Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor Budget-DIY » 22 Sep 2025, 21:58

Standaard buisje bij mijn pomp heeft waarschijnlijk genoeg diameter, om er eventueel een stukje ijzerdraad bij in te krijgen. Zou genoeg stevigheid moeten geven, indien nodig.

Gisteren trouwens met de fiets een glasplaat van ongeveer 2 bij 1.7 meter gehaald. Dubbelglas. Verkoper was vergeten te melden dat hij een paar weken geleden al gezien had dat er een hoekje aan gort was. Gelukkig was zijn acteer werk dusdanig goed, dat ik hem direct geloofde dat het NET gebeurt was/hij het nu voor het eerst zag. Kreeg het glas zonder verdere schade netjes thuis. Helaas wel de fietskar bezet, en de dubbele glasplaat was met 2 man al amper te tillen. Dus vandaag geprobeerd om de 2 glas platen van elkaar los te krijgen. Maar kon de onderste naad niet doorhalen. Toen maar geprobeerd om het glas er in delen af te halen, dmv al globaal op maat maken. Dit ging helaas niet geheel volgens plan... Had gehoopt om er minimaal 4 ramen uit te halen, waarschijnlijk zelfs 6. Maarrr, moet blij zijn wanneer het er straks met geluk 2 zijn... Dus dat is wel flink balen.

Ivm nog geen ervaring met de diamant schijf bedoelt om glas te slijpen in de flex, eerst de 3 vierkante ramen maar vervangen. Grote achter raam (in houten wand) vervangen, omdat het rondom dat raam redelijk lijkt te lekken. (is ook nooit buiten een lijst om gekomen) En de beide ramen in de houten deuren. Zal ook eens kijken hoe die deuren eruit kunnen, zodat ik ze goed kan schuren en in de lak zetten. (en uitzoeken hoe de geleidingsrails oorspronkelijk gemaakt waren onder bij de deuren)

Was ook van plan geweest om wat Hammerite in de achter kajuit te vervangen door wat weldable primer van Motip. Wil namelijk 2 L-stangen plaatsen in de lengte richting, om daarop het bed/interieur te bevestigen. Perfect uitgemeten, mock-up gedaan van het profiel. Afgetekend waar de verf er weer af moest om daarna die Motip primer erop te spuiten. Bleek de verf nog thuis te staan... Dat is dus ook een klusje voor morgen. (en als ik dan slim ben, breng ik ook direct m'n Chineese flux-core welder naar de boot) Hopelijk trekt m'n inverter het lang genoeg om het vast genoeg te lassen. En anders is het ff kijken of m'n gewone Chineese generator goed gerepareerd is. (er sneuvelde al eerder een voltage regulator)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2025, 22:12

[quote="Budget-DIY"]Standaard buisje bij mijn pomp heeft waarschijnlijk genoeg diameter, om er eventueel een stukje ijzerdraad bij in te krijgen. Zou genoeg stevigheid moeten geven, indien nodig.

Niet doen! Gaat vastzitten! Daarna, bij de poging om eruit te trekken, breekt het onderste stuk af, en blijft in het carter achter...

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 08:07

Heb net eindelijk even de tijd genomen om de foto's van het motorblok met o.a. olie pijlstok en de olie pomp en dergelijke te uploaden. Lijkt me inderdaad een OM 636, is de verkoper niet eerlijk geweest over de motor die erin lag. Is natuurlijk wel jammer, maar gok zo dat het diesel verbruik lager zal zijn dan met een OM 616. Maar los van het (veel) minder vermogen: was prima tevreden met de vaar eigenschappen die ik tot nu toe heb ervaren, en de motor lijkt het heel goed te doen.

Foto album met motorblok foto's.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor sogna mi » 23 Sep 2025, 08:23

Tubano slangen op de motor direct vervangen , dat is een serieuze potentiële pech factor
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 08:31

sogna mi schreef:Tubano slangen op de motor direct vervangen , dat is een serieuze potentiële pech factor

Vervangen door wat? Kosten?

*EDIT: heb zitten googlen naar mogelijke vervangende opties. (geen kosten gevonden) Ook achterhaald waarom deze slangen zo slecht zijn en welke risico's je er mee loopt.

De boot heeft een gesloten koelsysteem. Als deze Tubano slangen scheuren, zal m'n bilge vol lopen met een beperkte hoeveelheid koelwater. (en dan kan ik de motor op dat moment niet gebruiken) Omdat het nu ongeveer richting einde vaarseizoen is, en omdat ik andere delen van de boot een hogere prioriteit geef, is het "slangen vervangen" een project voor de lente van 2026.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Sep 2025, 09:26

Budget-DIY schreef:Vervangen door wat? Kosten?

*EDIT: heb zitten googlen naar mogelijke vervangende opties. (geen kosten gevonden) Ook achterhaald waarom deze slangen zo slecht zijn en welke risico's je er mee loopt.

De boot heeft een gesloten koelsysteem. Als deze Tubano slangen scheuren, zal m'n bilge vol lopen met een beperkte hoeveelheid koelwater. (en dan kan ik de motor op dat moment niet gebruiken) Omdat het nu ongeveer richting einde vaarseizoen is, en omdat ik andere delen van de boot een hogere prioriteit geef, is het "slangen vervangen" een project voor de lente van 2026.

Ik begrijp dat je met een vergrootglas naar de kosten kijkt. Maar het advies om die Tubano slangen te vervangen is juist om je (heel veel) kosten te besparen. Die slangen zijn niet gewapend en worden onder invloed van tijd en temperatuur hard. En op enig moment scheuren ze spontaan en vrijwel altijd als de motor draait. Op dat moment heb je dus geen koeling meer en loopt de motor warm. Met alle gevolgen van dien.
Bij een OM636 is de koeling sowieso al een kritisch punt. En als die dan ook nog eens wegvalt helemaal.
Gebruik altijd gewapende koelwaterslang wat daarvoor gemaakt is. Je kunt tegenwoordig ook allerlei siliconenslangen kopen. Maar dat is de duurste oplossing.
Ik ben bang dat je er niet altijd aan zult ontkomen om gewoon een goede kwaliteit materiaal te kopen. En ja, dat kost geld en vaak meer dan je zou willen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor bekabeling en schakelmateriaal. Alleen in dit voorbeeld met de koelwaterslangen is het gevolg als je het niet doet mogelijk een veelvoud duurder. En daar komt nog bij dat je in de tussentijd niet kan varen. Bovendien heb je dan soms ook angstige momenten beleefd omdat de koeling toevallig net weg viel op een moment dat er een groot schip bij je in de buurt zat. En die momenten wil je ook liever niet beleven.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 09:45

SimondeDanser schreef:Ik begrijp dat je met een vergrootglas naar de kosten kijkt. Maar het advies om die Tubano slangen te vervangen is juist om je (heel veel) kosten te besparen. Die slangen zijn niet gewapend en worden onder invloed van tijd en temperatuur hard. En op enig moment scheuren ze spontaan en vrijwel altijd als de motor draait. Op dat moment heb je dus geen koeling meer en loopt de motor warm. Met alle gevolgen van dien.
Bij een OM636 is de koeling sowieso al een kritisch punt. En als die dan ook nog eens wegvalt helemaal.
Gebruik altijd gewapende koelwaterslang wat daarvoor gemaakt is. Je kunt tegenwoordig ook allerlei siliconenslangen kopen. Maar dat is de duurste oplossing.
Ik ben bang dat je er niet altijd aan zult ontkomen om gewoon een goede kwaliteit materiaal te kopen. En ja, dat kost geld en vaak meer dan je zou willen. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor bekabeling en schakelmateriaal. Alleen in dit voorbeeld met de koelwaterslangen is het gevolg als je het niet doet mogelijk een veelvoud duurder. En daar komt nog bij dat je in de tussentijd niet kan varen. Bovendien heb je dan soms ook angstige momenten beleefd omdat de koeling toevallig net weg viel op een moment dat er een groot schip bij je in de buurt zat. En die momenten wil je ook liever niet beleven.

Ben het met al je punten helemaal eens. Schijnt ook dat deze specifieke slangen, heel slecht tegen olie en/of diesel kunnen, en dat je slangen daardoor ook zelfs van binnen uit uitelkaar kunnen vallen.

Heb zitten kijken naar de prijs van Vetus koelslangen. Die schijnen online met een (voorbeeld) diameter van 51 mm, rond de 50 euro/meter te zijn. Zeker niet goedkoop, maar wel te behappen.

In verband met vrijwel het einde van het vaarseizoen, en dat er andere delen van de boot tijdens het stil in de haven liggen voorrang hebben, blijf ik er bij dat het een volgend-jaar project is.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Wolf1 » 23 Sep 2025, 09:56

SimondeDanser schreef: Ik begrijp dat je met een vergrootglas naar de kosten kijkt.

Begrijp dat je de sukkel wilt helpen, ben ik ook mee begonnen, maar zulke mensen zijn niet te helpen te eigenwijs en denken zelf dat ze slimmer dan Albert E. zijn.
Voorbeeld: hij heeft alvast maar een vacuüm afzuigpomp gekocht, we zijn er nog niet uit hoe het ding te kunnen gebruiken. als je nu naar de door hem geüploade foto's kijkt, zit er keurig een carter aftappomp op de OM !
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 23 Sep 2025, 10:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 23 Sep 2025, 10:08

Als die carterpomp nog werkt (kans is aanwezig) is dat makkelijker dan die Ali oliepomp. Die vaste pomp zuigt af op het laagste punt, als de olie warm is, heb je m in een paar minuten keurig leeg.

(ik gebruik eenzelfde Ali pomp alleen voor de KK-en en mijn S4S, daar zit ~10 liter in en heeft geen vast pompje, in het verleden deed ik dat met zo'n handpompje, dat was een zeer vermoeiende en langdurige klus)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 23 Sep 2025, 10:40

Amersfow schreef:Als die carterpomp nog werkt (kans is aanwezig) is dat makkelijker dan die Ali oliepomp. Die vaste pomp zuigt af op het laagste punt, als de olie warm is, heb je m in een paar minuten keurig leeg.

(ik gebruik eenzelfde Ali pomp alleen voor de KK-en en mijn S4S, daar zit ~10 liter in en heeft geen vast pompje, in het verleden deed ik dat met zo'n handpompje, dat was een zeer vermoeiende en langdurige klus)

Kun je aangeven wat/waar de carterpomp precies zit? Zal er dan eens beter naar kijken.

Heb opgezocht hoe je makkelijk olie kon vervangen met een inboard boot motor, ook met het oog op (standaard auto) drain plugs. Zo'n pomp als deze leek me wel heel handig en geen geklooi met emmertjes onder/naast het blok. (en ik kan deze pomp voor nog veel meer motorblokjes gebruiken, vandaar dat ik em al aanschafde)
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

VorigeVolgende

Terug naar Projecten