door Budget-DIY » 10 Apr 2026, 12:08
Tijd voor een update in woorden, omdat ik de foto's nog niet gesorteerd en in albums heb gestopt. Weet ook niet goed waar ik met m'n verhalen ben gebleven.
Generator verhaal:
Het generator frame is heel goed gelukt. Generator past er helemaal perfect in. Dit frame past met een beetje buigwerk heel mooi in een bestaand frame in de boot/boven de aandrijfas naar de schroef toe. Voordat ik dit alles kon plaatsen, moest ik wel het 1 en ander nog schoonmaken. Zo heb ik ongeveer 40 liter water weg gepompt, en daarna nog even met m'n zelfbouw stofzuiger allemaal vet en olie uit de bilge gehaald. Frame in de boot een laagje verf gegeven voor het idee. (was onbehandeld staal, dus dan is zelfs Action verf, een upgrade) Er lag oorspronkelijk ook een plaat hout op het frame dat in de boot zat. Die zat aan de onderkant onder het vet en olie, en is waarschijnlijk gebruikt geweest als spatscherm. Deze kon ik niet direct terug plaatsen, dus heb ik extra lange M8 bouten gebruikt om hem onder het generator frame te hangen. Om die plaat hout iets langer te laten mee gaan, heb ik em geschuurd en in de (action) primer gezet. De Diesel generator daarna in het frame/onder de vloer geworsteld. Dat was wel een dingetje ivm gewicht en de beschikbare ruimte. Afstand tussen de cilinderkop en de vloer is ongeveer 2,5 cm, en hij lijkt er heel mooi recht in te zitten.
Heb ook bergen onderdelen gehaald, om de Diesel generator aan te kunnen sluiten op m'n diesel tank. Maar ik heb momenteel nog geen goede toegang tot de diesel tank. Ik denk dat ik de oorspronkelijke brandstoftank dus eerst tijdelijk onder de vloer monteer, om het toch functioneel te krijgen. Voor de uitlaat heb ik ook het meeste materiaal, maar om die te plaatsen, moet ik gaten in de romp maken. Dat zet ik voor nu op de lange termijn, en ga gewoon de flexibele uitlaat slang uit de deur hangen wanneer de generator aan gaat.
Ramen update:
Bij de Action heb ik een mooie grote rol stevig karton papier gevonden. Bedoelt als vloer beschermer tijdens het schilderen. Maar het is ook ideaal om mallen te maken voor de ramen. In je eentje werken blijkt een beetje lastig, maar hier heb ik een oplossing voor gevonden. De lijst aan de binnenkant van de boot rondom het raam verwijderen. Daarna langs de rechte stukken, dubbelzijdige tape op het raam plakken. Het karton papier ongeveer op maat snijden, en er tegen aan plakken. Dan met een mesje langs het daadwerkelijke raam snijden, en je hebt een perfecte template. Tijdens het snijden van het glas, kun je deze mal ook weer gewoon op het glas plakken, en het netjes op maat maken. Als er al kleine aanpassingen moeten worden gedaan, kan dat met de flex/in de boot/op locatie.
Electronica gedoe:
Heb een dikkere plaat "underlayment" gekocht. In de grijze (Action) primer gezet. Dit gaat m'n electra paneel worden. Heb ook allemaal stroomdraad gekocht voor de lichte 12v aansluitingen in de correcte kleuren. (rood/zwart/geel) Heb ook vrijwel alle oude 220v bedrading verwijderd. Vond ook nog 1 of andere Victron Argodiode Battery Isolator. (3x 100A) Na wat gegoogle ben ik er achter gekomen dat dit een nutteloos apparaat is voor op mijn boot. (motor accu AGM, huishoud accu LiFePo4) Dus die zal ik proberen te verpatsen.
Verwarming:
Voor de boot verwarming, zal er uiteindelijk een Chinese diesel heater worden geinstalleerd. Maar dat kan "op elk moment" worden geinstalleerd, en het begint lente te worden. Dus dat heeft een erg lage prioriteit. Maar de primaire boot verwarming gaat een houtkachel worden. En die heb ik de afgelopen tijd wel kunnen en moeten maken.
De houtkachel is gemaakt van 3 (kleinere) gasflessen, en heeft de vorm gekregen van een liggende L. Glazen deur aan de voorkant, 2 regelbare lucht inlaat kleppen vooraan/onderop. Gemonteerd aan een 40x60x5 betonnen stoeptegel als hitte buffer/vloer beschermer, en zorgt er ook voor dat de kachel niet zomaar aan de wandel gaat.
De schoorsteen is 2-delig. De echte schoorsteen (waar de rook doorheen gaat) is gemaakt van aan elkaar gelaste metalen bureau poten. Diameter van de schoorsteen is 75 mm. Daar omheen komt een "spiro tube" met een diameter van 150 mm. Op deze manier is het risico op serieuze brandwonden enorm verkleint. Om de efficientie van de houtkachel te verhogen, komt er aan de bovenkant en onderkant van de spirotube, een T-stuk. Vanaf de bovenkant blaast een 40 watt buisventilator lucht tussen de 2 schoorsteen lagen in. Komt er als warme/hete lucht aan de onderkant/knie hoogte weer uit. Dit koelt de schoorsteen, en maakt de kachel dus ook vele malen efficienter. (immers, meeste warmte van een houtkachel, gaat via de schoorsteen naar buiten)
Heb al een test-burn met de kachel gedaan buiten de boot. En hij werkt boven verwachting goed. Brand heel rustig, stoeptegel wordt matig warm na een 2,5 uur durende burn-in, en de luchtinlaat regelt het vuur vrijwel direct. Glazen deur sluit ook perfect af en er is nergens rook lekkage. Schoorsteen trekt ook heel erg goed. (vuur tornado's zijn zichtbaar, die de schoorsteen in gaan)
*Reden dat deze houtkachel wel een prioriteit heeft, is omdat ik hem onder de kapiteins stoel ga plaatsen, en dus de afmetingen moest weten om verder te kunnen met de kapiteins stoel.
Stuur inrichting:
Hier heb ik nog niets gemaakt, maar heb al wel materiaal verzameld. Zo heb ik b.v. 2 gratis stoelen gehaald voor een Suzuki Swift. De passagiers stoel, die ik ga gebruiken, is als nieuw. Heeft lumbar support, zit heel fijn, is naar voren te klappen, heeft veren onder de zitting, is in diepte te verstellen en... In hoogte te verstellen. (ik ben een stukje groter dan m'n vriendin) Om ruimte te besparen in m'n garagebox, heb ik de bestuurders stoel uitelkaar gehaald en grotendeels weg gegooid. Heb de bevestigings rails wel bewaard, zodat ik die kan gebruiken om de bevestiging aan de boot te maken. Ook heb ik de bekleding bewaard, ook al was die iets minder mooi. (maar totaal niet versleten) Als ik ooit andere bekleding om de kapiteinsstoel wil (is nu zwart met een motiefje erin), dan kan ik de bestuurders bekleding gebruiken als template/mal om zelf iets anders te maken. Zonder de kapiteinsstoel te moeten slopen.
Daarnaast heb ik wat balken materiaal gekocht voor het complete frame met nieuw dashboard/stuur hoek anders. Heb ook meerdere stukken (glanzend) RVS weten te verzamelen. Dit ga ik, met geschikt isolatie materiaal aan de andere kant, gebruiken als hitteschild vanwege de eerder benoemde houtkachel.
De deuren:
De beide deuren om de boot in te komen, hangen aan rails. De gene die ze heeft geinstalleerd, heeft nagelaten om aan de onderkant rails te plaatsen. Momenteel kunnen de deuren dus flapperen als een vogel. Heb bij andere boten in de haven zitten kijken naar de meest makkelijke oplossing hiervoor. Heb een stuk aluminium U-profiel gekocht van 40x50x40x4, dat ik aan de onderkant van de schuifdeuren ga plaatsen. Online zou ik, met verzendkosten, minimaal 60 euro kwijt zijn geweest. Bij de lokale staalboer kunnen bestellen: 30 euro voor een stuk van 1.70 meter lang. Dit profiel kan echter niet direct op het dek worden gebout. Zit er aan te denken om een paar ijshockey pucks te kopen (puur hard rubber), en die als spacers te gebruiken.
Het interieur...
Ben bezig geweest om het halve interieur uit de boot te slopen. Ben voornamelijk begonnen aan de linker kant van de middelste cabine. En wat ik daar allemaal vond... Daar wordt niemand blij van.
-De houten wandbekleding aan de voorkant van de deur was vast gemaakt met allemaal rommel kit, en schroeven dwars door de ijzeren buiten wand. Voor nu dicht geplakt met ductape, maar al die gaten zal ik moeten dicht lassen.
-Het "deur kozijn" was vast gekit aan de ijzeren wand. Onderling was het vast gezet met schroeven, waarbij de helft van de schroeven, niets deden.
-Er is totaal geen echt structureel kozijn aanwezig. De staalplaat wand houd gewoon op. Wil er U-profiel van staal in lassen.
-Het gat voor de deur in de wand, kent geen 90 graden hoeken. Zal ik dus moeten aanpassen.
-Wand aan de achterkant tov de deur, is een stuk hout. Omdat ik U-profiel kozijnen in de boot wil lassen, is dit HET moment om dat stuk wand te vervangen door staalplaat. Alleen zit ik met de kosten van zo'n stuk staal...
-Vloer heeft minder mooie plekken wegens waterschade. Maar het lijkt nog wel ruim voldoende sterk. (en ja, ik heb die "vloer decoratie" die was vast gezet met lange nieten, voor 90% verwijderd. Dat was hels)
-Veeeel houtrot aanwezig aan de wanden achterin.
-Scheidingsmuur naar de slaapkamer toe, blijkt extreem rot. Porren met de stofzuiger, en het valt allemaal uitelkaar. Enige plus punt hier: alles is kurk droog, dus is water schade van lang geleden. Nadeel, deze hele wand moet eruit/vervangen worden. (stuk multiplex er tegen aan klappen gaat niet werken, want er is niets om het aan vast te spijkeren of te lijmen)
-Onder een deel van de zitbanken, zaten opbergvakken diep in de vloer verwerkt. Een vorige eigenaar had er gewoon een stuk multiplex overheen geschroeft. Maar ik wil dat stuk vloer als vloer gebruiken, dus moet ik er een stuk hout inzetten. Dat gaat lastig worden, want de rest van de vloer platen, is 20 mm dik. Terwijl de bouwmarkten 18 mm multiplex verkopen.
-Heb eergisteren een paar Okan (schutting) palen gehaald van 60x60mm vierkant. Dit hardhout ga ik bewerken tot een nieuw deurkozijn voor naar de slaapkamer. Aan de slaapkamer zijde ga ik de wand van multiplex maken. 20 mm piepschuim isolatie. Dan zwart zeil/folie, en daarna pallet hout als afwerking voor de wand aan de kant van de midden cabine. Dit geeft een hele warme mooie uitstraling. (heb ook in mijn woning een wand op een dergelijke manier gemaakt, en ziet er heel mooi uit)
Financieel gehandicapt, 2 rechter handen maar een kapotte rug.
Constructieve feedback is welkom!
Goed genoeg is goed genoeg.