door quichot » 23 Dec 2013, 20:31
Bericht door quichot » vr 12 okt 2012, 09:52
Eigenlijk is de combinatie pod/hybride niet logisch. Hybride houdt immers in dat de schroef gekoppeld moet kunnen worden aan de krachtbron. Daarmee vervalt een van de belangrijke voordelen van de pod, namelijk dat de krachtbron kan worden opgesteld waar die het minst in de weg staat. Goed geluidgedempt, achter een schot in voor- of achterpiek bijv. Ook hoeft de krachtbron niet te zijn uitgelijnd op de lengteas. Het ding kan dwars in elke willekeurig hoek worden gezet. Bovendien is een zware fundatie niet nodig, de stuwkracht hoeft immers niet naar de romp worden herleid. (Ik schrijf bewust 'krachtbron'. Dat hoeft niet persé een generator op basis van een verbrandingsmotor te zijn.)
Een pod leent zich dan ook meer voor een 100% mechano-electrische aandrijving. (mechano, omdat ik me niet wil beperken tot diesel.)
Al met al zijn er kostenbesparende factoren genoeg die de mindere rendabiliteit compenseren. Naast besparingen door overbodig geworden roer, keerkoppeling en fundatie, vervalt ook de noodzaak van een boegschroef. Een 180 graden draaiende pod stelt de schipper na enige oefening in staat om z'n scheepje in iedere hoek te slingeren.
Begrijp me goed, ik ben niet opeens pleitbezorger van podaandrijving geworden, maar het kan geen kwaad om de platgetreden paden van tijd tot tijd te verlaten.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido