Project Valkkruiser JVG2

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor McBoaty » 12 Nov 2022, 20:41

Die VM motoren zijn ook onverwoestbaar, ik heb 400K km op mijn vroegere Chrysler Voyager gezet en die had een VM RA 428 onder de kap en nooit motorische problemen mee gehad.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 13 Nov 2022, 16:27

McBoaty schreef:Die VM motoren zijn ook onverwoestbaar, ik heb 400K km op mijn vroegere Chrysler Voyager gezet en die had een VM RA 428 onder de kap en nooit motorische problemen mee gehad.


VM maakt best veel basismotoren voor o.a. BMW/Mercuiser/Detroit en die zullen hun naam denk ik niet zo snel ergen opplakken wat van inferieure kwaliteit is.

Ik twijfel ook niet aan de kwaliteit van de nieuwe motor, ze hebben een slechte reputatie als zijnde BMW marine 190D is mij verteld, een oorzaak zijn de (6 aparte) koppen, deze worden erg langzaam warm is mij verteld. En de eigenaren van deze motoren hadden vaak een speedcruiser, dus ik heb het idee dat ze iets te snel op het gas gingen i.p.v. rustig warmdraaien. Met zo,een extreme compressieratio is de uitlaattemp automatisch aan de hoge kant, daarom is het uitgangspunt de motor lekker schraal te laten lopen bij een iets lager vermogen, dat zou doorgerekend gewoon 15% brandstof kunnen schelen tov een DAF, bij last zelfs nog iets meer. Maargoed dat moet de praktijk nog uitwijzen. Een DAF is sowieso praktisch onverwoestbaar, zo maken ze niet meer. Haast hebben we er in ieder geval niet mee met de nieuwe motor. Eerst maar eens beginnen aan de binnenkant, er zullen nog heel wat uren verdwijnen in het bekabelen en afwerken van het schip hopelijk kunnen we volgend jaar er in ieder geval een paar weken mee op pad helemaal afgetimmerd of niet, varen gaan we in ieder geval.
Laatst gewijzigd door Biertje1985 op 13 Nov 2022, 16:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 13 Nov 2022, 16:30

Laatst sloeg de ellende toe, het verlengde zwemplatform had een kleine 3000 liter water aan de verkeerde kant van het staal staan, een gescheurde las in de uitlaat bleek de oorzaak.
Dat was wel even slikken, gelukkig hebben we het platform op een ontluchting/beluchting voor de accu's na helemaal waterdicht gemaakt.

Nu zit er tijdelijk belzona (top spul) om de las, volgend jaar toch nog een vervelende (las) klus op de agenda.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jan 2023, 01:13

Hoe is het met de VM 638 afgelpen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor jkb » 07 Jan 2023, 10:52

Vraagje aan Biertje. Op foto's die je dec 2021 postte staan de ramen. Eerst zie je de aluminium lijsten vanaf de binnenkant. Daarna zitten er donkere randen / lijsten omheen. Zijn dat de bijbehorende tegenlijsten? Of zijn het zelfgemaakte sierranden?
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 30 Mei 2023, 10:45

Oei,, tijdje met andere dingen bezig geweest, maar de sierlijsten dat zijn nieuwe Ramen van Topwindows dubbel glas met kunstof in het zwart.

Over de VM638 die staat met mechanische brandstofpomp erop en een intercooler van een BMW marine 190D nog in de garage te wachten, ik kom er niet aan toe. We zijn nu bezig met de binnenkant van de boot.
De DAF die erin staat doet het bijzonder goed, maar ik wil de Detroit meteen Hybride uitvoeren en het gewichtverschil tussen de DAF en de Detroit (400kg) met Lifepo4 Accu's opvullen om zo
voor een deel elektrisch te kunnen varen. Zoals je wellicht begrijp is dit een heel ingwikkelde en daarbij zeer prijzig idee, waar ik vanwege de tijd en de middelen nog niet aan toe ben.
(Wel elektromotor alvast berekend het wordt een 48V 20kW (Max) 14Kw cont. motor met een reductie naar de schroefas van 4 op 1. Deze komt wordt ui de USA geleverd wanneer ik er klaar voor ben.)
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor Biertje1985 » 30 Mei 2023, 10:59

Zo is het uiteindelijk geworden de buitenkant, nu is het interieur aan de beurt. Het bedraden en aansluiten van de Victron / Generator / Wal 230v en de Lifepo4 accu plaatsen is nogal een werk.
Alle 24v en 12v bedrading voor verlichting en de de besturingen en motor en genset is ook een opgave.

Ook het kombuisje opknappen is in volle gang.

Daarbij is zo,een beetje alle mahonie fineer door de boot heen verziekt en zitten er nog geen plafonds in. We zijn nog wel even bezig, want het is allemaal behoorlijk arbeidsintensief werk.

Afbeelding
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Project Valkkruiser JVG2

Berichtdoor McBoaty » 31 Mei 2023, 20:10

leuk om te zien hoe het vordert, maar man man man wat een klus! :D
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten