Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Oliepomp-probleem Hanomag motor D142W

Berichtdoor Beemer » 07 Okt 2025, 19:59

Wolf1 schreef:.......Ben benieuwd naar het vervolg ?

Hi Wolf1, Ook ik ben benieuwd naar het vervolg.
Dus komende tijd het e.e.a. open schroeven om bij de pomp te komen. De voorste flens op de krukas met een zeer forse bout (10.9 bout, sleutelmaat 36) zal dan los moeten. Ruimte voor een luchtsleutel is er niet :evil:. Hopelijk lukt het met een slagringsleutel. Anders zal ik de motor moeten liften.
Wordt vervolgd.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 07 Okt 2025, 20:35

Beemer schreef: Hopelijk lukt het met een slagringsleutel.

Kun je niet beter een 3kwart dop 36 nemen?
Die kun je i.c.m een momentsleutel gebruiken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Okt 2025, 12:29

Renegade schreef:Kun je niet beter een 3kwart dop 36 nemen?
Die kun je i.c.m een momentsleutel gebruiken.

En haal de startmotor er dan even af kan er een bandijzer in de starterkrans, (wel even met z'n tweeën doen)
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Joson » 08 Okt 2025, 15:30

Heb je ook al eens aan de oliedrukregelaar gedacht ?
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Wolf1 » 08 Okt 2025, 15:37

Joson schreef:Heb je ook al eens aan de oliedrukregelaar gedacht ?

2 motoren gelijktijdig ? Ook met mechanische oliedrukmeter !
Wou dat ik in de buurt was, geloof er niks van.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 08 Okt 2025, 16:27

[quote="Beemer"]
BB-motor geeft oliedrukalarm en zowel op boven- als benedenstauurstand geven de oliedrukmeters nul oliedruk. Meters hebben elk eigen druksensoren.
Intussen de sensoren eruit geschroefd om hier een mechanise drukmeter in te schroeven. Maar echt nul oliedruk. Lijkt dus echt wel een defecte oliepomp, ik dacht dat zoiets vrijwel nooit voorkwam [/quote}

Alleen de BB motor..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 08 Okt 2025, 17:21

Wolf1 schreef: .........2 motoren gelijktijdig ? .........................geloof er niks van.

Hoi Wolf, Helemaal eens, dat zou ik ook nooit geloven. Alleen de BB-motor met oliedrukprobleem, zoals Eagle aangeeft. Wel BEIDE oliedrukmeters (boven en beneden stuurstand ) die beide 0 atm aangaven.

Status: intussen is de salon leeg gemaakt, vloer verwijderd, alles van BB-motor losgeschroefd en afgetapt. Nu een stellage maken om de motor met 2 kettingtakeltjes te liften, dan het carter demonteren en verder kijken. Ben ook zelf zeer benieuwd. Misschien iets in het aanzuig-circuit zoals een los getrilde of afgescheurde zuigbuis. Of kapot veertje in overstort ventiel???? Wie weet, maar we zullen zien :D :D

Verder: ik heb alle tijd; en voor elk probleem is een oplossing. In de 30 jaar dat we met dit schip varen, hebben we slechts een 1/2 dag verlet gehad :P
En 20 jaar terug heb ik op de gok (voor passende prijs) eenzelfde motor als reserve kunnen kopen. Deze motor in eigen beheer volledig klaar gemaakt en geconverseerd, wacht nu al jaren om te worden ingebouwd :lol: :lol: Maar ik verwacht dat deze motor voorlopig nog in mijn garage kan blijven staan :lol:
Wordt vervolgd.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Joson » 09 Okt 2025, 14:03

Waar komt het vandaan dat het om 2 motoren tegelijk zou gaan ???
heb het geheel nu 3 over gelezen maar zie NERGENS dat het om 2 motoren zou gaan, wel twee meters binnen en buiten stuurstand.
Zou toch eens naar de drukregelaar kijk als die in geopende stand vastzit krijg je nooit oliedruk.

John
:roll:
Gebruikers-avatar
Joson

ligplaats: Den Helder
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Okt 2025, 15:10

Joson schreef:Waar komt het vandaan dat het om 2 motoren tegelijk zou gaan ???
heb het geheel nu 3 over gelezen maar zie NERGENS dat het om 2 motoren zou gaan, wel twee meters binnen en buiten stuurstand.
Zou toch eens naar de drukregelaar kijk als die in geopende stand vastzit krijg je nooit oliedruk.
John:roll:

Ik denk door de 2 zenders , maar dat zouden ook 2 x 1meter zender kunnen zijn !
Dan hebben we 1 motor zonder olie druk ?
Dan wordt het verhaal ook anders, in die oliepomp geloof ik niet, en dat hij nog steeds kan draaien zonder buitensporige herrie, bevestigt een aanwijs storing, maar hij heeft er een mechanische meter op gehad, ook 0 ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 09 Okt 2025, 16:33

Wolf1 schreef:................. dat hij nog steeds kan draaien zonder buitensporige herrie, ........................... maar hij heeft er een mechanische meter op gehad, ook 0 ?[/size][/i][/color]

Bij de laatste keer starten ging het oliedruk-alarm niet uit, toen na zo'n 10 - 15 seconden motor zelf de motor uitgezet. Toen elektrische aansluitingen gecheckt, niets gevonden. Weer gestart en toen gekeken of beide meters (elk met eigen sensor!), beide meters 0,0 oliedruk.
Later een mechanische meter gemonteerd, starten en weer 0,0 oliedruk. En ja, die meter heb ik later nog getest.

Al bij al dus kleine minuut zonder olie. Maar beslist zonder buitensporige herrie (motorluiken lagen open). Lagers lopen er toch niet zo snel uit, laat ik hopen.

Maar nogmaals, ik ga de motor liften, kijken wat ik tegenkom.
Vervolg komt pas als ik meer weet. Nu dus even radio stilte :P
Beemer

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten