Voor ik verder ga met delen van het project wil ik nogmaals benadrukken dat ik dit met terugwerkende kracht doe.
Ofwel de Libel is op dit moment in de eindfase maar in het delen nog in de beginfase.
Aangezien alles nu uit de Libel is incl een hap uit de bodem heb ik een tijdsspanne voor mijzelf gemaakt in 3 fases.
Fase 1 in de DHZ loods 7 volledige dagen
Gehele onderzijde incl al het laswerk, vervangen koelbuizen en nieuw verfsysteem.
Fase 2 in de DHZ loods 21 volledige dagen
Complete refit van de buitenzijde
Fase 3 in het water waar ik maar vrije tijd heb ( en waar ik mij nu nog hoop ik 4 maanden in zal bevinden
Afbouw interieur, elektra, schilderwerk binnenzijde en puntjes op de i.
Verslag Fase 1
De Libel staat droog en hoog op bokken in de DHZ loods, het is hartje zomer en goed warm.
Eerste prioriteit is om dat gigantische gat weer mooi dicht te krijgen, op de eerdere foto's zie je de iconische maar vooral zeer irritante paal nog in het midden staan.
Ja dat ding hoort idd bij een Doerak 650 en een purist zal het niet leuk vinden maar de slijptol gaat erin, maar eerst de nieuwe bodem en spanten erin anders ben ik bang dat de Libel teveel uit verband schiet.
Eerst maar het voorbereidende werk voordat de lasser komt, randen mooi schoon en mooie schuine kanten erop voor een mooie doorlas, ook direct de standpijpen van de wc eruit.

Ook las ik zelf de nieuwe koelbuizen, deze hebben meer volume dan de oude en een extra verdikking op de voorzijde omdat op de oude behoorlijke deuken te zien waren door aanvaringen met een en ander onder water.

Ook heeft de arme Libel een paar behoorlijke klappen gehad in het verleden, ik tel in totaal 3 behoorlijke aanvaringen of anders gezegd slecht weggewerkte littekens.
In deze fase pak ik een fikse deuk aan op stuurboordzijde, besloten om een stuk stootrand weg te slijpen en opnieuw in te lassen, daarna ziet het er veel beter uit al blijft er iets zichtbaar als je de bootlijn volgt.
Dat noem ik levenservaring van de Libel wat haar een stukje karakter geeft

Na 3 dagen voorbereiden is de dag daar dat de Libel weer dicht gaat, de lasser heeft een mooi compacte inverter om het werk te doen, veel beter dan mijn lompe installatie.
Aangezien ik zelf al het werk heb voorbereid is het alleen maar de platen erin hangen, vasthechten en aflassen, het spantenwerk etc doe ik allemaal zelf.
Vooral bij de spanten was het veel gebruik maken van de potkrik want het verband van de boot was behoorlijk weg, maar goed dat ik de paal had laten zitten.

Maar het resultaat mag er zijn.

Note;
Voor de oplettende lezer/kijker, het onderwaterschip was zwart maar op deze foto's rood, toen de Libel uit het water ging viel mij op dat er vrij snel roestvorming ontstond.
Ondanks de schoopering 50 jaar geleden had ik geen zin in een roestig onderwaterschip dus voor nood een roestwerende menie.
Ook zie je op sommige foto's de Yanmar nog in oude staat zitten, in deze fase is de motor eruit gehaald evenals de rotte bodem.