Geweldig! Bedankt, we gaan het zien. De VW geeft wat witte rook/stoom bij 0 graden, wellicht doet elke motor dat bij -0 graden. Ik vind het enorme toerenbereik (800-4000 (op teller)) maar onhandig. Als je m in zijn werk zet gebeurt er hoegenaamd niets, eerst naar 2000+ toeren voordat je stuwing krijgt.
Overigens valt het met de golven wel mee, de geveegde kont maakt dat die heel mooi door het water loopt, heel anders dan de IJlsterkruiser.
VW motor heeft trouwens we een paar niet scheepsmotor typische dingen; 1) er zit een sensor oid op voor het gloeien; als genoeg gegloeid is gaat het lampje uit, 2) ik kreeg de motor met geen mogelijkheid uit tot ik het contact uitzette, wie denkt daaraan

, blijkbaar een bij draaien bekrachtigde celenoid, 3) er gaat een kabel vanaf instrumenten paneel naar de motor. Iets voor koude start? (er stond ergens "choke" maar dat zit niet op een diesel).
Ben inmiddels lekker aan het klussen. Die hele VW installatie en de enorme slangenboel, nu nog 38mm, kan/moet naar 25mm met de nieuwe kost me de nodige hoofdbrekens. Spullen zijn ook niet ruim voorradig, echt zoeken.
Ben voorin begonnen aan een zitje. Allemaal heel mooi aan de buitenkant zo'n patrijspoort van 10x5 cm ofzo, maar binnen heb je dus heel geen zicht en zit je erg laag. Er zit ook een dakluik, dus wel licht genoeg.
Kan voor de beluchter een nieuw klepje kopen. Maar de huidige slangen zijn enorm, op de Vetus moeten juist hele kleine slangen gemonteerd. Mischien maar hele nieuwe set kopen, die slangverlopen niet zo handig lijkt me.