bootje opknappen

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: bootje opknappen

Berichtdoor aatv » 20 Jan 2026, 06:00

hey pascall modelvliegen heb ik vroeger ook gedaan en zat er laatst aan te denken dit weer eens op te pakken. had wel
maar twee vliegtuigen, een sportvliegtuigje en een spitfire. ook veel bestuurbare bootjes gebouwd. tegenwoordig koop
je kant en klare modelen wat voor mij wel handig is daar mijn artrose handjes de kleine motoriek niet meer aankunnen
ze zelf te bouwen.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2026, 06:09

aatv schreef:hey pascall modelvliegen heb ik vroeger ook gedaan en zat er laatst aan te denken dit weer eens op te pakken. had wel
maar twee vliegtuigen, een sportvliegtuigje en een spitfire. ook veel bestuurbare bootjes gebouwd. tegenwoordig koop
je kant en klare modelen wat voor mij wel handig is daar mijn artrose handjes de kleine motoriek niet meer aankunnen
ze zelf te bouwen.

greetzz aat

Oke, raakvlakken :lol:
Spifire, prachtig toestel!
Bootjes, daar heb ik er ook heel wat van gebouwd, wel eens gedacht je boot na te bouwen in model in een iets grotere schaal dat het nog te doen is?
Ik heb onze boot nagebouwd schaal 1:20, erg leuk om te doen.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 20 Jan 2026, 06:16

misschien nog een idee haha voor als ik me eens zou gaan vervelen in de winter.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 20 Jan 2026, 13:42

soms vragen mensen mij weleens waar ik het allemaal geleerd heb om een boot te bouwen/ afbouwen. wel zo als je
kunt lezen al heel jong begonnen met schaalmodellen wat radiografische modellen werden en nu dus echte boten!

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 24 Jan 2026, 14:53

elke dag komen we een stukkie verder. daar ik de formica die ik in de boot heb niet meer krijgen kan en ik de
achterwand van de bedbank ook niet gewoon wilde verven aangezien ik dat niet vind passen bij de rest heb ik
van die rubber tooltjes gekocht waarmee je houtnerven kunt maken. tis niet helemaal perfect want het vergt
toch wat oefening het zo te krijgen als je wil. desondanks vind ik het voor een wandje waar ook normaal de
rugkussens tegen staan niet onaardig uitzien. tevens. de bovenlijst gemaakt die dan weer de donkere sleetse
look krijgt.

greetzz aat

Afbeelding
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2026, 05:08

Ik vind het er zeer realistisch uit zien, knap gedaan!
Het is een bijzondere techniek die je moet beheersen, zekers als het niet te onderscheiden is van echt hout.
Heb je een kleur gebruikt of meerdere?
Naar ik week dien je eerst een basiskleur op de brengen den daarop ga je verder met een of meerder kleuren waar het patroon in wordt gebracht.
Ik wil het altijd nog eens proberen, een mooie techniek als je die goed beheerst.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 25 Jan 2026, 05:47

hey Pascall ik heb de plaat eerst met eikenkleur beits, die zo dicht mogelijk bij de formica kleur kwam, een keer
gedaan. na droging gewoon met dezelfde beits deel voor deel ingekwast en de nerventool erover getrokken. beste
kun je een stuk plaat nemen om te oefenen want de tool vlak, meer op de punten, harde en zachter drukken geeft
allemaal een ander effect. wat lastig is en het resultaat beïnvloed is dat het hout veel zuigt met beits waardoor je
maar kleine stukken tegelijk kunt doen. wat lastig is met grotere oppervlakten.tevens heb ik na het trekken met de tool
nog ff met de platte kwast licht over het geheel geborsteld om het hele scherpe contrast weer wat te dimmen voor een
meer natuurlijke look.ik ga me er wel meer in verdiepen want je kunt er leuke dingen mee doen. setje tools kost net geen
7 euries op amazon en zoals altijd is joetjoep je vriend om voorbeelden te zien.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 25 Jan 2026, 06:10

Misschien eerst het hout meerder keren behandelen zodat het geen beits meer opneemt en dan pas de laag beits aanbrengen met structuur ?
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 25 Jan 2026, 07:14

ging in mijn geval niet werken. om de kleur zo dicht mogelijk op de formica te doen lijken had ik
dit met een dunne laag van de beits al bereikt. maar zoals gezegd ga ik er eens mee spelen oefening
baart kunst en zo gebruik je de restjes beits ook nuttig.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor aatv » 25 Jan 2026, 07:57

ff wat meer onderzoek gedaan om houtnerf te beitsen. zoals ik gezegd had zuigt hout de beits enorm snel op waardoor je
grote oppervlakten niet lang genoeg vochtig houd om er de nerven in te trekken. wat je kunt doen is eerst een grondlaag
in de lichtste tint van je uiteindelijke kleur opzetten en daar overheen beitsen. grondverven zijn ademend waardoor dit mogelijk is.
beste kun je ook dekkende beitsen gebruiken. uiteraard is alles ook een kwestie van uit proberen want zo vind je ook de
uitkomsten waar je normaal niet aan zou denken of van zou weten dat dit ook mogelijk was. mijn paneel op de foto is eenmaal
licht gebeitst met transparante eikenbeits daarna nog eens lichtjes stukje voor stukje om tijdig de nerven te trekken en met een
platte kwast licht geborsteld om het een meer natuurlijke look te geven. na drogen nog twee keer afgelakt met zijdeglans parket
lak. tis leuk om creatief bezig te zijn en een plaat multiplex ziet er zo uit als duur hout maar tis wel stukken goedkoper dan bv eiken,
mahonie en noem maar op.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

VorigeVolgende

Terug naar Projecten