Het is steeds al best donker wanneer ik er aan denk om foto's te maken, dus het aanbod is een beetje schaars.
Heb ze zonnepanelen voorgeboord, zodat ik m'n beugels aan de zijkanten vast kan zetten. Daarna per paneel de beugels erop gezet, en gecentreerd op het dak gelegd. Even afgetekend, en gaten door het dak geboord. Om bij de bouten/moeren te komen, heb ik een gatenzaag gepakt, en voor nu op de plekken van de bouten, schijfjes uit het plafon gehaald. Plafon moet er uiteindelijk helemaal uit, maar geen zin in die enorme puinzooi nu. Op de 1 of andere manier heb ik 2 beugels te kort (of 4 te lang) gemaakt. Weet niet goed waar het mis is gegaan met het meten. Maargoed, voor latere zorg.
De vorige eigenaar had de zonnepaneel stroom kabels "weg gewerkt", door meerdere gaten in de "dakgoot" te boren. Daarna was het vol gesmeert met kit. Enorm lelijk, en bleek ook niet meer waterdicht. Zo iets wil ik natuurlijk niet/nooit weer. Daarom heb ik 4 buisjes van 3 cm lang, op het dak gelast. Deze buisjes zitten onder de zonnepanelen. Daarna heb ik deze buisjes uitgeboord, zodat de stroomdraden van de panelen er doorheen (en het dak) kunnen. Op deze manier wordt het lastig om de stroomdraden te beschadigen. Ze zitten droog onder de panelen. Een emmer water onder de panelen gooien, en de kans is enorm klein dat er alsnog water in de pijpjes komt/lekkage in het dak. En ik ga sowieso ook nog de buisjes vol gooien met kit. (en rondom de las, omdat ik niet helemaal zeker ben of het wel luchtdicht gelast is)
Voordat ik de pijpjes ging lassen, heb ik natuurlijk wel een stuk plafon eruit gehaald. Er bleek 30mm piepschuim en isolatie folie te zitten. Het plafon zelf was gedubbeld triplex. Het oorspronkelijke triplex was volledig gedelamineerd, en gaf stofwolkjes tijdens het klein maken/in stukjes breken.
Aan de binnenkant (en buitenkant) heb ik nog even een grotere boor tegen het pijpje gehouden. Zo is er zeker geen braam meer op het metaal, en heeft het geen scherpe randen meer. Buisjes van binnen (en de plafon kant) in de (spuitbus) primer gedaan. De buitenkant is nog een flinke staalborstel nodig, voordat ik daar verf op smeer.
4 kabels van bijna 2 meter gemaakt, en zonnepaneel pluggen erop. Toen de primer droog genoeg was, de draden door de buisjes gestopt. Nog even 2 gaatjes in de dak ribben, en de kabels verder door getrokken. Met zip-ties heb ik de uiteinden op het dak gemarkeerd, zodat elke kabel, 60 cm lang is. Dit zal ook een handige "stopper" zijn voor wanneer ik de buisjes vol zet met kit. Daarna de 4 kabels mbv een kroonsteentje terug gebracht naar 2 kabels, en aangesloten op de oorspronkelijke (dikke/audio?) kabels die door een zijwand lopen.
Tot slot ook nog alle oude kit rommel en verf uit de "dakgoot" geslepen, waar de oorspronkelijke stroomkabels door het dak ging. Onder dit gat kon ik niet echt het houtwerk verwijderen. Dus heel voorzichtig dit verschrikkelijke gat (~1 cm diameter) dicht gelast. Heb hier uiteindelijk nog primer op gespoten, om de roest de komende tijd nog voor te zijn. (complete dak moet uiteindelijk kaal, en opnieuw in de verf)
Foto's!
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.