Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Stelling van de maand

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 20:42

Bericht door henkvd » ma 15 okt 2012, 21:41

De beperkte dynamo capaciteit opvangen met zonnepanelen, zijn ook zo duur niet meer, al zal men concessies moeten doen met de huiselijke luxe, geen stroomvreters aan boord.
De dynamo capaciteit van de moderne BB motor wordt toch steeds groter, de Yamaha FT25 komt toch al op een 14 A, voor BB begrippen erg groot.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:42

Bericht door quichot » di 16 okt 2012, 08:05

In documentaires met nautische achtergrond valt mij dikwijls op dat bb-motoren in bijv. de USA of in Afrika, eerder standaard zijn dan uitzondering, ook op grotere vaartuigen. Ze hangen er dan gewoon twee, of zelfs drie achter.
Waar je dus aan zou moeten denken als producent van bb-motoren is een type dat niet in de eerste plaats bedoeld is om makkelijk te kunnen aanhangen of weghalen. Misschien zou je het ook geen bb-motor meer moeten noemen, maar bijv. geïntegreerde aandrijfunit, dus ga-motor. Bedoeld voor (semi)permanente opstelling, waarbij de voordelen van bb en pod worden verenigd. De krachtbron kan dan ook zonder bezwaar groter worden, met navenant zwaardere randapparatuur.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:42

Bericht door vuuren1 » di 16 okt 2012, 20:18

Zonnepanelen zijn goed toepasbaar en het dak wat ik voor ogen had is ca. 3x2 meter, ofwel groot zat.

Een BBM en een stalen motorboot heeft een krikkemikkerig imago, inmiddels geheel onterecht maar het is zo.
Ik zou mij er niet voor schamen om zelfs in een Dutch Tender rond te varen met 2 x 25 pk Hightrust in een bun.
De besturing gekoppeld en de motorbediening gescheiden: Geen boegschroef meer nodig!

Dan heb je meteen al 2x 14 A laadstroom en dat icm zonnepanelen geeft best veel mogelijkheden tot het installeren van verbruikers (compressorkoelkast, Led TV en zelfs een omvormer).
Er moet gewoon een forse hoeveelheid accu's in die boot omdat de zonnepanelen geen vermogen meer kwijt kunnen als de accu's vol zijn. Dan kan je een buffer opbouwen.

De veiligheid mbt benzine?
- Kunststof tanks
- Vulopening op het voordek
- Ontluchting ook ver naar voren (met vlamdover)
- De motoren is een afgesloten bun met de aanzuig naar de romp
- Gasdetector met interval functie

Allemaal heel leuk maar zie er maar volk voor te vinden.
Eén ding is zeker, zo'n aparte boot komt vast en zeker in de Waterkampioen of Motorboot, maar hoe men het gaat beoordelen is de grote vraag.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten