De Libel, ik stel u voor aan mijn Doerak 650 project :-)

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: De Libel, ik stel u voor aan mijn Doerak 650 project :-)

Berichtdoor chaea » 26 Dec 2025, 21:59

pascall schreef:Het verfsysteem kan ik niet helemaal volgen.
Je zet loodmenie over de grondverf van de IJssel, dan heeft de loodmenie zijn werking toch verloren?
Mijn lijkt het een of en het ander maar geen combi van beide of zie ik het verkeerd?

Wel mooi die opbouwende fase!

Mvg,

Pascal.

Je bedoeld in de kajuit de ijzermenie?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor chaea » 26 Dec 2025, 22:13

pascall schreef:Wat de deur betreft, volledig kaal maken en goed laten drogen.
Ik zou de naden uitfrezen, nauwkeurig (verdiept) afpakken en kitten met een Polymeer of polyurethaan kit dan heb je geen last meer van inwateren.
Daarna minimaal 5 lagen in de vernis.

Mvg,

Pascal.

Je slaat de spijker op zijn kop Pascall, nu heb ik de deur behoorlijk kaal gehad maar de idd de naden uitfrezen was nu ook mijn gedachte.
Daarvoor heb ik nu deze vriend, heb er meerdere freesjes bij dus moet goed komen.
Afbeelding
chaea

Berichtdoor chaea » 26 Dec 2025, 22:18

heuvels, Ik vraag me af of de deur wel goed afsluit op de sponning

Jawel, het zit hem echt in de deur helaas.
Maar gaan we oplossen :D
chaea

Berichtdoor pascall » 27 Dec 2025, 04:53

Dat wordt wel een uitdaging met dit (mooie) apparaat, een bovenfrees met een geleider, (rechte lat) is het juiste gereedschap voor dit doelen in enkele minuten gerealiseerd.
Ik ondervond bij mij de zelfde problemen na enkele jaren, de oorzaak wat dat het hout onvoldoende was gedroogd voor de bewerking, maar dan nog blijft het gevoelig voor inwatering door het werken van het hout, een afdekzeiltje met een paar drukkers doet wonderen :lol: :oops:
Ik heb alleen de spiegels rondom verdiept gekit, het kader was niet nodig maar kan natuurlijk ook;

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 27 Dec 2025, 04:57

Je bedoeld in de kajuit de ijzermenie?

Yup.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 27 Dec 2025, 09:36

Het kan idd ook met de bovenfrees, en dan op de geleiderail van mijn invalzaag..
Maar eerst ligt de deur te rusten en zal ik niet eerder weer wat in mijn garage aan bootdelen kunnen doen eind januari.
Mijn oudste dochter heeft ( eindelijk) een volwaardig huisje gevonden en heeft al mijn vrij tijd ingepland voor klusjes :lol:

Mbt kajuit;
Je hebt gelijk natuurlijk mbt de menie, maar de keuze hiervoor was vrij simpel.
Het vervangen en tevens laagste deel van de boot wou ik gewoon goed in de bescherming, dan heb ik meer vertrouwen in een 2c lak dan alleen een menie. 2e originele deel was het ijzer nog prima maar had de oude verflaag zijn beste tijd gehad.
Aangezien IJmopox niet goedkoop is en ik mijn budget in goede banen moet leiden heb ik voor dat deel voor veel goedkopere menie gekozen, maar half rood en half wit staat natuurlijk niet dus daarom alles rood.
En daarna de metalgel erop, eerst een klein stukje om te zien of het elkaar kon verdragen.
Dat grijze is veel rustiger voor de ogen, ik heb tot begin november dit jaar in het casco gewerkt.

Lang verhaal maar dit is de uitleg :)
chaea

Berichtdoor chaea » 15 Jan 2026, 20:48

Inmiddels januari 2026, tijd gaat als een malle en toen ik om 17:15 naar huis ging zag ik de eerste krieken van het lengen van de dagen.
Ik wil de Libel in mei 2026 zover klaar hebben dat ik van haar kan genieten, kleine klusjes kan ik dan wel op de weekendjes weg uitvoeren, genieten en klussen tegelijk is dubbel genieten.

Maar terug naar 2024, de Libel staat op haar winterplek en de klusloods staat gepland voor februari 2025 dus op de Doerak zelf geen activiteit tussen fase 1 en 2.
Nu heb ik tijd om thuis wat onderdelen op te knappen, ik begin met het stuurwiel.
Ook hier beperk ik mij op enkele foto's vanwege forummotoriek.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De koperen en messing delen waren verchroomd, sowieso ben ik niet echt van chroom en deze mooie metalen mogen gezien worden.

Ook is het originele Yanmar bedieningspaneel door een vorige eigenaar verwijderd en is deze in stukken gezaagd, slechts het logo is behouden gebleven om 1 of ander vaag gat te maskeren.
Hiervan heb ik geen foto gemaakt, zag er niet uit en gewoon doodzonde, vooral omdat er nergens nog een origineel paneel te vinden is die te koop is.
Ik heb er wel 1 in bruikleen gekregen voor reproductie, dat liet ik me geen 2 x zeggen, mijn dochter is ontwerper en heeft de nodige machines ter beschikking.

Zie het oude originele paneel en et opnieuw in hufter proof plasticmateriaal gelaserd materiaal, de gaten zijn niet origineel maar hebben bij mij een functie.
Afbeelding

Ziehier het resultaat na een lakbehandeling van mij.
Afbeelding
chaea

Berichtdoor pascall » 16 Jan 2026, 05:38

Ziet er allemaal prachtig uit, ook de motor ziet er hagelnieuw uit, ik had de foto's gemist hiervan.

Dat Yanmar kunststofplaatje is dat gelaserd of gefreesd, je zou denken dat kunststof smelt als het gelaserd wordt?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 16 Jan 2026, 11:05

pascall schreef:Dat Yanmar kunststofplaatje is dat gelaserd of gefreesd, je zou denken dat kunststof smelt als het gelaserd wordt?
Waterstraal?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 16 Jan 2026, 12:40

Super om je werkzaamheden zo uitgebreid op het forum te kunnen volgen. Wordt zeer gewaardeerd! De Yanmar is inderdaad onherkenbaar en compleet in nieuwstaat. Echt vakwerk.
Oeverloos

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten