beenakker vlet

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: beenakker vlet

Berichtdoor MaartenKlop » 18 Mrt 2014, 11:27

René, het was maar een tip hè ;) Voor een volgende keer.
MaartenKlop

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tally » 18 Mrt 2014, 12:22

Hallo stoere
Ik heb meer dan 40 jaar in de jachtbouw gewerkt, en dat werd op dezelfde manier gedaan als ik heb omschreven.
Ik verzeker je als de boot niet aan de binnenkant is gelast.en hij krijgt op die plaats een ongemak ( deuk )
dat daar een scheur ontstaat.
Piet
Tally

ligplaats: Franeker
info:

Berichtdoor Klaver vier » 18 Mrt 2014, 15:58

Tally ik ben met je eens dat je hem aan twee kanten moet lassen.
Ik geloof alleen niet dat ze de las dan aan de buitenkant weer gaan uitslijpen.
Bij pijp lassen wordt er een klein kiertje gehouden en de rand wordt onder 45 graden geslepen.
Het is in het geval van Bull ook niet verstandig de lassen helemaal weg te slijpen.
Ach het is geen miljoenen jacht en hij hoeft er de oceaan niet mee op.
Het komt allemaal best goed Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor bull » 18 Mrt 2014, 18:12

zo dan wat een reactie's bedankt allemaal, de stoere had wel gelijk doen ik dit zat te lezen dacht ik bij mezelf oke dat heb ik weer ik durf niet meer het water op met mijn boot.
even over het las werk het is aan beide kanten gelast alleen op de plaatsen waar hout werk zit daar gaat het niet maar dat zijn maar en paar plaatsen de reden dat de las aan de buiten kant word weg geslepen is voor het uiterlijk ziet er iets beter uit toch?

de foto's komen nog als ik van de week bij de boot ben geweest
bull

ligplaats:
info:

Berichtdoor Tally » 19 Mrt 2014, 12:37

Dat kleine kiertje noemt men een vooropening en die is naar gelang de pijpdikte zit meestal op 3mm.
Dat doet men omdat de binnen kant niet gelast kan worden,( doorlassen ) tegenwoordig gaat dit allemaal automatisch.
Piet
Tally

ligplaats: Franeker
info:

Berichtdoor vuuren1 » 19 Mrt 2014, 21:10

Bij onze gesneden platen pakketten zijn de platen op de stuiken ieder 1,5 mm "te kort" i.v.m. de vooropening om een doorlas te krijgen.
Dan liggen de lassen er niet bovenop..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2014, 01:50

Het zijn gewoon slechte lassen, dat ziet Maarten heel goed.
Foto en rontgencontrolle wordt toegepast bij niv 3 laswerk en daar valt deze PC positie niet onder.
Ten eerste liggen de lassen hoog op het materiaal en zijn ze bol.
Ten tweede zien de lasovervloeiingen er absoluut niet uit en vooral daar heb je grote kans op toekomstige lekkages.
Dat het er mooi uitziet na het wegslijpen zegt helemaal niks en kan een vertekend beeld geven, je wil ook op het te lassen gedeelte minstens 4 mm lasdikte hebben, dat is dit niet.

Kortom van de buitenkant is het een Croma bak en braad certificaat waardig.
Hoop dat vanaf de binnenzijde een goede doorlas is gemaakt met daarover een mooi vlakliggende rups.
Laatst gewijzigd door gast op 20 Mrt 2014, 01:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2014, 01:51

Tally schreef:Eerst binnenkant lassen daarna de buitenkant inslijpen tot je de las op de binnenkant raakt.
daarna de buitenkant lassen dan heb je een goeie las.
Piet

De juiste procedure!
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 20 Mrt 2014, 02:52

Elke lasser die een beetje opleiding heeft gehad is helemaal bekend met onderstaand werkstuk, dit is het examenstuk voor de BMBE en MIG/MAG lasser op niveau 1. Als je zo kunt lassen heb je de basis in de vingers en maak je de stap naar niv 2 het positie lassen, wil je voor dat examen slagen moeten de lassen van hetzelfde kwaliteitsniveau zijn als het basiswerkstuk niv 1.

Oordeel zelf zou ik zeggen!

Afbeelding
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor bull » 20 Mrt 2014, 08:50

ik zal de tips door geven aan de man die het heeft gelast, maar even hoe die was en hoe die nu is dat is toch veel beter de oude platen die er op zaten dat zacht er uit als bak en braad
toen de boot op wal ging zag ik die platen er op zitten en toen kreeg ik wel een rot gevoel maar dat heb ik niet als ik er nu naar kijk.
de las lig inderdaad op de plaat maar ik heb wel gezien dat de plaat een kier had hij is aan de buiten kant gehecht en toen aan de binnen kant afgelast en daar na de buiten kant dan lijkt mij dat de lassen tegen elkaar aan liggen ik zal straks nog een paar foto's er op zetten van de binnen kant en buiten kant
bull

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten