bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor helenakruiser » 05 Jun 2024, 09:28

doet me trouwens denken aan mijn hpl interieur plankie wat inmiddel 8 maanden op 4 mtr diep
in de haven ligt. heb het eens bekeken en het enige wat er mee gebeurt is dat het nu schoner is
dan toen ik het er in smeet. bij deze kunnen we dus stellen dat de test gelukt is en dat als mijn boot
een maand op de bodem zou liggen er niets aan het interieur zal mankeren! zal plaatje maken van het plankie.

Hallo , lijkt mij dat je een vertekent beeld krijgt met deze test . Plankje behandeld met x aantal lagen lak wat een tijdje in water heeft gelegen wil niet zo veel zeggen . Genoeg lak zorgt voor een lucht en waterdicht jasje . Echter in weer en wind blootgesteld met flinke temperatuurschommeling en zure regen geeft vast een ander testresultaat lijkt mij ?

vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Amersfow » 05 Jun 2024, 09:28

Heb die EVA nu een jaar of 5, buiten op de gangboorden. Het blijft zo goed zitten als de ondergrond. Op mij plastic sloepje volstaat de standaard lijmlaag van het spul. Op staal ben ik her en der opnieuw aan het plakken met Polymax; omdat de verflaag loslaat waar het op vastgelijmd zit. Het blijft er prachtig uitzien, geeft wel een beetje bruin af.

https://photos.app.goo.gl/NDBaeUWrQJbAP2J26
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Amersfow » 05 Jun 2024, 09:31

Ik had in HLP / trespa met kersenhout opdruk, naden gefreesd om een "teak-look" te geven. Die naden zijn na 10 jaar permanent groen geworden. Dus de toplaag is onverwoestbaar, als je gaat bewerken krijg je daar verwering.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 05 Jun 2024, 12:19

ff over mijn testplankie, voor het de haven in ging heeft het 5 jaar in weer en wind in de tuin gelegen!
dus ook dat kunnen we afvinken. tevens heeft het een dag op 100 graden in de oven gelegen en een dag
met -20 in de vriezer. ik stel dat het onverwoestbaar is als je hpl op watervast okoume multiplex lijmt
met polymax.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 605
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 09 Jun 2024, 19:50

ff over de eva foam teak die ik voor de kuipvloer ga gebruiken. deze heeft groeven
van 8mm breed en 3mm diep. je snapt dat hier natuurlijk gegarandeerd rommel en vuil
in gaat zitten. had op goegel al tips gelezen de naden dicht te kitten maar mijn inziens
geeft dat teveel rommel en gedoe. je snapt al dat ik zoals gewoonlijk, haha, weer een andere
oplossing bedacht en gevonden heb. ik heb op amazon zelfklevend vilt van 7,5 x 3mm besteld
om in de naden te plakken, veel makkelijker en schoner werken! als de vloer erin ligt komen
de plaatjes vanzelf.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 605
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Amersfow » 09 Jun 2024, 19:54

Dat is slim! Voor buiten zul je niet zo'n natuurproduct willen hebben, eat wordt groen of verteerd. Maar binnen zal het prima kunnen. Binnen wil je liefst essen kleur, dat lijkt mij het mooiste
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 10 Jun 2024, 11:29

de eva foam is een lichte kleur zo ongeveer als mijn interieur. de vilt is zwart met een bruinige
gloed dus dat past er prima bij! sta te springen om het te maken maar aangezien het hier zeikt
van de regen zullen we ff geduld moeten hebben.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 605
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 18 Jun 2024, 16:31

tussen de buien en de werkzaamheden aan de interieur delen van mijn maat zijn boot ook
ff bezig met de kuipvloer. eerst ff een mal gemaakt, hiervoor gebruik ik stuckloper, daarna
de onderplaat waar de eva foam opkomt gemaakt. deze heb ik eerst ff 2 x aan de bovenkant
en 1 x aan de onderkant in de jachtlak gerold. bovenzijde is na het schuren baby billetjes glad
zodat de lijmlaag van de foam goed hecht.

Afbeelding

de rvs luikogen had ik ooit van een sloopboot gehaald en daar heb ik een 3mm spacer onder
gemaakt. zodoende valt het geheel precies 1 mm onder de foam.

Afbeelding

Afbeelding

eerste luikje wat boven mijn accu s zit gemaakt vandaag. de oplossing om de naden met vilt
te vullen blijkt een prima idee, persoonlijk vind ik het er super uitzien.

Afbeelding

sommige vilt strookjes lijken slordig maar deze liggen nog los daar ik het plaatje op de luik plank
moet schroeven en dat doe ik in de groef voor ik het vilt erin plak.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 605
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor Amersfow » 18 Jun 2024, 17:46

Mooi gedaan ja!
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 20 Jun 2024, 20:05

ff kuipvloertje maken, ja daaaaag iedere keer weer merk je dat je aan een boot helemaal nix ff doet.
tis best weer een heleboel werk alles netjes te maken. bv alle verstek hoekjes zijn " vals verstek"
omdat aan en in een boot nou eenmaal zowat niets recht en haaks is. maar we komen er wel, morgen
nog een luik bekleden en dan kunnen we het vloertje ook afvinken. inmiddels ben ik er toch al drie
dagen zoet mee.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 605
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten