Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Stelling van de maand

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor Kwokko » 25 Jul 2021, 19:19

redmiller schreef:Niemand zag ook het T-rijbewijs ervan komen. Toch moeten al die boeren jochies nu toch aan de bak. En goed ook overigens!

Dat is ook niet waar.
Men was er vast van overtuigd dat het er keer in ,dat dat het moest.
Maar dat hebben een paar partijen jarenlang tegen kunnen houden ,evenals het kenteken voor landbouw materiaal.
Kwokko
 

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor chaea » 25 Jul 2021, 20:22

Ik heb al zo vaak geschreven, het water is er voor onspanning, een ieder zijn vertier met hetgeen wat hij wil bevaren. Jochies met hun snelle rubberbootjes, je kan je eraan ergeren of je gunt ze hun plezier. Recreanten op een boot langer dan 8 meter die wat aan stuntelen, die help je en geef je tips.

Door te roepen dat er een strenger beleid moet zijn mbt vaarbewijs is zonde, we zitten al in een allerverschrikkelijk regeltjes land.
chaea
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor bas » 25 Jul 2021, 21:13

Op zich wel een voorstander van maar vooralsnog is dit een stukje krant zoals heel veel andere stukjes waarin slechts iemand een mening verkondigd.

Maar als we dan toch de vergelijking trekken met rijbewijzen: Hier is een hoop in veranderd door de jaren heen om alles in Europa op 1 lijn te krijgen, is het dan niet handiger om dit ook Europees gelijk te trekken en overal dezelfde eisen aan te hangen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor redmiller » 25 Jul 2021, 22:07

Kwokko schreef:Dat is ook niet waar.
Men was er vast van overtuigd dat het er keer in ,dat dat het moest.
Maar dat hebben een paar partijen jarenlang tegen kunnen houden ,evenals het kenteken voor landbouw materiaal.



Natuurlijk, ik bedoel het ook bij wijze van. Ik moedig in mijn omgeving iedereen al een aantal jaar aan om die papieren te halen nu het nog alleen maar theorie is. Je kunt wel denken: ik de principiële kanariefant doet het lekker niet. En dan zit je ineens met een praktijkexamen aan je broek. Gewoon een paar uurtjes minder op dit forum en leren maar…
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor Kwokko » 25 Jul 2021, 22:36

bas schreef:Maar als we dan toch de vergelijking trekken met rijbewijzen: Hier is een hoop in veranderd door de jaren heen om alles in Europa op 1 lijn te krijgen, is het dan niet handiger om dit ook Europees gelijk te trekken en overal dezelfde eisen aan te hangen?

Noem mij eens een top 10 wat er gelijk is in Europa.
Ik kan je maar eentje noemen ,en dat is de munt(ook niet overal).
Verder is niks,maar dan ook helemaal niks gelijk.
Jij noemt rijbewijs.
Waar is de B1 rijbewijs geldig ,of beter gezegd, waar heb je die?
In Nederland en Duitsland al sowieso niet.
Belastingen?
Heb je in Duitsland en België ook BVB op een auto?
Nee hoor,een Mercedes is daar altijd nog een duizend of 6 of meer goedkoper dan hier.
Degene die gelooft in gelijkheid in Europa ,gelooft in sprookjes.
Hans en Grietje en de boze wolf ,dat was een sprookje,net als "alles gelijk in Europa".
Een utopie is het.
Als we niet oppassen is het met en jaar of 5 gebeurd met de huidige EU ,en zijn we weer terug bij de EEG van weleer.
Engeland is er al uit. Welk land is de volgende?
Sommige landen vinden de bemoeizucht van Straatsburg en Brussel te ver gaan.
Denk aan Polen,Hongarije en Slovenië.
Ergens hebben ze gelijk ,want dat zijn nu juist landen die altijd onder het juk van Tito en UdSSR hebben geleefd ,en wat waren ze gelukkig toen dat voorbij was.
En feitelijk doen Brussel en Straatsburg hetzelfde.
Wat is het verschil?
Niets namelijk.

Droom jij maar lekker verder , net als Aerosmith.
Die zong ook:

Dream on
Dream on
Dream on
Dream until your dream come true
Kwokko
 

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor Mayland » 25 Jul 2021, 22:40

Ik heb nog maar 4 keer “echt” gevaren, Friese meren, sloten en Pr Margriet Kanaal. Vooraf had ik me wel wat in de theorie verdiept maar kom er nu achter dat ik ook met een kleinere boot de regels best wel nodig heb en nog niet genoeg weet.
Dus toch maar verder verdiepen.
Gebruikers-avatar
Mayland
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 25 Sep 2020, 14:27
ligplaats: Assen
info: Pegasus
Mayland Fisherman 16" (1979)
Mercury 18HP ML (1981)

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor Oeverloos » 25 Jul 2021, 22:55

@Okko, ik help het je hopen!

Maar ik vrees dat landen met een nautisch en buitenwaarts verleden, zoals Nederland, Engeland en Denemarken heel anders aan kijken tegen de vrijheid van de zee en de inlandse wateren, vergeleken met de binnenwaarts en land georienteerde landen zoals Duitsland en Frankrijk.

De “Treaty of Maastricht” gaat uit van vergaande harmonisatie van de regelgeving.
De twee grote politieke factoren zijn Duitsland en Frankrijk.

Op termijn betekent dit voor de watersport:
- registratie van de motorboot,
- vaarbewijzen (zie Duitsland vanaf 15 pk met boetes oplopend tot 5000 euro,
één voor binnenwater en één vaarbewijs voor de zee.
- vroeg of laat belastingheffing.

Een land als Duitsland, wat door regelgeving volkomen dicht getimmerd is, waar overal een vergunning vereist is en waar langs alle wateren bordjes verboden toegang staan is een totaal andere cultuur dan het “allemans recht” in Zweden,
de gastvrijheid van de vrije kusten van Denemarken
en het regelarme Nederland, waar de persoonlijke verantwoordelijkheid en flegmatiek de boventoon voren.

Het werd de Britten niet toegestaan om af te wijken
en het wordt de Nederlanders met hun liberale vaarcultuur op termijn ook niet toegestaan.
De watersport gaat een bureaucratische toekomst tegemoet.
Dat betekent toenemende regelgeving en registratie met de bij behorende kosten.
De lobby van de watersportbranche heeft dit tot nu toe kunnen verhinderen,
maar het is gezien de EU, een verloren strijd.
Onze regelgeving wordt uiteindelijk steeds meer Europees.
En dat betekent land georiënteerd en niet nautisch georiënteerd.
Ook in Friesland en Groningen.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor Kwokko » 25 Jul 2021, 23:07

Wat mij bevreemd hier in den lande in het volgende:
Wil je zeilen dan zijn er plenty zeilscholen .
Kinderen beginnen in de kleine bakjes en gaan dan geregeld een klasse hoger.
Wil je op een brommer rijden, moet je over een brommer rijbewijs beschikken ,motor ,trekker,auto ,vrachtwagen ,idem dito.
Wil je ermee rijden,ben je verplicht om daarvoor minimaal een WA verzekering af te sluiten.

Wil je varen met een boot tot 14,99 meter met een max van 20km/h ,dan kan dat zonder verdere scrupules.
Je bent niet eens verplicht daarvoor een verzekering af te sluiten.
Terwijl het gewoon gemotoriseerd verkeer is.
Een praktijk cursus van bv een week , is er niet ,en niet eens nodig.

Een papiertje of pasje dat moet aangeven dat je beschikt over een vaarbewijs zonder praktijk ,zoals het nu is ,zegt mij niks.
Als je dat papiertje hebt,wil dat niet zeggen dat je kan varen.
Dat moet je in de praktijk leren. Dat leer je niet uit een boek.
Wippen https://www.google.com/search?q=wippen& ... BYr1gfDS4M kan iedereen ,dat hoef je niet te leren toch? :lol:
Kwokko
 

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor bas » 26 Jul 2021, 07:58

Een praktijk cursus van bv een week , is er niet


Het CWO bied die cursussen gewoon aan. Het kromme is alleen dat het behalen van zo'n cursus incl. praktijkdeel je geen kvb opleverd.

Wat ik met "Europees" bedoelde is dat het nu overal anders is. Weet niet precies van hoe/wat/waar maar in het ene land is het vanaf 15 meter, het andere vanaf 5kW, weer ergens anders vanaf 9.9pk, weer ergens anders helemaal niks en zo heeft iedereen zijn eigen eisenpakket.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vaarbewijs vanaf 8 meter bootlengte

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2021, 09:41

he vervelende van een aantal var cursussen is dat als je maar heel goed kan lezen en je nog geen bootje gezien hebt je de vaarbewijzen kan halen praktijk is al zo wie zo niet aan de orde .
bij de grote vaar bewijzen moet men tegenwoordig vaartijd kunnen aantonen en over alle gevallen diploma's moet halen .
en die gein die men had van loop even naar een sluiswachter die er voor tekent om aan te tonen dat je vaartijd had is over langzaam word alles dicht getimmerd .
maar voor diegenen in de oostbloklanden kan men nog grote vaarbewijzen kopen illegaal dan en je krijgt er ook nog een rijn of Donau patent bij en radar alles tegen de juiste muntjes op tafel .
en dat zou ook uitgeroeid moeten worden maar ja .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten