Renovatie boiler

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Renovatie boiler

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 06:09

De boiler, een Isotherm 60 liter, is 31 jaar oud en functioneert nog prima.
Als Het rvs vat geen mankementen vertoond kan er ook niet zoveel aan mankeren, buiten het verwarmingselement en de bimetalen schakelaars die wel eens de geest willen geven.
Waarom dan een renovatie?
Rond de doorvoer van het verwarmingselement zat een groene koek, deze traande dus blijkbaar.
De isolatiemantel, bestaand uit een oranje gekleurd harde schuim, was vuil en aan één zijde plaatselijk 8mm afgesleten van wegen het er langst kruipen tussen de boiler en de motor in al die jaren.
De boiler werd de laatste tijd ook gebruikt als opstapje, we worden een dagje ouder, dus daar moest ook iets voor bedacht worden
Nu de koude zijn intree heeft gemaakt was dit een mooi moment om de boiler onderhanden te nemen, zo’n klein object kan makkelijk binnen staan uitharden.
Uitharden, jawel, want de boiler wordt voorzien van een epoxy laag versterkt met keperweefsel.
Tevens worden er opstapjes in gelamineerd voorzien van antislip, het geheel gaat in de witte DD lak.

Het letterlijk ontmantelen;

Afbeelding

Afbeelding

Het verwarmingselement en alle appendages plus overdrukventiel in een ultrasoon badje gedaan met ontkalker, het resultaat na een half uurtje.

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuwe pakking gemaakt uit stevig rubber voor de doorvoer van het verwarmingselement en alle appendages terug gemonteerd met Loctide.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Re: Renovatie boiler

Berichtdoor aadbloem » 31 Dec 2025, 10:49

Keurige revisie Pascal. Ik heb met een Vetus 50L boiler ongeveer hetzelfde gedaan. Lekte echt water op het verwarmingselement. Onder de mooie RVS mantel met isolatie zat helaas een gewone ijzeren ketel. Schoongemaakt bij de diverse aansluitingen en in de ijzermenie gezet. Hoezo RVS uit de folder het was alleen maar de mantel. Revisie wel gelukt en alweer 4 jaar zonder problemen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor broekie » 31 Dec 2025, 11:50

Leuke winterklus.
De onze is 13 jaar oud 11 jaar in gebruik, dus zou nog niet aan de beurt moeten zijn.
Ook RVS ketel.
Zie bij jou ook een temperatuur instel ventiel.
Deze heb ik ook geplaatst anders komt het water er kokend heet uit.

Deze staat er in.
AquaH Marine water heater.
SN B 26724
COD 56-47458-01
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 12:34

aadbloem schreef:Keurige revisie Pascal. Ik heb met een Vetus 50L boiler ongeveer hetzelfde gedaan. Lekte echt water op het verwarmingselement. Onder de mooie RVS mantel met isolatie zat helaas een gewone ijzeren ketel. Schoongemaakt bij de diverse aansluitingen en in de ijzermenie gezet. Hoezo RVS uit de folder het was alleen maar de mantel. Revisie wel gelukt en alweer 4 jaar zonder problemen.

Dank u,

Ik heb toentertijd ook gedacht om een Vetus boiler aan te schaffen maar ik begreep dat de binnen mantel van rvs 304 was, wat in de middellandse zee, mat zijn hoge gloorconcentratie niet aan te bevelen is.
Zo is de keuze op Isotherm gevallen vanwege zijn rvs 316 ketel.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 12:38

broekie schreef:Leuke winterklus.
De onze is 13 jaar oud 11 jaar in gebruik, dus zou nog niet aan de beurt moeten zijn.
Ook RVS ketel.
Zie bij jou ook een temperatuur instel ventiel.
Deze heb ik ook geplaatst anders komt het water er kokend heet uit.

Deze staat er in.
AquaH Marine water heater.
SN B 26724
COD 56-47458-01

Dat ventiel is een aftapkraan met overdrukventiel verder niet.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor stefan » 31 Dec 2025, 13:23

Ik zou denken dat een boiler uitzet en krimpt t.g.v. het opwarmen en afkoelen.
Weet je zeker dat dit goed gaat met een epoxy mantel? Dat is zo stijf als wat…
stefan

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 31 Dec 2025, 14:47

stefan schreef:Ik zou denken dat een boiler uitzet en krimpt t.g.v. het opwarmen en afkoelen.
Weet je zeker dat dit goed gaat met een epoxy mantel? Dat is zo stijf als wat…

Mogelijk heb je een punt al verwacht ik niet dat het vat veel uitzet of krimpt.
Ik kan altijd nog de 3 spanbanden iets los zetten maar ik denk dat het schuim ook nog wel wat opvangt, de mantel bestaat trouwens uit twee delen.
Mocht het zo zijn hoe zit het dan met de huidige generatie bolders die veelal een rvs buitenmantel hebben?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 01 Jan 2026, 06:17

De eerste van de twee lagen epoxy zit er op.
Alleen in de eerste laag is keperweefsel vererkt.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2026, 04:56

Weer een paar stappen verder.
Houten plankjes van 5mm triplex, aangebracht met microballoons ingedikte epoxy., dit worden de opstapjes.
Na uitharding en schuren een tweede laag ingedikte epoxy aangebracht op de geheel wat strakker te krijgen.
Ook de randen waar de twee schalen op elkaar komen voorzien van ingedikte epoxy zodat deze naadloos op elkaar aansluiten, in de oude situatie week deze op enkelplaatsen tot 8mm ten opzichte van elkaar, niet bevorderlijk voor het vasthouden van warmte.
Verder de ketel schoongemaakt door deze rechtop te zetten en te vullen met water, een kokertje Steradent er in en een nachtje laten staan.
De volgende dag is deze brandschoon, alle bruine aanslag is verdwenen.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 02 Jan 2026, 12:34

pascall schreef:Dat ventiel is een aftapkraan met overdrukventiel verder niet.
Mvg,
Pascal.

Heb je geen instelbare mengkraan direct achter de boiler? Het drinkwater wordt door verwarming met koelvloeistof van de motor toch al snel 80 a 85 graden en gevaarlijk voor handen wassen en meer. Voor mijn Vetus boiler zat dat destijds in de meegeleverde aansluitset:
Afbeelding
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Volgende

Terug naar Projecten