Onderhoudt SAGA 20

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Onderhoudt SAGA 20

Berichtdoor Jappie » 16 Apr 2026, 12:51

Morgen gaat mijn saga 20 uit het water om hem gereed te maken voor de zomer. Ik heb hem vorig jaar gekocht en hij heeft behoorlijk wat liefde nodig.

Er zit een BUKH DV10 motor in die ik vorige week heb onderhouden. Olie ververst, nieuwe filters etc etc.

Naast het afspuiten, schuren en nieuw laag anti fouling. Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten om te onderhouden? Er zit continu een laagje water in de kiel waarvan ik niet weet waar het vandaan komt, zijn er specifieke plekken die gevoelig hiervoor zijn die ik kan checken?
Jappie

ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Onderhoudt SAGA 20

Berichtdoor Borrelbootwoerden » 16 Apr 2026, 20:33

Geen ervaring specifiek met Saga maar lijkt me een mooi moment om je schroefas goed te beoordelen en te onderhouden, wellicht komt het water daar naar binnen.
Verder checken op osmose en je anode vervangen indien nodig

Heb je al antifouling? Welk type, soort, merk etc zijn veel verschillende meningen over dus dat is jog mooi leeswerk als je nog koet bestellen
Borrelbootwoerden

ligplaats: Woerden
info: Stalen vlet 5.50 met Bukh DV10

Berichtdoor heuvels » 17 Apr 2026, 14:24

Jappie schreef:Morgen gaat mijn saga 20 uit het water om hem gereed te maken voor de zomer. Ik heb hem vorig jaar gekocht en hij heeft behoorlijk wat liefde nodig.

Er zit een BUKH DV10 motor in die ik vorige week heb onderhouden. Olie ververst, nieuwe filters etc etc.

Naast het afspuiten, schuren en nieuw laag anti fouling. Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten om te onderhouden? Er zit continu een laagje water in de kiel waarvan ik niet weet waar het vandaan komt, zijn er specifieke plekken die gevoelig hiervoor zijn die ik kan checken?
ik heb een plastic bakje onder mijn gland hangen, water uit de schroefas druppelt hier in, zodat ik weet waar het vandaan komt.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Jappie » 17 Apr 2026, 19:59

De saga dus uit het water gehaald vandaag, kon direct goed zien dat osmose onder zit helaas. Misschien had ik hem even uit het water moeten halen voor dat ik de koop deed dit jaar, maar goed alle kennis had ik er toen ook nog niet van.

Hij staat aan de kant en heb het bovenwaterschip schoongemaakt en gepolijst, dat ziet er nu weer netjes uit. Nu zit ik een beetje in een dubio wat te doen. Ik ga de osmose sowieso pas na de zomer behandelen puur omdat ik er nu geen tijd voor heb en ik ook graag het bootje wil gebruiken aankomende periode. Wat kan ik dus nu het beste doen, schoonmaken primer & antifouling en na het siezoen volledig behandelen of is primer in dit geval niet eens nodig en kan ik afdoende met schoonmaken + anti fouling?
Jappie

ligplaats: Amsterdam
info:

Terug naar Projecten