Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Budget-DIY » 08 Okt 2025, 14:48

M'n Victron omvormer/lader is rechtstreeks aangesloten op m'n 12v LiFePo4 accu. Zitten 2 hele dikke kabels aan, van misschien net 60 cm? Er zit geen zekering bij. Ik vermoed (maar heb niet gecontroleerd) dat de Victron intern ook nog zat beveiligingen heeft. Maar m'n 200A=limiet BMS (Battery Management System) van de accu zelf, heeft ook zo z'n eigen interne zekeringen. Weet niet exact hoe dit geregeld is, maar de accu kan zichzelf uit zetten bij kortsluiting, te veel stroom moeten leveren, de batterij cellen te heet of de BMS zelf te heet. Dit werkt omgekeerd ook, wanneer de accu opgeladen wordt. De accu cellen zelf kunnen prima 280A leveren of accepteren. (vorige eigenaar gebruikte 2x 220Ah AGM accu's, geen enkele zekering of wat dan ook tussen omvormer en accu's)

In mijn opstelling is de omvormer zelf dus de zwakste schakel. Die zal zelf als eerste in de beveiliging slaan. (is ook al geweest, met die las poging)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor pascall » 08 Okt 2025, 15:58

Mensen, hou is op met modder gooien, is alleen maar topic vervuiling en heeft totaal geen meerwaarde.
Doe dit dan per PB!!!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 16:00

Bedankt Pascal, wellicht neemt wolf het ter harte.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 08 Okt 2025, 17:25

Dit is toch het WATERSPORT forum??

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 08 Okt 2025, 17:52

In hoeverre je met een motorboot varen waterSPORT mag noemen is dubieus. Onze WSV kwam er met de "nieuwe" EU regelgeving niet meer mee weg, geen sport vereniging, dus ook geen BTW vrijstelling meer. (of gaan dit iets te ver off topic :D ).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 08 Okt 2025, 19:35

We zitten elkaar lekker dwars forum dan ?

Wat lang maar daar verzinnen we wel wat op.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 29 Okt 2025, 10:36

Tijdje niet gepost, ivm druk-druk-druk en stroomvoorziening probleempjes. Maar dit is nu opgelost.

Stroom problemen:
M'n Victron inverter hoort gewoon stroom van een externe bron te moeten kunnen toevoegen voor een gecombineerde hogere wattage. Blijkt echter dat dit wel een "schone" stroom moet zijn, en mijn (fiets)inverter is dit niet. (te blokkerig signaal) Generator werd door de Victron omvormer ook gedetecteerd als "weak AC", en kon dus niet gecombineerd worden. Heb m'n generator in eerste instantie omgebouwd van 3-fase 3x800 watt output omgebouwd naar 1-fase 2000 watt. De (electro)generator kern was een paar cm groter dan de oorspronkelijke oorspronkelijke (2400 watt in totaal) kern. Helaas sloeg de zekering direct af wanneer ik ging proberen om te lassen. Om dit probleem op te lossen, heb ik de weloverwogen keuze gemaakt om deze beveiliging er tussen uit te halen. (ik weet dat ik het risico loop om het electronica deel van m'n generator te laten smelten, ik gebruik de generator op land en heb een poederblusser vlakbij staan)

Slaapkamer bed frame:
Met deze omgebouwde generator had ik eindelijk genoeg stroom, om 2 stevige interieur bevestigingsrails in de boot te lassen. Helaas is m'n flux-core lasapparaatje eigenlijk te zwak om deze rails goed en netjes vast te lassen, omdat de metalen ribben erg dik metaal zijn. Toch heb ik ze er goed vast in kunnen bakken. Voordat ik ging lassen, had ik de te lassen plekjes trouwens in de weld-true primer gezet, en daarna ook in de hammerite gezet. Dit zou roest moeten voorkomen.
Ik heb ook nog bijna een cm meer ruimte in de achterwand (houten plaat) kunnen maken, om het bedframe iets meer naar achteren te kunnen drukken. Heb ook meerdere houten blokken op maat gemaakt, als bedpoten. Die monteer ik dus op die rail die ik in de boot heb gelast. Al het hout dat uit het zicht is, heeft een laag 2-in-1 primer van de Action gekregen. Dit is puur een goedkope beschermingslaag. (al het oorspronkelijke houtwerk lijkt gewoon onbehandeld te zijn aan de niet-zichtbare kanten) Ik gebruik hier het motto: iets is beter dan niets.
Voor het bed frame komt een vloertje van 30-35 cm breed. Gewoon zodat je je benen naast het bed kunt zetten, en dat je iets aan ruimte hebt om sokken/schoenen enzo aan/uit te doen. Als vloer zelf gebruik ik 4 lange planken, afkomstig van een pallet. (ook goed in de Action grondverf gerolt) Dit zal meer dan stevig genoeg zijn, om laminaat overheen te leggen.

Lekkages in de slaapkamer:
Zoals ik al eerder had benoemd, zijn er in ieder geval 2 van de 3 zij ramen, flink lek. Dit heb ik nog niet opgelost. Maar ook het dakraam, dat niet standaard is, was redelijk aan het lekken. Ik heb daar gisteren eens naar gekeken, en daar schrok ik toch best wel van. Degene die dat erin heeft gezet, heeft het enorm zitten verprutsen.
Iemand heeft gewoon met een slijptol een groot gat verkeerd gemeten, in het metaal van het dak geslepen. 3 dak verstevigingsribben door gehaald, terwijl het er ook 2 konden zijn. Er hebben ook ergens bouten in het dak gezeten, en die zijn niet goed behandeld. Dit is gaan roesten, en een vorige eigenaar heeft die krater gewoon opgevult met kit... (en dit is natuurlijk onder de kit weer flink gaan doorroesten) Er zit nu gewoon een gat in het metaal van het dak. Ik zal hier een nieuw stuk metaal in moeten gaan lassen.
Daarnaast hebben ze niets gedaan de 3 verstevigingsribben in het dak. Alle structuur is daardoor uit het dak gehaald. Het voelde al niet fijn om er overheen te lopen, en nu weet ik dus waarom. Ik zal gaan kijken of ik deze ribben weer stevigheid kan geven, door er een strook metaal in te lassen.
Het dakraam zelf eruit tillen, was trouwens enorm makkelijk. Tussen het dakraam en het dak zelf, was een dikke laag kit geplaatst. Maar dit was overal compleet los gelaten van het (plastic) dakraam zelf. Ik kon het dakraam er dus gewoon uit tillen, zonder ook maar ergens enige kit te moeten los peuteren/snijden. Ik heb het sterke vermoeden dat hier oorspronkelijk een rubberen afdichting bij hoorde, maar dat een vorige eigenaar gewoon een gebruikt incompleet dakraam heeft gebruikt.
Waar iemand met een flex ongeveer het dakraam uit het staal heeft gehaald, is het plafon er heel erg ongeveer en veel te ruim uit gezaagd. Ik gok zo'n 4 cm te ruim, waardoor de binnenkant van het dakraam, nergens aan vast gemaakt kan worden. Dat was opgelost door er maar gewoon wat afval houtjes in te lijmen met kit, dat er dus half rot uit viel. Ze hadden dit opgelost door een nieuwe lijst rondom het dakraam te maken van een multiplex plaat. Enorm lelijk. Het plafon is niet meer te herstellen of redden in mijn beleving, dus dit zal ik in de slaapkamer moeten vervangen.
Dakraam foto's.

Voordat ik serieuze vooruitgang in de slaapkamer kan maken, en b.v. ook isolatie tegen de romp kan plaatsen, moet het "dakraam probleem" worden opgelost. Het is echter (begrijpelijk) niet toegestaan om aan de buitenkant van de boot te werken met b.v. een slijptol en lasapparaat. Ik zal dus even 100 meter uit de haven moeten gaan liggen. Maar ivm een erg krappe haven, ben ik daarvoor een extra setje handen nodig. En die heb ik de komende weken nog niet. Dus het "dakraam probleem" staat helaas even op pauze. (dakraam is terug geplaatst, en heb er nu een plaat multiplex met spanband overheen gedaan om het meeste water buiten te houden)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 29 Okt 2025, 10:48

Leuk te lezen, knap dat je dat kunnen lassen geregeld hebt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 30 Okt 2025, 10:30

Waarom zou je de te lassen plekken eerst verven? dit komt de stevigheid van je las niet ten goede. Als je er bij kan met je lastoorts kan je er later ook een kwast overheen halen.

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Budget-DIY » 30 Okt 2025, 12:12

Blacktoppie schreef:Waarom zou je de te lassen plekken eerst verven? dit komt de stevigheid van je las niet ten goede. Als je er bij kan met je lastoorts kan je er later ook een kwast overheen halen.

Het gaat hier om de L-stukken, die op de ribben liggen. De stukken metaal die ik tijdelijk met lijmklemmen heb vast gezet, was om de te lassen L-stukken horizontaal te krijgen en goed uitgelijnt. Ik moest kleine drie-hoek stukjes plat staal onder de L-stukken doen, om het vlak te houden/beter te ondersteunen. Ik kon dit niet volledig lassen, en heb het ook niet geprobeert. (lastoorts past er niet tussen) En een kwast komt er dus ook niet goed genoeg bij. Daarom heb ik weldable primer gebruikt voordat ik het ging lassen. Heb aan beide kanten van het L-profiel een klodder gelast (per rib), en het zit goed genoeg vast. Gezien wat het moet houden qua gewicht etc, is dit meer dan genoeg, en maakt het niet bijzonder veel uit wanneer de las niet maximaal-sterk is. Het voorkomen van roest, is veel belangrijker voor mij.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

VorigeVolgende

Terug naar Projecten