Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Refit Van de Stadt Motorjacht Zwarte Schaap

Berichtdoor FKZ » 26 Okt 2020, 09:50

Nieuwe dag nieuwe kansen vorige week 5 uur beton bikken en het resultaat 15cm schroefas koker lag deels bloot. Dit schoot niet op en op het punt waar het vlak overgaat in de hak kan ik er ook niet meer bij met de boorhamer/lucht beitel of naaldenbikhamer. Dus na een dag bikken had ik enkel het voorste gland er af en een stukje koker bloot. Het achterste gland was er al af. Het beton is ook erg hard met deze gedachte alles eens netjes opmeten en bedenken of er niet iets anders kon. Heel even getwijfeld om ipv water gesmeerd met nieuwe koker. Toch bij vet gesmeerd te blijven met een nieuw voor en achter gland omdat de schroefas dikker word. Eigenlijk wil ik van die vet meuk af: het is nooit dicht lekt altijd een beetje en warm vet stinkt. Dus ik moest een list verzinnen. Even wat maten:
De binnenste koker was Ø42mm Schroefas was 1/18 inch
de nieuwe koker word Ø50mm schroefas word 30mm
de lengte van gland tot gland is ongeveer 78cm
Ik wou in 1 keer het gat maken voor de nieuwe schroefaskoker en de nieuwe er uit zien te krijgen.
Het volgende heb ik bedacht en met succes uitgevoerd dit weekend: Met een holle beton boor, boor ik om de oude koker heen een nieuw gat. Omdat het bijna 80 cm van gland tot gland is moet ik een boor hebben van 40 cm zodat van twee kanten boren in het midden de gaten samen vallen. Zo gezegd zo gedaan en maandag gaan zoeken naar een boor. Blijkt in Ø50 mm 30cm lang de standaard te zijn, van 40cm lang bestaan wel maar word een internet aankoop dichtste bij voor een redelijk prijs was Duitsland. Maar er moest ook nog een adapter bij en ik was niet zeker of mijn zwaarste boormachine het wel zou trekken. Dus de lokale verhuur bedrijven gebeld wat ze hadden. En ja hoor bij nummer 3 succes, alles gereserveerd en wachten op zaterdag. Ik had telefonisch gereserveerd maar nog steeds geen bevestiging op vrijdag dus even bellen en ja hoor keurig gereserveerd echter wel een boor van 30cmlang en geen 40 lang. Beetje een teleurstelling want nu dreigde het plan in de soep te lopen. Toch door gezet en zaterdag ochtend in de winkel het probleem voor gelegd daar kreeg ik een extra verleng stuk mee en een nieuwe boor. Het alternatief was een boor van Ø80 maar dan ben ik ook buiten de boot aan het boren dat was niet helemaal de bedoeling ;-). Met goede moed van buiten begonnen met boren. Dat ging eigenlijk best snel met water koeling en een stabiel toeren tal was het ongeveer 1cm per 6 min. voortgang. De boor gaf ook netjes aan of de druk kracht en het toerental goed waren dmv een rood lampje. Voor de lunch had ik 30 cm van buiten naar binnen geboord. Snel lunchen en al het spul naar binnen verhuizen. Ik kreeg de boor maar net onder en tussen de spanten. Maar dat liep ook soepel. Boren was iets minder comfortabel omdat het zitten tussen je ben de boor moest bedienen. Wel liep het van binnen naar buiten veel sneller door dat een deel van het beton al weg was. Weer 30 cm geboord en de koker voelde al wel los maar nog niet helemaal. Met een flex een flink stuk van de koker gehaald zodat ik verder kon boren. Boor er weer op en presto de schroefas koker zat in de boor en in het beton zat een mooi gat. Vervolgens van buiten met het verleng stuk van helemaal in lijn door geboord zodat de nieuwe koker er makkelijk inpast.
Afbeelding
koker er uit
Afbeelding
Boor opgesteld buiten
Afbeelding
boor past precies tussen de spanten en in de doos kiel
Afbeelding
Boor van buiten naar binnen helemaal door geboord met het verlengstuk nadat de koker was verwijdert

weet niet of het werk maar nog een filmpje van het eerste stukje boren

AfbeeldingVID-20201024-WA0015 by F.k. Z, on Flickr

als het goed is kan je op het laatste plaatje klikken en dan krijg je een filmpje

binnen kort gaat de boot de loods in en dan komen er weer spullen op en aan ipv spullen eraf.

