is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Stelling van de maand

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 12 Jan 2012, 12:16

sigdock schreef:Over 10 jaar? Dat is een behoorlijk eind vooruit plannen, ik ben benieuwd of er iemand is die zich durft te wagen aan enige voorspelling. Misschien is de huidige trend, het ontmoedigen van waterwonen anders dan op een dure watervilla, dan wel zo ver doorgeslagen dat er een heus verbod op is met alle gevolgen voor het vinden van een ligplaats. En dat nog even los van alle mogelijke milieu-eisen als verplichte opvangtanks voor alle vormen van afvalwater, niet alleen zwart maar ook grijs.
Misschien is het een idee om een schip op te kopen uit de bruine vloot van een schipper die er mee stopt? Een tjalk of klipper van tussen de 20 en 25m kan je meteen op gaan wonen, zelfs met 7 kinderen :P


Ja, niets negatiefs over veel kinderen hebben maar om nu met 7 kids op een schip te wonen?? Ik zou het idee hebben om 24/7 bezig te zijn met een zee-kadetten korps :D. Ik denk dat op de kids op termijn elkaar in de haren gaan vliegen door een gebrek aan privacy. Over je eigen privacy maar te zwijgen. Maar goed, ik kan het volledig mis hebben natuurlijk.

En v.w.b. de trend over ligplaatsen. Er bestaat bij vele overheden een uitsterfbeleid m.b.t. ligplaatsen voor woonschepen. Een enkele gemeente/provincie is bezig met een z.g. watervillapark. Dit zijn drijvende bakken met een huis erop. Varen is uit den boze. Mocht je een vaste ligplaats voor je woonschip willen hebben dan zal je in de buidel moeten tasten en een bestaande, overdraagbare ligplaats moeten kopen. En geloof me, die zijn veel meer waard dan het schip zelf ;). En de eisen voor rioolafvoer/opslagtanks zijn per gemeente verschillend. Overal zijn oplossingen voor en alles kost geld ben ik bang.

Fox4you schreef:Wonen op een varend woonschip is "a way of living" en heeft leuke en minder leuke kanten en die moeten in balans zijn.
Als de centjes een issue zijn dan zou ik persoonlijk de afweging van leuk of minder leuk al niet eens maken.


Tuurlijk is op het water wonen een "way of life" en ik zou ook eigenlijk niet anders willen. Ik wilde alleen maar aangeven dat het waterwonen ook geld kost. Ook al heb je een volledig ingericht scheepje blijf je kosten maken maar op een andere manier. Een voorbeeld is dat wij het hele jaar door wat geld reserveren om in de winter onze diesel voor het stoken te kunnen betalen. Het verbruik 's winters ligt toch ergens tussen de 7 en 10 ltr rode diesel per dag (in de zomer zo'n 15 - 25 ltr per maand). Naast het periodiek onderhoud is dat wel de grootste kostenpost v.w.b. levensonderhoud.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor sigdock » 12 Jan 2012, 13:31

onrust schreef: Ja, niets negatiefs over veel kinderen hebben maar om nu met 7 kids op een schip te wonen?? Ik zou het idee hebben om 24/7 bezig te zijn met een zee-kadetten korps .


Tja, na 25 jaar Scouting is niks mij vreemd... :mrgreen:
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 12 Jan 2012, 13:36

we hebben er hier ook 2 op de scouting, 1 land en 1 zee, pffffff. :lol:
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2012, 23:06

Het grote voordeel van een varende woonboot is dat je overal kan aanmeren omdat het geen woonark is.
Ergens gratis langdurig blijven liggen hebben bijna alle steden wel ingeperkt, dat kan je vergeten.

Varend wonen is met 7 kinderen, of 1 kind, of een partner met werk op één locatie is moeilijker in te vullen omdat je plaatsgebonden bent.
Bij meerdere jachthavens is het overigens heel goed mogelijk, maar dan woon je niet -varend-.
Het voordeel van het in een jachthaven op een boot wonen is (meestal) wel dat je m.b.t. drinkwater en stroom minder afhankelijk bent van eigen en dure voorzieningen (zoals een erg grote drinkwatertank en dure elektrische apparatuur om zelfvoorzienend te kunnen zijn).

Als ik de te verkopen oude schepen mag keuren doe ik dat graag, maar dan weet ik nu al dat je meestal enorm zal schrikken van de uitkomst.

Los van de restwaarde is een nieuw casco uiteindelijk stukken goedkoper dan beginnen aan een opknapper (ik heb voorbeelden).
Een nieuw casco kan je zelf conserveren met epoxy, op de juiste manier isoleren en indelen kan heel simpel met goedkope materialen.
Daarna kan je de boel met standaard meubels inrichten.

Omdat je in een jachthaven ligt ben ik in eerste instantie voorbijgegaan aan een dure dieselmotor, een boegschroef, een generatorset en andere erg dure technische zaken.
Dat kan later.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Klaas » 14 Jan 2012, 01:08

Hans, als jij zo kritisch bent als je zegt zal ik zeker een beroep je gaan doen mocht het zover zijn.
Ik vind nl dat je beter te veel weet van iets en bijvoorbeeld heel bewust iets negeerd omdat je het nog niet van belang vind als koper maar dus wel gewezen wordt op de risico´s, dan dat er niet over gerept wordt, en blijkt dat grote problemen veroorzaakt.
Vaak is de verkoper dan als haas in het bos verdwenen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2012, 22:31

Klaas,

Ik breng het varend wonen in fasen om die stap niet onmogelijk groot te maken.
Varen kan dan in de eerste fase misschien niet, maar wonen wel.

Het punt waarom mensen een oude boot kochten is dat die oude boot bij aankoop al af leek.
In de praktijk is dat meestal niet zo en wordt het uiteindelijk verbouwen, opknappen en problemen oplossen.

Achteraf rekenen resulteerde eigenlijk meestal in een conclusie dat een nieuwe start met een nieuw casco goedkoper zou zijn geweest.
Daarbij moet je in deze tijd weer voorzichtig zijn dat de veelbelovende cascobouwer niet halfverwege de bouw van jouw droom omvalt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 15 Jan 2012, 15:05

Hans,

Je hebt wel gelijk v.w.b. het in fasen aan te kaarten maar er zijn andere opties. Ik ben het 200% met je eens dat de start vanuit een nieuw gebouwd casco de beste is maar voor velen niet haalbaar. Een gebruikt varend casco is een alternatief. Of het een goede keuze is moet uit de keuring blijken en dan komt een expert zoals jij om de hoek. En dan kan jij voor de klant een prijs bedingen die acceptabel en marktconform kan zijn. Daarna begint pas het echte werk. Keuzes ten overvloede v.w.b. het inrichten van het schip met alle installaties van dien. Nieuw of gebruikt. Natuurlijk zou ik alles nieuw willen zien maar vaak niet haalbaar voor een "gewone" man dus komt de 2e handsmarkt om de hoek kijken. Daar is vaak veel slecht maar ook goed spul te verkrijgen. Voor alles geldt: "Laat je goed voorlichten en doe geen impulsaankopen". Dat kan veel geld en ellende schelen (heb ik de afgelopen jaren gemerkt ;)). Als de basis goed is kan de rest ook behoorlijk tot zeer goed worden uitgevoerd en hoeft je niet meteen de kop te kosten.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 15 Jan 2012, 22:55

Cees,

Ik kom daar mee omdat ik een voorbeeld heb gevolgd vanaf een poosje na de aankoop tot de verkoop van een 13.50m Combi-kruiser:
(het is een flink verhaal, maar wel een echt voorbeeld)

In de duurdere tijd werd er 70.000 euro betaald voor een redelijk nette combikruiser met een Kabola Old Dutch potkachel + spiraal en CV.
De eigenaar was een beetje handig met hout en ging de boel hier en daar verbouwen, dat kost tijd en geld.
Achter de betimmering bleek het allemaal roest (slechte vorm van isoleren), dat kost tijd en geld.
De koelwaterexpansietank van de DAF motor rotte door en de vloeistof was in geen 40 jaar ververst (vreselijk zuur geworden). Lekkage in de nieuwe acculader: Defect.
Na een paar jaar wilde men er op gaan wonen, maar de boot moest dan nog wel even de wal op en geschilderd worden (DHZ).
Er zaten wat kleine plekjes bij de aluminium ramen en achter de houten schuifdeuren van de salon.

Dat beurtje kwam op het volgende neer:
Het werd steeds erger en men wilde het zelf doen, maar zagen dat zonder begeleiding niet meer zitten.
Raam eruit en er was laswerk noodzakelijk, de andere ramen er dus ook uit. Nog meer laswerk.
Idem bij de schuifdeuren (die zelf ook slecht bleken en vervangen moesten worden.
Toen heb ik ze begeleid in het zoveel mogelijk zelf doen, het laswerk hebben ze uitbesteed en zelf heb ik de eindlak aangebracht.
Dubbel glas besteld (het werd een woonboot).
Isoleren rondom de ramen (er zat alleen triplex).
Onderwaterschip grondig ontdaan van eilanden en losse troep, wind-waterlijn kaal gemaakt met een Perago.
Bovenwater alle plekjes uitgeslepen.
300 KG epoxy coating (pallet gewicht volgens pakbon) laten komen en 30 blikken 2-C lak.
Systemen opgebouwd en uiteindelijk was de boot van buiten (!) weer als nieuw.

Na deze geschiedenis heb ik gevraagd om alle nota's om eens te kunnen kijken of een nieuw casco van die afmetingen zo veel duurder zou zijn geweest.
Een nieuwe 13.50M Beurtvaerder met een nieuwe voortstuwing zou een stuk minder gekost te hebben én ook minder uren te hebben gekost om af te bouwen.
Ze hoefden dan geen oude betimmering weg te halen en roest te bestrijden..

Nu komt het volgende feit waar bijna niemand aan denkt:
Na een jaar of 3 beviel het wonen niet meer en moest de boot in de verkoop, dat wilde niet en uiteindelijk is die boot weg gegaan voor een mij onbekend bedrag.
Geruchten gaan dat de 50.000 niet is gehaald.

Dus, nog los van de goedkopere nieuwe boot was de verkoopprijs van deze oude boot niets hoger dan van een andere (mindere) Combikruiser van die maat.

Als een nieuw casco niet haalbaar is vanuit spaartegoeden oid, dan is in dat geval een financiering ook heel goed verdedigbaar.
Het had deze mensen uiteindelijk 100.000 -150.000 meer opgeleverd.
(dat is nog erg bescheiden omdat de timmerkwaliteiten van deze man niet op een niveau lagen van een scheepstimmerman)

De nieuwe en huidige eigenaar hoeft buiten nooit meer iets te doen (behalve de houten schuifdeuren bijhouden). Die boot is geconserveerd als een ijsbreker..
Ik ben er afgelopen najaar in de buurt geweest en nog even langs gegaan om te kijken hoe die boot er aan toe was.
Ik denk dat die klus nu 6-7 jaar geleden is uitgevoerd, maar die boot lag er perfect bij.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor Onrust » 16 Jan 2012, 10:32

Eigenlijk zijn we het wel met elkaar eens ;). Alles valt of staat met een goede basis en daar kan jij of een andere expert in bijstaan. Nieuw of gebruikt zou in dat geval niet uit moeten maken als deze maar goed en goed geconserveerd is. Alles wat na de basis wordt ingebouwd zou, in principe, hetzelfde kunnen en mogen zijn. Nieuw heeft ook mijn voorkeur maar wat zijn de kosten als je net onder de 20 mtr wil en niet zoals jij steeds aangeeft rond de 15 mtr? Ik neem de 20 mtr grens omdat je dan geen CVO grote pleziervaart hoeft te hebben en niet aan allerlei eisen hoeft te voldoen die nog meer geld gaan kosten. En ik ga bewust boven de 15 mtr omdat bewoners van woonschepen weer andere eisen stellen dan mensen die in een recreatieschip varen. Waar jouw expertise in de scheepbouw ligt ben ik slechts een "ervaringsdeskundige".

Je hoeft mij b.t.w. niet te overtuigen want ik weet best dat je voor een groot deel gelijk hebt ;). Ik zou ook wel eens anderen willen horen in deze.
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 11:59
Woonplaats: Heerhugowaard
ligplaats:
info:

Re: is het juist nu de tijd om een schip aan te schaffen

Berichtdoor vuuren1 » 19 Jan 2012, 21:56

@Cees,

Die droomboot blijft een rekensom die vooral objectiviteit vereist.
Kopen op basis van emotie is in dit geval veelal erg duur en daarnaast valt de droom vaker in duigen dan men ooit had gedacht.

Een nieuwbouwcasco van ca. 20 meter zal (kaal) ex. btw tegen een ton gaan kosten maar dat is wel flink gokken omdat ik die niet op file heb staan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten