yanmar 3gm30

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: yanmar 3gm30

Berichtdoor sinty » 06 Jan 2012, 15:09

ja is een heerlijk scheepje met een vrij groot bovendek en dubbele bediening ,
even een update : door de lekke koppakking zat er wat water op de eerste zuiger dus waterslag , de bovenkant van de zuiger is daardoor wat aangetast .heb vandaag de hoogtes gemeten van de zuigers om te kijken of de drijfstang krom is , er zit volgens de zuigerklok praktisch geen verschil in dus heb geluk gehad denk ik. ik ga morgen in ieder geval wel de zuigers demonteren en vervang in ieder geval de eerste waar de aanslag opzit alsook de schalen ,en ga kijken hoe de veren eruit zien van de overige zuigers en vervang ook die .ondertussen ben ik beziggeweest met iets waar een ander me vanmorgen voor gek voor verklaarde, heb me verstuiverleidingen staan te polijsten daar zat een vieze laag verf op dat vind ik het smerigste aan een motor dat alles meegespoten wordt en nu zijn die leidingen gewoon weer hoogglans je kan je haar erin kammen lijkt wel chroom :lol: zo ben ik tussendoor beetje bij beetje gelijk alles aan het doen wat ik graag wil en zag ook dat de wateraftapkraan van messing of koper was dat was ook gespoten en is nu ook weer helemaal glimmend ook de knietjes bij de thermostaat waar de slangen opgaan glimmen weer .een ander zegt dan waarschijnlijk je ben gek t is maar een motor,maar ik heb daar mijn plezier van als straks alles netjes is en brandschoon .ik hou jullie op de hoogte
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Wim Niessen » 06 Jan 2012, 19:10

Voel wel met je mee Sinty. Ik heb een broertje dood aan dingen die niet glimmen en dat wel kunnen. Of aan messing of RVS wat geheel of gedeeldtelijk onder de verf zit.
Wim Niessen
Wim Niessen

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 17:33

vandaag toch maar eventjes verder opengemaakt,ik vond de zuigers niet soepel ronddraaien ,en denk toch dat de drijfstang van de cillinder waar het water op lag krom is ik weet het bijna zeker, heb m eruit gehaald en nu draaien de overige zuigers zeer soepel rond .ik kan op het oog niet veel zien, breng hem morgen even weg voor controlle , de eerste gedachte is de drijfstang ,maar zou net zo goed de krukas kunnen zijn
http://i42.tinypic.com/wamws5.jpg
http://i42.tinypic.com/ndlwt0.jpg
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Bejakruiser » 08 Jan 2012, 17:49

De drijfstang is zo niet echt te beoordelen, maar wat zijn dat voor krassen op de bovenste wang van de krukas?
En het kan aan de foto liggen maar er lijkt wel erg veel water in de olie te zitten. Wat mij niet alleen van de koppakking af lijkt te zijn gekomen. Mede omdat die naar de cilinder doorgeslagen is. Dit zou ik even extra controleren als ik jou was.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 18:50

beja, het zijn geen krassen wat op de krukaswang zitten, op de foto lijkt het inderdaad zo zag ik net, ben nog even naar hiernaast gelopen,en veegde het er af. het water lijkt erger dan dat het is maar is wel rondgedraait een klein beetje water geeft al snel de grijze kleur .ik heb wel net gezien dat de bovenste zuigerveer van deze zuiger aan 2 zijkanten glimmend waren en de andere kanten donker ik ga morgen me veren testen van deze zuiger in de cillinder ,dan kan ik de slotspeling meten. en dan kijken wat daar uitkomt .en kijk de cillinder even na of alles nog binnen de toleranties zit het stroef draaien moet een oorzaak hebben .het zal wel in de drijfstang zitten,maar neem nu met niks een risico meer.het moet nu voor 1 keer goed gebeuren.
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor vuuren1 » 08 Jan 2012, 22:34

(mail gelezen)

De onregelmatigheden boven in de foto vielen mij ook op. (Het is geen krukaswang, maar een lagertap)

Er heeft (op meerdere plaatsen) water in de motor gezeten en dan is een (voor het oog onzichtbaar) vervormde drijfstang geen uitzondering.
De krukas vervormd ongeveer nooit als gevolg van waterslag. Dat komt door de stevigheid, dikte en de manier waarop de krachten bij waterslag inwerken op de zwakkere delen (zoals een drijfstang).

Het beoordelen van deze drijfstang kan waarschijnlijk niemand op het oog doen.
Op de foto is er niks te zien (is ook normaal in zo'n geval).

De weergeven projectie is ook niet volledig; je geeft maar 1 aanzicht.
Een aanzicht van 90 graden gedraaid zou mogelijk meer kunnen laten zien.
Als de drijfstang wat krom zou zijn in de weergeven projectie heb je geen opvallende problemen met zwaar draaien.
Zwaar lopen is het gevolg van een zuigerpenlager wat niet in lijn staat met het onderste drijfstanglager.

Goedkoper is om er meteen een nieuwe drijfstang in te zetten.

Gr, Hans
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 08 Jan 2012, 23:01

hans, ik denk dat ik het kan zien, ,zou ik om te kijken of er iets anders loos is mischien een drijfstang met zuiger kompleet kunnen verwissellen ? op die manier denk ik te kunnen chekken of hij dan nog steeds soepel draait dan weet ik zeker dat het in de drijfstang zit toch ? ik reageer vaak te snel en impulsief mischien maar het schiet me zo te binnen de zuiger waar t water opstond die draaide zwaar en nu met de drijfstang en die die zuiger eruit gaat t zeer soepel, dus mijn gedachte was om de middelste drijfstang met zuiger even op de plaats te zetten van de boosdoener en dan kijken wat er gebeurt ?

Laatst gewijzigd door sinty op 08 Jan 2012, 23:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Bejakruiser » 08 Jan 2012, 23:04

vuuren1 schreef:(mail gelezen)

De onregelmatigheden boven in de foto vielen mij ook op. (Het is geen krukaswang, maar een lagertap)

Gr, Hans

Dan heb jij het denk ik over iets anders, of je hebt de foto op de kop. Want dat is dus wel de krukaswang.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 09 Jan 2012, 23:18

het was in ieder geval geen beschadiging, alles glimt weer inmiddels, heb de boel gereinigd inwendig en het valt achteraf mee.de krukas ziet er goed uit en blijkt niet krom te zijn ,die blijft zitten . ik ga voor het zekere ,ga er niet op bezuinigen en vervang alledrie de drijfstangen met lagerschalen,vervang ook de 3 zuigers met pennen en veren .dan heb ik de meest vitale onderdelen wel gehad lijkt me,de kleppen heb ik ook vervangen, de seals, de geleiders,de veren,enz,, kop is weer nieuw volgens mij wordt het wel weer wat straks
Gebruikers-avatar
sinty

11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Bejakruiser » 09 Jan 2012, 23:28

Je pakt het goed aan, dus mij lijkt het ook wel weer goed te komen met hem. :D
Bejakruiser