bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor pascall » 12 Apr 2026, 04:27

Ziet er wederom goed uit, hoe zijn de sokken in het hout geborgd?

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 12 Apr 2026, 05:36

hey Pascal, in afdop kapjes , zit aan de binnenzijde al een center gaatje, boor je een gaatje van 3mm. dan schroef je
ze eenvoudig vast. daarna lijm ik de delen, behalve in de dopjes, met olba industrielijm. ik lijm niet in de dopjes zodat
ik het nog altijd los kan maken want de olba lijm is een zeer krachtige secondenlijm.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor aatv » 12 Apr 2026, 11:03

voor de mensen die zich afvragen hoe je een schot of andere lastige mal maakt. maak tool van een stukkie
hout zoals op onderstaande foto. de afmeting maakt niet uit en een paar van verschillende grote is handig.
de tool is al eeuwen een scheeps timmerman hulpstuk en werkt perfect! op de andere foto kun je zien hoe
het te gebruiken. na het afteken leg je de mal op het stuk hout wat passend moet worden, leg de tool op
de aftekening en zet punten op de tip waarna je ze middels een lijn kan verbinden. zo maak je de gekste
hoeken perfect passend. tafeltje op de foto lag bij het vuil op de werf, deze camping tafeltjes hebben
een hardboard blad wat niet tegen vocht kan. ik neem zoiets mee maak en er een oukeme bladje in, beetje
teak beits erop en voila weer 100 euro verdiend want die allu tafeltjes zijn pokke duur.

greetzz aat

Afbeelding

Afbeelding
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 14 Apr 2026, 19:52

aan de hand van de mal het front van de kast gemaakt die voor in de boeg komt en uiteraard past deze
als gegoten. vanochtend vroeg vol goede moed naar de hornbach om multiplex te halen en jammer dan
sta je voor een leeg schap. geen plaat plex meer in de winkel. excuus van de medewerker sorry meneer
we hebben wat lever problemen! maar op voorhand twee platen besteld en betaald want ik zie de bui al
hangen als het binnenkomt en iedereen het schap in vliegt. voorlopig dus weer een paar dagen wachten voor
we verder kunnen. vandaag de tijd maar opgevuld met wat jigs [hulpstukken] voor mijn zaag en frees masjientjes
te maken die ik nog op de " te doen" lijst had staan en mijn vervolg werk weer makkelijker gaan maken. info
hierover vind je zat op joe tjoep.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2026, 05:17

Aat, mooi stukje greedschap waar ik het bestaan niet van ken.
Sorry maar ik snap ondanks de uitleg niet hoe het werkt :oops:

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 15 Apr 2026, 06:11

hey Pascal,
ok je moet ergens een schot of ander stuk hout passend maken voor een aantal rare hoeken of zo. je maakt een
ruwe mal met genoeg ruimte om af te tekenen. nu plaats je de tool met de punt in alle hoeken en trek een lijn
om de tool zoals op de foto. daarna neem je de plaat die je wil maken, leg de mal erop en leg de tool in alle aftekeningen
en zet bij de punt een stipje. daarna verbind je alle stippen en zaagt het uit waarna je stuk perfect zal passen. ik heb
het op de foto gebruikt om de ronding van de boot te volgen. type op joe tjoep ff "tick stick" in voor meer duidelijkheid.
van dit tooltje ga je veel gemak hebben!

voor als je een zaagtafel hebt kijk ook eens naar de filmpje over een " L fence zaag geleider" die wil je ook hebben! gisteren
heb ik er een gemaakt en meteen in gebruik genomen. geloof me die had ik veel eerder moeten maken.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 15 Apr 2026, 09:17

Aat het kwartje is gevallen, bedankt! :lol:

Mvg,