. hier zat nog een 5mm laag koolteer op wat een rotklussie was om te verwijderen
maar uiteindelijk best goed ging met een multitool met recht zaagblaadje erin!

tot nu de uiteinden van de boegschroef netjes rond geplamuurd, alle deukjes en lasplekjes, onstaan door
laswerk van mijn tankframe en accuframe, netjes vlak gemaakt en het onderwaterschip (epoxielaag) voorzichtig
netjes glad geschuurd.
nu bezig met de " kale" en nieuwe delen zoals de boegschroeftunnel en zwemplateau en lasnaden in de sigmacover 280
te kwasten. zodra dit klaar is komen er nog een laag amercoat (sigmacover 400) twee lagen primer en de fouling op.
kortom het onderwaterschip is straks net zo glad en strak als de bovenzijde. :D uiteraard krijgen de nu kale plekken
en nieuwe delen meer dan 1 laagje amercoat om de epoxielaag rondom een beetje dezelfde dikte te geven.

ik ben zeker benieuwd naar de levensduur van mijn onderwaterschip maar gezien de reakties die ik op
de werf krijg denk ik dat ik er van uit mag gaan dat dit een heeeeeele tijd goed zal blijven.

en ja, het is zoals altijd weer meer werk dan gedacht en het klote weer werkt ook niet echt mee haha.

tevens is de boot niet langer meer te koop. nu de boel weer gerepareerd is en ik weer zin heb er mee verder te gaan
ga ik hem afbouwen en er van genieten!

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 11 Sep 2021, 05:54

de onderkant staat eindelijk in de epoxy. volgende weekend met normaal weer gaat er nog
de primer voor de antifouling op.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 19 Sep 2021, 06:46

inmiddels weten jullie dat ik niet iemand ben die de kudde volgt wat betreft materiaal gebruik. ook wat de
antifouling betreft trek ik mijn eigen plan. ik heb gekozen voor de antifouling van star-coat. deze antifouling
is op zink basis ipv koper. het is toegestaan, althans nog wel, en door de zink schijnt het ook te helpen
tegen elektrolyse. helaas weinig ervaringen hiermee te vinden maar de enkele die ik gelezen heb geven
goede hoop op een behoorlijk goed schoonblijvend onderwaterschip. de primer gaat er dit jaar nog op de fouling
pas in het voorjaar al kun je de fouling tot max een half jaar van te voren smeren voor de boot het water in gaat.
ook hier natuurlijk zal de tijd het uitwijzen hoe goed de fouling zijn werk zal doen. hierover hou ik iedereen
uiteraard op de hoogte alhier.

greetzzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor FKZ » 19 Sep 2021, 09:31

Mooi werk aat
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Oeverloos » 19 Sep 2021, 13:19

aatv schreef:tevens is de boot niet langer meer te koop. nu de boel weer gerepareerd is en ik weer zin heb er mee verder te gaan
ga ik hem afbouwen en er van genieten!

greetzz aat


Karakter.
Zit er mooi op.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Yep » 19 Sep 2021, 14:08

Goeie beslissing!!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 19 Sep 2021, 18:49

dank mannen. gister de bokken even laten verplaatsen en vandaag de plekken waar de bokken
stonden in de epoxy gezet. mocht ik deze week een keer vroeg klaar zijn op mijn werk dan
gaat daar nog een tweede laag op. daarna weer ff wachten op een droog weekend voor de primer.
dan kan ik zolang de temperatuur een beetje te doen blijf nog wat verder werken aan het interieur
en ook de boegschroef wilde ik nog plaatsen. genoeg te doen nog dit jaar dus hopelijk vriezen niet
in oktober je ballen er al af haha.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten