Nu het project, nieuwe motor, ver teneinde loopt en de verveling begint toe te slaan werd het tijd iets nieuws op te starten.
In het kader, dienst weder dienst, een begin gemaakt met het vervaardigen van een zithoek in de stuurhut van een sleep/duwboot.
Omdat ik tijdens het inbouwen van de nieuwe motor gebruik heb kunnen maken van de faciliteiten van een goede vriend, dit in de vorm van heftruck, kraan, sleep/duwboot en dergelijke, vond ik het leuk om iets terug te kunnen doen.
Aangezien een zithoek niet echt aanwezig is op het schip en dit wel een wens is zag ik mijn kans.
De zithoek (120x190cm) in de vorm van een treinzit moet functioneel zijn, veel bergruimte bevatten, koelbox bergen, er mooi uitzien maar ook (hufterproof) het is een werkschip wat tevens tijdens vakantie ook voor recreatie wordt gebruikt.
De hoeken worden rond en vervaardigd uit massief Mahonie, het plaatmateriaal is Okume wat wordt bekleed met wandplaten van 3.5mm dik.
In de zithoek worden 5 laden gebouwd waarvan een wordt voorzien van een flinke koelbox, al bij al is het een zeer complex stukje timmerwerk, zo ook de tafel, deze staat vast maar het blad kan schuiven zodat het als eettafel en als salontafel kan dienen.
De twee banken worden geïntrigeerd op een plateau zodat rondom een vrij zicht naar buiten mogelijk is.
Om het geheel niet te kolossaal te doen overkomen is het plateau iets verdiept en wordt zwart geschilderd, de zelfde kleur als de rubberen vloer in de stuurhut.
De start, Mahonie ruwe balken (180x80x 2400mm) vlak en haaks schaven en op dikte.
Uit het balkmateriaal de massieve ronde profielen maken doormidden van zagen en schuren.
Een begin gemaakt met het vervaardigen van het plateau, de uiteindelijke basis van de zithoek.
Alle verbindingen worden gefreesd en verlijmt zodat er een solide constructie ontstaat, schroeven komen er niet aan te pas.
Mahonie ruwe balken (180x80x 2400mm)

De hoekstukken uit het balkmateriaal gezaagd, twee verschillende radius.

Onderzijde van het plateau.

Passen en meten.

Mvg,
Pascall