Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Stelling van de maand

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Stylerider » 23 Dec 2013, 20:17

Bericht door Stylerider » do 11 okt 2012, 08:50

De ontwikkeling van zo'n pod lijkt me echt iets dat vanuit het hobby-sme zou kunnen voortkomen. Voor de bestaande industrie is dit blijkbaar te nieuw en moeilijk. Kijk maar naar Mastervolt, die maken iets wat nog lang niet ideaal is, en voor belachelijk hoge bedragen.

De pods die ze voor bijvoorbeeld cruise schepen maken zouden als voorbeeld kunnen dienen.

Kijk maar eens wat er in de modelvliegtuig en modelhelicopter wereld is bereikt op het gebied, daar winnen electromotoren het al van de verbrandingsmotoren. Allemaal ontwikkeld door hobbyisten.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:17

Bericht door quichot » do 11 okt 2012, 09:01

@Hans, als er voor de recreatiemarkt seriematig hybride podaandrijvingen zouden worden geproduceerd, zouden de kosten flink dalen.
Het is me nét iets te makkelijk om vanuit de huidige marktsituatie en stand van innovatie anno nu, alternatieve aandrijvingen denigrerend af te doen als speelgoed. En dat er welgeteld 1 (één) werfje omvalt is al evenmin een overtuigend argument.
Maar goed, je hebt Dutch Tender weer eens kunnen noemen! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:17

Bericht door vuuren1 » do 11 okt 2012, 20:28
@quichot,

Pod aandrijvingen i.c.m. een dieselmotor ken ik in de (ons bekende en gangbare) pleziervaart niet. VW o.a. heeft wel een standaard hybride systeem in het programma (met schroefasaandrijving).

De kosten zullen kunnen dalen áls fabrikanten pod-systemen zouden gaan aanbieden maar dat doen ze niet..
Voor een gemiddeld pleziervaartuig is het altijd te duur en vandaar ik het 'speelgoed' noemde..

Net zoals ik ook moeilijk mijn stuurbare straalbuis als iets nuttigs zou kunnen promoten, dat is het gewoonweg niet met weinig bedrijfsuren.
Voor een sleepboot is het wel nuttig, onder mijn boot is het duur speelgoed met een aantal leuke eigenschappen.

Op dit moment is de markt voor basic-nieuwbouw bijna nul, wie zou er dan markt zien in geavanceerd speelgoed?
Ik noemde die ene werf omdat die zich helemaal had toegelegd op (seriematig) hybride, dat heeft hem zeker niet geholpen omdat de prijzen voor zoiets gewoon te hoog zijn.

Zelfs de overheid heeft dat mooie en vrij kostbare project afgeblazen, die varen wel iedere dag beroepsmatig rond.
Ze zagen het helemaal zitten omdat het ook positieve mediaaandacht op zou leveren.
Provinciale overheidsinstelling behoren ook nog niet eens tot de meest armlastige sectoren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:31

Bericht door quichot » vr 12 okt 2012, 09:52

Eigenlijk is de combinatie pod/hybride niet logisch. Hybride houdt immers in dat de schroef gekoppeld moet kunnen worden aan de krachtbron. Daarmee vervalt een van de belangrijke voordelen van de pod, namelijk dat de krachtbron kan worden opgesteld waar die het minst in de weg staat. Goed geluidgedempt, achter een schot in voor- of achterpiek bijv. Ook hoeft de krachtbron niet te zijn uitgelijnd op de lengteas. Het ding kan dwars in elke willekeurig hoek worden gezet. Bovendien is een zware fundatie niet nodig, de stuwkracht hoeft immers niet naar de romp worden herleid. (Ik schrijf bewust 'krachtbron'. Dat hoeft niet persé een generator op basis van een verbrandingsmotor te zijn.)

Een pod leent zich dan ook meer voor een 100% mechano-electrische aandrijving. (mechano, omdat ik me niet wil beperken tot diesel.)
Al met al zijn er kostenbesparende factoren genoeg die de mindere rendabiliteit compenseren. Naast besparingen door overbodig geworden roer, keerkoppeling en fundatie, vervalt ook de noodzaak van een boegschroef. Een 180 graden draaiende pod stelt de schipper na enige oefening in staat om z'n scheepje in iedere hoek te slingeren.

Begrijp me goed, ik ben niet opeens pleitbezorger van podaandrijving geworden, maar het kan geen kwaad om de platgetreden paden van tijd tot tijd te verlaten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor joep » 23 Dec 2013, 20:31

Bericht door joep » vr 12 okt 2012, 10:15

quichot schreef:
Eigenlijk is de combinatie pod/hybride niet logisch. Hybride houdt immers in dat de schroef gekoppeld moet kunnen worden aan de krachtbron.



Misschien is het woord hybride een beetje verwarrend? Een "generator" met een accu pack is ook hybride :-)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:32

Bericht door quichot » vr 12 okt 2012, 15:24

joep schreef:
Misschien is het woord hybride een beetje verwarrend? Een "generator" met een accu pack is ook hybride :-)




Het woord hybride is inderdaad verwarrend. Volgens mij kan bij een 'echte' hybride de krachtbron naar keuze worden ingezet voor zowel directe aandrijving, als voor het leveren van stroom. Die stroom kan dan worden benut voor semi-directe aandrijving van de electromotor én voor het laden van de accu's. Als die voldoende geladen zijn kan de krachtbron worden uitygeschakeld. Bij een hybride blijven dus alle opties open. Een beetje als in een U-boot.
Als de krachtbron 'alleen maar' stroom levert voor electromotor en/of accu's zou ik het eerder dieselelectrisch noemen (tenzij de krachtbron een andere brandstof gebruikt natuurlijk.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor Stylerider » 23 Dec 2013, 20:33

Bericht door Stylerider » vr 12 okt 2012, 16:13

Eigenlijk is zo'n U boot al een ultieme pod :D

kijk eens HIER wat een moddervette techniek, helaas pas vanaf 1500kW...
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor joep » 23 Dec 2013, 20:35

Bericht door joep » vr 12 okt 2012, 20:29

Stylerider schreef:Eigenlijk is zo'n U boot al een ultieme pod :D

kijk eens HIER wat een moddervette techniek, helaas pas vanaf 1500kW...



Hmm 1,5MW, als je de schroef omhoog zet kun je meteen ook vliegen :-)
joep
 
Berichten: 55
Geregistreerd: 28 Jan 2014, 13:20
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 20:38

Bericht door vuuren1 » vr 12 okt 2012, 20:39

Hybride is een veelgebruik modewoord met vele definities, op mijn fiets staat ook -hybride- omdat het een kruising is van een stadsfiets en een toerfiets..

Bij een pod is een roer overbodig maar het ding moet wel bedient worden om 360 graden te draaien. Wat denk je wat dat kost?
En fundatie heb je nodig in de vorm van verstevigingen in het casco bij de pod.
Een motorfundatie heb je eveneens nodig (zonder of met stuwlager maken we de motorfundatie hetzelfde).
Een keerkoppeling kost erg weinig vergeleken bij de elektrische installatie achter de motor (generator, frequentieregelaar, bekabeling, etc.)
En dan de pod nog (die niet te koop is).
Als je ook nog boordspanning van de generator wilt hebben moet de generatoraandrijving (ofwel de dieselmotor..) 1 toerental draaien en dan is 3000 omw. niet comfortabel.
Tevens slijt de motor dan harder en het verbruik is stukken ongunstige.
Dus kies je voor een motor op 1500 omw en die is twee keer zo groot en ook weer duurder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vertrouwd degelijk of moderne techniek?

Berichtdoor quichot » 23 Dec 2013, 20:38

Bericht door quichot » za 13 okt 2012, 08:37

Uiteraard moet je een generator voor dieselelectrische aandrijving niet willen inzetten voor permanente boordspanning. Maar voor klussen etc. kan het handig zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten