bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 22 Jan 2025, 06:48

Materiaal is alu hoekprofiel 60 x 6mm 2 plaatjes alu en wat strip van 2mm dik. en inderdaad
zijn jackplates duur zeker als deze door middel van een spindel of hydrauliek
verstelbaar zijn. het vis bootje hoeft nu ook weer niet op performance perfect te zijn dus
maak ik het niet te ingewikkeld aangezien ik niet zoals de meeste maffe amerikanen 250pk
of meer achter een bassbootje heb hangen. de jackplate is straks gewoon middels 3 boorgaten
in hoogte verstelbaar. Kosten voor het materiaal 85 euries met verzendkosten. wil je hem middels
een spindel verstelbaar maken zul je snel rond de 125 zitten plus eventuele kosten voor het
laten frezen van sleuven. dan kun je er beter een kopen op amazon vanaf rond de 250 euro.
hydraulisch is heel duur maar is ook betaalbaar zelf te maken. zie youtube.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

ligplaats: wessem
info:

Berichtdoor aatv » 03 Feb 2025, 06:10

afgelopen week het blok gemaakt waaraan de motor komt te hangen. 2 plaatjes 18mm
multiplex bekleed met aluminium. veel verder ben ik niet gekomen daar tijdens het
boren van de gaten in de hoek profielen de v-snaar van mijn boorkolom brak en daar
het een al wat oudere masjiene is heb ik ff moeten zoeken naar een nieuwe snaar.
de boor doet het weer dus komende week kunnen we weer verder.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 05 Feb 2025, 06:52

Inmiddels de jack plate in grove versie zover klaar. in plaats van gaten toch maar sleuven
gemaakt daar dit handiger is om de hoogte te verstellen. sleuven gewoon ouderwets gemaakt
daar ik niet beschik over een metaal frees masjien. dus gaatjes boren en vijlen maar. ook de ruimte
tussen de hoekprofielen moest nog opgevuld worden, hiervoor ipv alu een nylon plaat gebruikt.
weegt minder en een stuk goedkoper daar het een snijplankje van 99 cent van de action was.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor Amersfow » 05 Feb 2025, 10:36

Krijg je daar ooit een BBM op? Die aandraaihendels steken toch veel verder uit?
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 05 Feb 2025, 16:31

gaat prima passen amersfow, centerpunten van de aandraai hendels zitten 14cm uit elkaar
het blok is 24cm breed. uiteraard alles goed opgemeten en eerst gepast. plaatjes van de
afwerking en montage volgen later.

greetzz aat
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor chaea » 07 Feb 2025, 00:04

Ziet er wederom weer goed uit, aluminium is mooi bewerkelijk, ook met de vijl :-)
Ik heb heel lang gedacht om een hobbymachine aan te schaffen om te draaien en Frezen, zaten toendertijd tussen de 500 en 1000 euro in de beginjaren van HBM.
Een stuk jonger met dito loon een een geweldige prijsexplosie later de gedachte had ik maar gekocht :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aatv » 07 Feb 2025, 06:22

Heb vroeger een hobby draaibankje gehad, 80 tussen de centers, maar dat was meestal te klein. een grotere
kost niet alleen veel maar neemt ook behoorlijk ruimte in beslag. af en toe ff langs een masjiene fabriekje
kost ook de kop niet om wat te laten draaien of frezen en indien ik er niet te veel haast mee heb doen de
jongens op de werf het voor een bakje bier voor me. Inmiddels de jackplate afgewerkt en later vandaag
gaat ie gemonteerd worden.

greetzzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Berichtdoor aatv » 07 Feb 2025, 11:57

De jackplate gemonteerd motor erop. zo kunnen we ook afvinken! rest nog het spuiten
van het staartstuk maar daar is het nu nog te koud voor en steuntjes maken voor de navi
verlichting. verder de boot ff goed schoonmaken een beetje op poetsen en nieuwe naam
sticker erop. ook willen mijn zoons nog luxe stoelen en een frontcontroller. die mogen ze
zelf betalen van mij hoeft die luxe niet en mijn stoel, had ik nog liggen en netjes opgeknapt,
zit er reeds in.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv

info:

Vorige

Terug naar Projecten