Boarnkruiser - Varend project

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Boarnkruiser - Varend project

Berichtdoor jkb » 18 Nov 2025, 15:53

https://www.nauticashop.nl/luikscharnie ... model-lang
Ik gebruik deze scharnieren. En dan met vergrendelings clipjes die ik er makkelijk uit kan trekken.
Elders wel goedkoper maar die kon ik niet zo snel terugzoeken.
En extra uitzethouders ertussen om maar de zon te richten. Een actuator zou ook kunnen.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 18:24

Tijd om weer eens een update te kliederen.

Ik heb er voor gekozen om gewone metalen beugels te maken. Had nog strippen metaal van 4x40mm liggen. Opgemeten hoe hoog de beugels moeten zijn, en aan de slag. Heb eerst het metaal kaal gemaakt, om het daarna op maat te slijpen. Op de plekken waar het metaal gebogen moest worden, heb ik het metaal half door geslepen. Met een "center punch" (weet zo de NL naam niet) gemarkeerd waar de gaten moeten komen. Ook heb ik preventief de hoekjes van het metaal gehaald, zodat het later makkelijker zou zijn om ze ongeveer rond te maken. Toen heb ik de gaten geboord met m'n gebruikte/kapoet-gekocht door-mij-gefixte kolom boormachine. (was voor het eerst dat ik hem teste, en dat ging best wel geweldig) Daarna heb ik de stukken metaal in de bankschroef gedaan, om de hoeken erin te slaan. Daar was best nog wat geweld bij nodig. Daarna de beugels in een losse bankschroef gedaan, om de hoeken aan de "open kant", vol te lassen. Schuur schijf in de flex, en alles beetje mooi maken, en op naar de volgende stap.

Als paint-prep heb ik alle beugels in een bakje met achoonmaak azijn laten staan. Dit maakte het metaal heel goed schoon, en zorgt ervoor dat de verf goed pakt. Omdat het buiten nogal koud is, heb ik de A-merk (maar net zo goedkoop als Action verf) primer eerst op m'n PC gezet. Daarna snel gespoten, en in de badkamer aan de DIY gordijnrail opgehangen. Het heeft 2 lagen primer gekregen, en nog geen uiteindelijke kleur. Ben er namelijk nog niet uit welke kleur ze zullen krijgen. Maar roesten zouden ze de komende tijd niet moeten doen.

Foto's van beugels maken.
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

ligplaats: Friesland
info: Varend projectboot LxBxH: 10.50x3.45x2.40

Discord: Jahee

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 18:49

Het is steeds al best donker wanneer ik er aan denk om foto's te maken, dus het aanbod is een beetje schaars.

Heb ze zonnepanelen voorgeboord, zodat ik m'n beugels aan de zijkanten vast kan zetten. Daarna per paneel de beugels erop gezet, en gecentreerd op het dak gelegd. Even afgetekend, en gaten door het dak geboord. Om bij de bouten/moeren te komen, heb ik een gatenzaag gepakt, en voor nu op de plekken van de bouten, schijfjes uit het plafon gehaald. Plafon moet er uiteindelijk helemaal uit, maar geen zin in die enorme puinzooi nu. Op de 1 of andere manier heb ik 2 beugels te kort (of 4 te lang) gemaakt. Weet niet goed waar het mis is gegaan met het meten. Maargoed, voor latere zorg.

De vorige eigenaar had de zonnepaneel stroom kabels "weg gewerkt", door meerdere gaten in de "dakgoot" te boren. Daarna was het vol gesmeert met kit. Enorm lelijk, en bleek ook niet meer waterdicht. Zo iets wil ik natuurlijk niet/nooit weer. Daarom heb ik 4 buisjes van 3 cm lang, op het dak gelast. Deze buisjes zitten onder de zonnepanelen. Daarna heb ik deze buisjes uitgeboord, zodat de stroomdraden van de panelen er doorheen (en het dak) kunnen. Op deze manier wordt het lastig om de stroomdraden te beschadigen. Ze zitten droog onder de panelen. Een emmer water onder de panelen gooien, en de kans is enorm klein dat er alsnog water in de pijpjes komt/lekkage in het dak. En ik ga sowieso ook nog de buisjes vol gooien met kit. (en rondom de las, omdat ik niet helemaal zeker ben of het wel luchtdicht gelast is)

Voordat ik de pijpjes ging lassen, heb ik natuurlijk wel een stuk plafon eruit gehaald. Er bleek 30mm piepschuim en isolatie folie te zitten. Het plafon zelf was gedubbeld triplex. Het oorspronkelijke triplex was volledig gedelamineerd, en gaf stofwolkjes tijdens het klein maken/in stukjes breken.

Aan de binnenkant (en buitenkant) heb ik nog even een grotere boor tegen het pijpje gehouden. Zo is er zeker geen braam meer op het metaal, en heeft het geen scherpe randen meer. Buisjes van binnen (en de plafon kant) in de (spuitbus) primer gedaan. De buitenkant is nog een flinke staalborstel nodig, voordat ik daar verf op smeer.

4 kabels van bijna 2 meter gemaakt, en zonnepaneel pluggen erop. Toen de primer droog genoeg was, de draden door de buisjes gestopt. Nog even 2 gaatjes in de dak ribben, en de kabels verder door getrokken. Met zip-ties heb ik de uiteinden op het dak gemarkeerd, zodat elke kabel, 60 cm lang is. Dit zal ook een handige "stopper" zijn voor wanneer ik de buisjes vol zet met kit. Daarna de 4 kabels mbv een kroonsteentje terug gebracht naar 2 kabels, en aangesloten op de oorspronkelijke (dikke/audio?) kabels die door een zijwand lopen.