Mijn zoontje zegt nu heeft papa er echt een duikboot van gemaakt hihi
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor FKZ » 03 Nov 2020, 08:46

Veel gedaan wat niet zichtbaar is dit weekend:
nieuwe schroefas ingemeten grof weg positie van de motor en het stuwdruk lager bepaald.

wel het roer en de hennegatskoker verwijderd. Is een beetje een vreemde constructie omdat er geen deling in of de hak of de roerkoning zit. Het spul zit zo sinds 1963 en door dat er 2 smeerpunten zijn is er zo goed als geen corrosie dus plaats het ook zo weer terug.
Afbeelding[/url] hier staat het naast de boot. Drie nieuwe lagers en dan kan het spul er weer in.
Alle oude machine kamer isolatie verwijdert dit zat vol met olie en zat niet meer vast dus dat ging snel.

Na het slopen gaan we langzaam weer richting opbouwen: bilge schoonmaken en verven voor dat de nieuwe motor komt.
FKZ

info:

Berichtdoor FKZ » 03 Nov 2020, 20:07

Nu het roer er af is en de hennegatskoker eruit. Kan ik ook de diesel tank verwijderen. Op de plek van de diesel tank komt een water tank. Dit word een standaard maat van hdpe. Ik heb een andere plek waar een tank van ongeveer 40x40x60 lxbxh tank in past. Wat zouden jullie aanraden als materiaal? Ook hdpe, rvs of staal?
FKZ

info:

Berichtdoor ErikH » 03 Nov 2020, 22:53

Interessant project, blijf vooral doorgaan met je berichtjes!

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor broekie » 04 Nov 2020, 06:52

Je ziet nog eens wat, betonboren om een schroefaskoker te verwijderen.
Haal je al de beton eruit? kan vocht tussen beton en staal zitten denk ik.
Zo te zien komt het wel goed, maar je hebt nog een klus.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Oeverloos » 04 Nov 2020, 09:47

Hey FKZ,

Ik volg jouw project om het Zwarte Schaap weer op orde te krijgen met interesse.

Wat de dieseltank betreft, de boten waar ik mee gevaren heb, hadden allemaal stevige, stalen tanks.
Een voordeel viel mij op, je kan makkelijk dingen veranderen. Tappen, zagen, boren omdat de wanddikte behoorlijk was. Want soms wil je dingen later anders.
Denk om de fundatie van je tanks. Er komt een groot gewicht in.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor FKZ » 04 Nov 2020, 13:44

Het beton laat ik zitten. Het is gezien de moeite die ik moest doen om het te verwijderen goed aangebracht des tijds. Het zit ook voor 70% op en plek waar ik niet bij kan. Zou ik het willen verwijderen dan zou ik de doos kiel moeten open snijden. Zowel binnen als dikte meting laten geen dunne of roestige plekken zien. De nieuwe schroefas ga ik ook weer vast gieten. Waarmee weet ik nog niet. Denk nu aan een soort giet epoxy. Je leest dat een kunstof dieseltank minder condens geeft dan een staal of rvs variant. Ben nu prijzen aan het opvragen. Voor een opmaat gemaakte hdpe variant was het al 450 euro. Een standaard maat hdpe tank zou rond de 100 euro kosten. Dmv doorvoeren kan je deze naar wens aanpassen. Voor Rvs nog geen prijs ontvangen. Heb gelukkig nog even de tijd
FKZ

info:

Berichtdoor Amersfow » 04 Nov 2020, 14:08

Als ik zou kunnen kiezen zou ik kunststof nemen. Heb in 1 boot veel roest (door water) onderin een stalen tank gehad. En een dag laswerk om RVS tank die was gaan lekken opnieuw alle naden te dichten. Alleen al het eruit halen was een crime. Kunststof is eerlijk, en als het beetje doorzichtg is kun je zelfs het nivo zien. Neem een paar standaard tankjes als maatwerk te duur is.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor FKZ » 04 Nov 2020, 14:34

Zijn een paar tanks van rotterdqmplastics die passen. Dan maar niet een 100%benutting van de ruimte. 80 ltr is nog steeds genoeg diesel. Ga ik lang varen is er plek genoeg voor een paar jerry cans
FKZ

info:

Berichtdoor jade » 04 Nov 2020, 17:03

Je kan de askoker ook aangieten met gietmortel, is in verschillende soorten te verkrijgen.
Deze mortel krimpt niet, het zet tijdens drogen zelfs iets uit, dus nooit naden.
jade

ligplaats: Giethoorn
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten