Zwemplatform vragen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Zwemplatform vragen

Berichtdoor Roger1985 » 17 Jul 2026, 14:59

Hallo

Ik ben sinds kort in het bezit van een Century Arabian 180 uit 1979.
Deze is voorzien van een Mercruiser 6 in lijn met een pre Alpha (MC1) staartstuk.
Ondanks dat ik van originaliteit hou is er toch één ding dat ik maar niks vind en dat zijn de twee afzonderlijke zwemplateautjes aan elke kant...
Één groot teakhouten zwemplateau heeft de voorkeur, en ik ga dit zelf maken. Maar:
Ik zie bij boten die een staartstuk hebben het zwemplateau hoog zitten, dit wil ik niet.
Ik wil het op dezelfde hoogte als nu, dat geeft mij twee opties...
Een zwemplateau met een verhoging in het midden zodat het staartstuk nog volledig omhoog kan, dit lijkt me de minst mooie en praktische oplossing van de twee.
Of een vlak zwemplateau en de trim begrenzen. Ik weet niet hoe praktisch dit is. Misschien zeg ik nu iets heel stoms, maar bij een boot met schroefas (Ski Nautique etc) blijft de schroef ook omlaag, maakt het dan veel uit als mijn staartstuk niet meer helemaal omhoog kan kantelen? De boot blijft maar 1x per jaar 3 weken in het water liggen, verder gaat hij er na elke vaart weer uit. Wat is wijsheid in dit geval?
Roger1985

ligplaats: Maastricht
info: Almar 14e 1964
Johnson 60 V4 1964

Re: Zwemplatform vragen

Berichtdoor Roger1985 » 17 Jul 2026, 15:05

Kleine toevoeging, ik zou ook nog een vlak zwemplateau kunnen maken met een uitneembaar middelste deel of een zwemplateau dat naar boven en beneden verzet kan worden, al weet ik nog niet exact hoe ik dat zou maken. Het is nog maar gewoon een idee op dit moment.
Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën , eventuele suggesties en hoe jullie dit op jullie boot hebben.

Alvast dank om mee te denken
Roger1985

Johnson 60 V4 1964

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jul 2026, 18:58

Neem aan dat het teak hout in een rvs frame oid hangt.. is het een optie om het midden dan kantelend te maken.. dus rvs blijft vast aan de boot en hout in het midden gaat omhoog met het staartstuk. Dmv bijvoorbeeld scharnieren aan de bootkant te maken..

Stuur eens wat foto,s van de huidige situatie met motor omhoog en naar beneden dan kunnen we meedenken.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jul 2026, 19:05

Neem aan dat je zoiets nu hebt?

Afbeelding

Je zou dan de huidige situatie kunnen aanhouden met een mooi stuk hout wat in het midden komt en een klein stukje over de bestaande achterkant valt voor stevigheid. Die maak je aan de bootkant met scharnieren vast zodat als de motor omhoog komt hij het midden plateau omhoog richting de boot kantelt

M.v..g
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor Roger1985 » 17 Jul 2026, 20:26

Inderdaad dat is exact wat ik nu heb.
Dat is inderdaad helemaal nog geen slecht idee.
Tot nu toe heb ik alleen outboards gehad zonder plateau en vaste schroefas dus ik heb dit probleem niet eerder gehad.
De staart volledig omhoog... Gebruik je dat vaak?
Roger1985

Johnson 60 V4 1964

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jul 2026, 20:45

Ik gebruik het niet, heb zelf een motorboot(zie mn onderschrift). Kwam deze foto tegen toen ik zocht op het type van je boot.

Maar als ik zo jou vraag lees zou ik zelf zoiets maken, eventueel met extra steunen aan de spiegel zodat het plateau gelijk valt met de plateau's nu.

M.v.g
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Terug naar Projecten