Tot slot ook nog alle oude kit rommel en verf uit de "dakgoot" geslepen, waar de oorspronkelijke stroomkabels door het dak ging. Onder dit gat kon ik niet echt het houtwerk verwijderen. Dus heel voorzichtig dit verschrikkelijke gat (~1 cm diameter) dicht gelast. Heb hier uiteindelijk nog primer op gespoten, om de roest de komende tijd nog voor te zijn. (complete dak moet uiteindelijk kaal, en opnieuw in de verf)

Foto's!
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2025, 22:01

4 gaten lijkt mij wel veel, met 1 had het toch ook gekund? Ik ga op mijn plastic boot 1 100watt paneeltje maken op het dakluik, daar moet dus een grote lus in en denk over 1 2 aderige kabel door een zwanenhals of gaatje in de zijwand. Ga proberen niks op het dek te boren, dat gaat vroeg of laat altijd problemen geven. Ik maak de electra setup met alleen de compressor koelkast op 230v (warm water en koken op gas) met een zwaarst mogelijke lood accu (200 amp?). Koelkast op de omvormer of walstroom (regel met een 230v relais dat de walstroom het van de omvormer overneemt). En de omvormer gaat uit als de accu te weinig spanning krijgt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Budget-DIY » 24 Nov 2025, 22:18

Amersfow schreef:4 gaten lijkt mij wel veel, met 1 had het toch ook gekund?

4 is inderdaad wel veel. Maar ivm een 12v accu, moeten de panelen parallel worden aangesloten. En omdat ik zoveel mogelijk verbindingen/connectors onder het dak/droog wil houden, zat ik met 4 (dikke) draden die door het dak moesten gaan. 2 draden per buisje had in principe een beetje krap wel gekund. Maar dan kon ik niet garanderen dat de kit echt helemaal rondom de kabels zou komen. Op deze manier kan ik wel garanderen dat de kit volledig rondom de kabels zit. Voorkom ik ook eventueel schuren van de stroomkabels, wat issues kan geven.

En nee, een dikkere diameter buis was niet echt een optie. Ik heb geen dikkere boor, die een groot genoeg gat kan maken voor alle 4 de kabels samen.

*PS: buisje dat ik erop laste, was gratis. Was volgens mij een holle as van een grasmaaier.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor Budget-DIY » 29 Nov 2025, 17:24

Het zit em soms in de kleine details.

Oorspronkelijk had de boot een tent. Nu heeft het houten/stalen wanden. Om de 1 of andere reden, heeft een vorige eigenaar, een enorm dik stuk L-profiel over de deur rail geplaatst. Slecht gelast, kan het helaas niet (op korte termijn) beter doen. Maar ik kon er toch iets aan verbeteren. (alle foto's zijn door elkaar gehusseld, krijg het niet op volgorde...) Verf houd niet echt van scherpe hoeken. Dus heb de boven hoeken een ronding gegeven. Lijkt ook mooier, en gaat fijner aan voelen als je naast de dak railing grijpt.

Op het uitstekende stukje dak boven de ramen, waren meerdere dingen geinstalleerd. Zo was er een niet-vastgeschroefde top lamp, met toch meerdere schroef gaten. Er zat een (radio) antenne gemonteerd, en onder deze lip, hing nog een toeter. (gek genoeg was die toeter volledig gevuld met water?!?) Heb deze rommel er allemaal af geveegd, en toen bleef ik zitten met 5 schroef/bout gaten, en een groter gat voor de antenne kabel. Rondom met de slijptol aangepakt, en de gaten nog even recht uitgeboord zodat er geen verf/roest meer bij zat. Koperen buis gekocht, en uiteinde plat geslagen. Daarna ingekort, zodat ik een mooi stuk gereedschap had gekregen. Koper tegen de onderkant van de gaten gedrukt, en daarna de gaten dicht gelast. Onderkant werd heel mooi vlak, en geen las spetters in de ramen (die toch wel eens vervangen moeten worden). Dak is 3 mm dik, dus de onderkant van de las, is zo meer dan prima. Beetje plamuur er overheen smeren, en in de verf doen.

Foto's, helaas niet op volgorde.
Gebruikers-avatar
Budget-DIY

Berichtdoor chaea » 30 Nov 2025, 03:28

Toch wel mooi om diverse projecten te zien, low budget tegenover het mag wat kosten, precisie tegenover hoe het kan.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 30 Nov 2025, 05:22

chaea schreef:Toch wel mooi om diverse projecten te zien, low budget tegenover het mag wat kosten, precisie tegenover hoe het kan.

Met goedkope materialen kan je iets prachtigs neerzetten, het zit niet in de kosten maar hoe je het uitvoerd.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 30 Nov 2025, 14:09

Dat stel ik toch ook niet ter discussie hoop i?

Om iets moois te maken door goedkoop of al voor de hand liggend materiaal te gebruiken om daardoor de kosten laag te houden juich ik toe, deel het vooral ter inspiratie voor anderen.
In dit topic maakt iemand op zijn manier en op low budget iets wat hij voor ogen heeft, en is daar zelf tevreden mee.
Dat vind ik mooi om te volgen en dat wou ik even onderstrepen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor pascall » 30 Nov 2025, 19:12

Zekers, helemaal mee eens.
Wat ik wilde zeggen is, wijzend naar mijn eigen project, als ik dit zou maken van berkentriplex met meranti en een vinyl bekleding had het er het zelfde uitgezien.
Alleen vele malen goedkoper.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten