Vervolg fase1,het is 2e kerstdag en sorry maar kan geen gourmet of gezelschapsspel meer zien dus ben mijn mancave ingevlucht met een Hertog Jan.
Buiten min 5 en ik doe nu een korte kerstupdate van een moment dat het buiten 30 graden was
Enfin terug naar vorig jaar zomer DHZ loods.
De bodem zit er weer maar of hij echt waterdicht is weet ik pas eind februari 2025 als hij voor de 2e keer uit de klusloods kom met de Libel.
Het is niet alleen een grote klus, ook is het een kwestie van heel veel geduld en om nu extra kraankosten te maken om te testen is onzinnig, ik heb genoeg vertrouwen in de lasser.
Daarbij, is deze toch ergens nog lek, de binnenzijde zal bij de tewaterlating nog casco zijn en de havenmeester heeft al beloofd dat we de banden een halfuur onder de boot houden zodat we hem er zo weer uit kunnen trekken.
Ik ga nu verder met het onderwaterschip, in de handleiding van Eista staat dat je "NOOIT" mechanische handelingen mag doen aan het onderwaterschip ivm de speciale behandeling, het welbekende schooperen.
Aangezien een groot onderdeel van de bodem is vervangen door nieuw 4 mm staal is een nieuw systeem noodzaak dus mijn vriend de Perago of Tercoo hoe hij hedendaags heet was enkele dagen mijn partner.
Tot aan de waterlijn is alles eraf gegaan tot het kale ijzer, een heel werkje en emmers vol oude verfsystemen en antifoulings naar de milieustraat gebracht, alles eerst met thinner gereinigd en daarna ook nog met ontvetter van de IJssel.
Daarna direct in de IJmopox want kaal staal kan zeer snel vliegroest krijgen, al was het hoogzomer ik had geen zin om alles weer opnieuw te moeten doen, je krijg behoorlijke lamme armen van de hele dag met de Perago in je boormachine.

Nu kon ik beginnen met het aanbrengen van de eerste laag intertuff 203, ik heb gewerkt met grijs en zwart, moet zeggen dat er toch wel verschil in deze 2 zat met het erop zetten, de grijze smeerde veel makkelijker dan de zwarte, kon het spul gelukkig in de aanbieding kopen.

Er zijn in totaal 6 lagen opgegaan met extra aandacht bovenzijde koelbuizen.

In principe is nu fase 1 in de DHZ loods afgerond, de boot gaat naar buiten, de havenmeester lift met de heftruck de Yanmar eruit en de Libel gaat nu al naar zijn "winterplaats".
Wel heb ik inmiddels thuis de hardhouten voordeur thuis gerestaureerd en teruggeplaatst, helaas bleek deze restauratie achteraf niet afdoende en ligt op het moment van schrijven de deur achter mij op schragen te wachten op een nieuwe restauratie.

Dit is overigens niet de originele deur, die waren van ijzer, alleen deze is ooit met vakkennis gemaakt en daarna in verval geraakt.
Heb er best wat uren inzitten maar dit bleek niet genoeg ergens drong toch vocht naar binnen, wat ook de boot weer inliep.
Inmiddels gevonden wat het probleem is, ik zal wat grondiger te werk moeten gaan wil ik deze deur redden.