Teakdek laten verwijderen en vervangen door antislip

Stelling van de maand

Teakdek laten verwijderen en vervangen door antislip

Berichtdoor Floki 1300 » 30 Jun 2026, 09:53

Hallo!

Ik heb een Spiegelkotter van 13 meter met een teakdek van nog geen 25 m2. De boot is ongeveer 15 jaar oud en het teakdek zal ongeveer even oud zijn. Het teak is grotrendeels is verlijmd. Deze wil ik er graag af laten slopen, netjes laten afwerken en dan te vervangen door een antislip laag. Misschien dat ik de toekomst op bepaalde plekken nog wel kunstteak wil, maar uitkostenoverweging laat ik dit voor nu achterwege.

In woon op de boot en in de winter lig ik in Groningen en in de zomer in Friesland. Nu zoek ik dus iemand of een bedrijf in een van deze provincies die dit werk kan uitvoeren. En bij het sloopwerk kan ik prima helpen. Veel bedrijven durven/kunnen geen inschatting geven van de totale kosten en de gene die dit wel kan komt met een astronomisch bedrag. Ik heb nog wel een aantal aanvragen uitstaa, maar nog geen reactie ontvangen.

Heeft iemand een goede tip of ervaring mee? En heeft iemand een idee wat dit zou moeten kosten? Ik begrijp dat een inschatting lastig, gezien je niet precies weet wat er onder het dek zit.

Vriendelijke groet,
Arnoud
Floki 1300

ligplaats: Groningen
info: Spiegelkotter 1300

Re: Teakdek laten verwijderen en vervangen door antislip

Berichtdoor Mopolcamper » 30 Jun 2026, 10:08

https://www.nautiflex.nl/

Dit zou je kunnen proberen. Jasper de Jong is een eenpitter, die ik nog niet op oplichting heb kunnen betrappen.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor Floki 1300 » 30 Jun 2026, 14:42

Nautiflex geeft aan dat zij dit soort klussen niet doen
Floki 1300

ligplaats: Groningen
info: Spiegelkotter 1300

Berichtdoor jkb » 01 Jul 2026, 19:31

Dek van ijzer neem ik aan? Deels geschroefd? Dan ook na verwijderen schroefdraad in de gaten tappen. Draadeindjes of boutjes met locktite erin schroeven en nadien afkappen met beitel en hele zware hamer/moker. Dek geheel schuren, ontvetten, primeren en verven. Zo is het bij mij gegaan en gedaan. Je weet niet vooraf of er nog roest onder het teak zit. Bij mij honderden schroeven. De meeste losgedraaid met slagboormachine.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 01 Jul 2026, 22:49

Verleden jaar van een valkvlet het teakdek eraf gehaald , nachtmerrie, onder het teakdek lag nog een laag hechthout. Wat met stalen nagels vast geschoten zat op het gangboord en dekken En gewoon willekeurig dus geen regelmaat van waar de nagels zaten. Stukje bij beetje alles gesloopt. Maar waar de nagels geschoten waren bleef er put corrosie omhoog komen. Alles in de juiste volgorde behandeld. , maar bleef terug komen. Roestputjes Had eigenlijk gestraald moeten worden. Na 3 maanden kwamen er al weer roestpitjes tevoorschijn Misschien alleen bij valk vletten deze constructie. , maar als het teak op hechthout ligt.en geschoten met nagels dan is stralen de enige optie denk ik
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Jul 2026, 18:13

Een teakdek van 15 jaar oud. Is dat dan al zo slecht? Of wil je het verwijderen omdat je het niet mooi vindt?
Zou het lekker laten zitten. Evt. opknappen.
En 25 m2 aan teakdek op een boot van 13 meter? Lijkt me een beetje veel.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor Schuit01 » 02 Aug 2026, 04:38

Wij hadden op de vorige boot ook een gelijmd teakdek. Het is erg moeilijk om iemand te vinden die een prijs afgeeft omdat ze niet weten wat ze tegen komen onder het teak. Je kunt zelf proberen het teak eraf te halen en daarna door een jachtschilder de gangboorden laten behandelen. Bij mij nooit weer teakdek. Er is een spreuk "Hout op staal, doe even normaal".
Schuit01

ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Berichtdoor sinty » 02 Aug 2026, 15:52

Onder het teak zit meestal hechthout en dat heb ik met een valkvlet meegemaakt dat hechthout onder het teakdek was willekeurig vast getackt met nagels op de gangboorden en dekken. Een behoorlijke klus om dat te verwijderen en alles weer strak te maken. Teak is leuk als het nieuw is. Vroeg of laat krijg je er problemen mee Inwatering enz. Is mijn ervaring
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Het Sluizenfront » 03 Aug 2026, 09:59

Dan ben ik toch blij dat ons "teakdek" in werkelijkheid een kwaliteits-kurkdek is (Marine2000). Weliswaar net zo duur als een teakkek maar na 25 jaar ziet het er nog steeds perfect uit. Vorig jaar heb ik het dek opgeschuurd omdat de kurkdeeltjes aan het oppervlak wat waren ingeteerd door het weer. Daardoor waren er kleine putjes waar vuil in kruipt ontstaan en was het moeilijker schoon te houden. Nu is t weer spiegelglad en ziet t er weer uit als nieuw. hoewel het hetzelfde is opgebouwd als echt kurkdek, dus met stroken waar een kitnaad tussen zit, heb je van loslatende kitnaden die je bij teak ziet omdat hout nu eenmaal werkt, bij ons dek geen last.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Terug naar Stelling