bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Yep » 15 Apr 2023, 17:58

Eensch.
Hier het schuitje afgelopen winter laten stralen.
Eerst komt er een primer op, gevolgd door een schakellaag (of zoiets) en pas daarna de AF.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Tonny » 15 Apr 2023, 19:16

Inderdaad Yep,

Ik heb deze winter slechte plekken bijgewerkt met twee lagen 2K Hempadur, dan een laag "2K Tycoat" en daarna pas de Antifouling (2 lagen maar dan de hele romp natuurlijk), alles van Hempel. Ik heb Globic 9000 gebruikt, is normaal gezien alleen verkrijgbaar door beroepsvaart. Hempel geeft een lifetime van 6 a 7 jaar op in de datasheet......... Het duurt dus even om te zien of dat waargemaakt wordt.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 16 Apr 2023, 04:39

mijn onderwaterschip is voorzien van een aantal lagen amercoat epoxy waaronder eerst
epoxy primer zit. dit alles over de epoxy laag die er reeds op zat. de primer en de fouling
zijn van starcoat en de fouling hiervan is op zink basis ipv koper basis. deze schijnt heel goed
te werken en door het zink ook de hele boot extra te beschermen. deze fouling is helaas in
europa niet meer verkrijgbaar maar mag [nog] gebruikt worden. jammer dat de verkoop van
de fouling in europa gestopt is. de primer en andere artikelen zijn nog wel verkrijgbaar.
als de fouling heeel goed bevalt zal ik over een paar jaar in amerika moeten zoeken naar een
shop die naar nl verzend.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 16 Apr 2023, 13:27

zoals gewoonlijk klopt er van het weerbericht geen zak. gister gaven ze voor vandaag 18gr en zonnig
en dan doe je de luxaflex open en is het klote weer. als je alleen nog maar klink klare onzin kan
uitkramen kun je in nederland nog prima bij de weerdiensten werken blijkt maar weer! toch nog
even wat dingen in de boot gemaakt dan is de dag tenminste niet helemaal weg gegooid. plaatjes
van het onderwaterschip zullen ff moeten wachten.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 23 Apr 2023, 13:30

onderwaterschip is ook klaar. zoals eerder gemeld heb ik starcoat antifouling gebruikt. deze
is op zink basis ipv koper. helaas niet langer verkrijgbaar in europa of je moet een shop vinden
de nog wat op de plank heeft staan. gaat niet makkelijk worden daar ik vorig jaar heel nederland
af gezocht heb en bij mijn weten de laatste zes liter gescoord had. daar het de laatste was die ik
vinden kon moest ik het doen met 3ltr donkerblauw en 3ltr zwart, wilde eigenlijk zwart hebben.
eeste laag met blauw gedaan en de tweede laag 1,5ltr blauw gemengd met 3ltr zwart. volgende
week ff de bokken laten verzetten voor de laatste stukkies.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 24 Apr 2023, 05:41

ff een vraagje, er moet een nieuwe wierpot in de boot de oude is niet meer veel. naar
wat ik hier en daar lees is de kwaliteit van vetus, wat er nu in zit, niet veel. wat is een
goede betaalbare wierpot en hoe hoog moet ie nu eigenlijk zitten? vetus zegt minimaal
15cm boven de water lijn, alpha zegt 40cm. is nogal een verschil.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 577
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor kajoe » 24 Apr 2023, 09:21

tja dat is lastig wij hadden er een in in de ronding van de kim en een ongeveer 30 cm daar boven deze was voor als je op heel ondiep water voer en dan hadden we er een die we vrijwel nooit gebruikten ongeveer halverwege vlak en de geladen waterlijn . en dit hadden we aan sb en bb gewoon dubbel uitgerust maarja als bedrijfs schip moest je zekerheid hebben en niet zo zijn dat je stil viel midden op de rivier .
tja en nu op mijn jachtje gewoon sloten koel systeem nooit geen gedonder een paar meter pijp er onder en nooit geen rotzooi in de filters .en o got wat had ik een hekel aan steeds die verstopte filters
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor jkos » 24 Apr 2023, 14:23

Bij ons zijn het RVS of brons vernikkelde wierpotten, met een glazen kijkglas aan de bovenzijde.
Ze zitten ongeveer 20 cm boven de waterlijn als ik ze schoonmaak blijft er net geen water in de wierpot staan.
Dus zeg maar dat de onderzijde van de wierpot gelijk of iets boven de waterlijn zit.
Persoonlijk zou ik ze niet te hoog zetten, dan heb je ook geen probleem als je eventueel valse lucht aanzuigt.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aadbloem » 24 Apr 2023, 15:47

Ziet er netjes uit Aat en die kleur van het antifouling is ook prima, compliment.

aatv schreef:ff een vraagje, er moet een nieuwe wierpot in de boot de oude is niet meer veel. naar
wat ik hier en daar lees is de kwaliteit van vetus, wat er nu in zit, niet veel. wat is een
goede betaalbare wierpot en hoe hoog moet ie nu eigenlijk zitten? vetus zegt minimaal
15cm boven de water lijn, alpha zegt 40cm. is nogal een verschil.
greetzz aat

Wij hebben al 12 jaar de gewone wierpot van Vetus. Ik vraag me af of er beter of slechter is. De meeste nederlandse jachtjes hebben zo'n messing of bronzen schepje met tralies onder de boot dus er komt vrijwel nooit wier in de wierpot. Plaats gewoon die van Vetus. Prima ding. Trek het deksel nooit te hard aan want dan moet je gereedschap gebruiken en komen er barsten in. Zo heb ik ooit een deksel verpest maar draai nu de tweede altijd rustig handvast. Niet stevig handvast. De rubbering even invetten met schroefasvet. Als je voornamelijk in Nederland vaart is zo'n messing of bronzen schepje met tralies prima, ga je naar Frankrijk dan is het een hel. Die sleufjes van dat schepje lopen in Frankrijk vol met plantjes en sluiten je inlaat af. Weg met dat schepje, ik heb nu een open 2" inlaat en nu pas moet ik mijn wierpot soms dagelijks schoonmaken.

jkos schreef:Persoonlijk zou ik ze niet te hoog zetten, dan heb je ook geen probleem als je eventueel valse lucht aanzuigt.

Waarvandaan dan die valse lucht? Mijn wierpot zit 40 cm boven de waterlijn en begint altijd leeg, vol met lucht maar dat is zo weg.
Volgens mij is een maat boven de waterlijn aangeven een soort van gebakken (valse) lucht :D
Vrienden hebben de wierpot onder de waterlijn (een Wiegmans sloepje). Vooraf even de kogelkraan onder de wierpot dicht en schoonmaken....
Deze bij mij ruim 40cm boven de waterlijn:

Afbeelding
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor jkos » 24 Apr 2023, 16:58

Ik heb het niet over lucht in de wierpot maar valse lucht en dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Draai je deksel maar eens een beetje los, dan begrijp je wel wat ik bedoel.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten