Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Stelling van de maand

Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:16

Bericht door vuuren1 » za 29 sep 2012, 23:49

Het is een prima tijd om een gebruikte boot aan te schaffen, de prijzen zijn immers bijna de helft van 5 jaar terug.
Bovenin de markt, ofwel onder de recente schepen is er veel te koop maar die kosten toch wel serieus geld.
Onderin de markt is er nog meer te koop, dan zien we prijzen die onder de 10.000 euro zitten.

Verkopers beginnen met 10- 20.000 euro en na enkele jaren (en de bijbehorende verwaarlozing van de boot) komt er een verkoopprijs uit van bv. 5000 euro.
Is dat een goede reden om een dergelijke boot aan te schaffen?

Wij keuren ook dergelijke jachten en dan val je werkelijk vaak om van de rotzooi die je tegenkomt, maar we weten na een goed onderbouwd rapport de prijs meestal met 4x de keuringskosten te verlagen.
(Of de koop gaat niet door.... Dan is de -besparing- niet meetbaar maar wel zeker een feit.)
Is het dan nog verstandig om een dergelijk schip te kopen?
Als je tijd over hebt en handig bent is er vaak wel iets moois van te maken.
Let wel dat de motor ongeveer het duurste onderdeel van de boot is en overtuig jezelf ervan dat je weet wat je koopt.

Wie heeft er ervaring met het zoeken naar een goedkope boot?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Stylerider » 23 Dec 2013, 19:17

Bericht door Stylerider » za 29 sep 2012, 23:58

Ik denk dat je in dit soort gevallen de boot moet beschouwen als een casco dat nog/weer opgebouwd moet worden. Dat kan gunstig of ongunstig zijn.
Stylerider
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 08 Jan 2012, 23:10
ligplaats:
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Klaas » 23 Dec 2013, 19:17

Bericht door klaas » zo 30 sep 2012, 09:53

nou ervaring, we kijken wel erg veel op boten te koop en hebben ook verschillende keren op iets wat dieper ingegaan, maar het laatste was dan een duitse patroile boot 13 meter bij nog iets,
vraagprijs tussen de 1000 en 1500 euro, maar ligt dan wel in duitsland, geen motor.
dus dan ga je rekenen, en dan valt het toch weer tegen, het hele schip is onder de roest, kompleet casco. oke daarom die prijs, maar dan moet je haar ook nog even naar nederland halen koste vracht rond de 2000 in de btw, dan moet je nog laden en lossen. kraan in nl kost 75 euro uur ex ongeveer met minimaal 3 uur, dus ook nog een 250, en dat keer twee laden ook voor het gemak even uitgaan van zelfde prijzen in Duitsland,
dus an kost dat scheepje met mischien wel goed staal mar dik in de roest en compleet kaal. 4000 duizend euro.
dan nog motor regelen plaats om te kunnen knutselen, moet je ook rekenen. dus ja wt zijn dan de kosten voor je uiteindelijk kunt beginnen.
en het risico wat je neemt omdat je de verkoper moet vertrouwen op zijn blauwe ogen.
je heb dan een kleine 10 uitgegeven voor een drijvend iets wat geen motor geen as geen schroef heeft en geen interieur.
en dan begin je pas.
http://www.botentekoop.nl/zoekresultaat ... earchtext=

was het bootje waar we naar hebben gekeken als laatste. maar mischien ben ik wel te negatief en zil ik ook voor een duppie op de eerste rang.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:17

Bericht door Jan Huibers » zo 30 sep 2012, 11:34

Euhh... Ik weet er wat van... Mijn neef heeft namelijk een bootje van 8,50 x 2,85 gekocht met een om636 erin.

Als je de motor moest voorgloeien voor het starten ging er een lichtje branden in de motorruimte, alleen was dat geen lamp maar de bedrading die begon te gloeien ect ect... Afijn... Gekocht als project en van Drachten naar Tiel gevaren samen met mij in krappe 2 dagen.... Was helaas een btje stormachtig toen op het Ijselmeer maar gelukkig lag er zo'n 700 kilo aan spoorrails onderin. Thuisgekomen nog een rondje gevaren met de vrouwtjes erbij een keer... Kraan geregeld bij oude werkgever, botenkar gebouwd voor achter de tractor. Boot eruit geslingerd en naar Opheusden gereden waar hij nu op de botenkar staat. Al het hout is er nu nagenoeg uit. Motor is verkocht en voor datzelfde geld is er een 2,4 ltr 6cill VW (veel te zwaar, dat weet hij ook wel maar je bent VW-fan ofniet heh!!) die motor wordt nu gereviseerd door hemzelf.. De nodige lagers vervangen, kop uitelkaar trekken, kleppen inschuren ect ect... Dan gaan we nog verbouwen... het stuurhutdakwordt 15 cm omhoog gebracht, dat staat net iets mooier met de rest, boot wordt binnenkort van binnen en buiten gestraald en in de primer gezet. En van buiten in de 2c lak. Dan komt een kennis die als scheepstimmerman gewerkt heeft de boel weer intimmeren...

En dan hebben ze een leuk bootje... Technische gedeelte wordt door mijn neef zelf gedaan, die is daar zeer zeker handig genoeg voor. Dus dat komt goed!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:18

Bericht door vuuren1 » zo 30 sep 2012, 19:57

Als je er vanuit gaat dat je feitelijk een casco koopt dan kan het niet enorm tegenvallen.
Veel mensen hebben -de rose bril- op, die kom ik vaak tegen.
Dan is het vaak een toer om ze die bril af te laten zetten door met een kostenplaatje te komen (dat is dan meestal schrikken).

Die ex douaneboot "van Klaas" is het wrak van de week... Vreselijk!
Dat is een voorbeeld van een bodemloze put die nooit iets waard zal worden.

@Jan,
Die kom ik ook tegen, voorgloeien (= ca. 40 Amp.) met draadjes van 2,5 mm2 over (heen en weer) een meter of 10.
Die gaan eerst smelten en daarna licht geven.
Je staat er versteld van dat zoiets nog een poos 'goed gaat', velen hebben een engeltje op hun schouder en het geluk dat het voorgloeien kort genoeg duurt zodat de hele boot niet affikt.

Mijn eerste boot kocht ik van de familie van de overleden eigenaar met een overleden Peugeot Indenor.
De zoon was handig in elektronica en had een indrukwekkend motorpaneel gefabriceerd wat volledig digitaal was (in 1984 leek dat heel wat).
Het digitale spul met bossen bedrading vloog in de brand, boot gered en de kniptang ter hand genomen.
De motor had ik weer draaiend maar was eigenlijk op, toen een nieuwe motor gekocht en alle elektra meteen vernieuwd.
Die boot was werf gebouwd en werf afgetimmerd, dat was voor mij een goede basis. (verder deugde er weinig).
E.e.a. heeft wel een aantal jaren geduurd omdat het veel tijd kost en het geld niet altijd voorhanden was.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:18

Bericht door Jan Huibers » zo 30 sep 2012, 22:36

Hans, kan er nog 1 ding over zeggen.... Als die boot af is en jij loopt een rondje en zoekt alles na zul je niets kunnen vinden waarvan jij vindt dat het niet soliede of niet op de beste manier aangesloten of gemaakt is... En ik ken je en toch durf ik het te zeggen!! :D

Boot is gekocht voor nog geen 4000 euri trwens...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 19:19

Bericht door henkvd » zo 30 sep 2012, 22:43

Dan enkele minpuntjes die toch vaak boven komen drijven

Kost veel meer tijd dan gedacht
Kost meer centjes dan begroot
2 linkerhanden is geen goede basis om er aan te beginnen
Een goede klusplek heel handig is en niet te ver weg
Dat er ook heel veel projecten stranden
etc etc


Dan een positief puntje, dat er ook voorbeelden zijn die wel tot een goed eind komen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor vuuren1 » 23 Dec 2013, 19:19

Bericht door vuuren1 » zo 30 sep 2012, 23:00

Helemaal geweldig Jan.

En Henk is vast ook ervaringsdeskundige omdat hij de koe precies bij de horens vat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 19:19

Bericht door Jan Huibers » zo 30 sep 2012, 23:22

Ik heb toen samen met mijn neef het lijstje wat Henk zojuist opnoemt ongeveer doorgelopen.

-goede klusplek naast de schuur van zijn vader, en dat is een werkplaats vol met houtbewerkingsmachines.
-voor laswerk, metaalbewerkingen en spuitwerk 1 dorp verderop, dat is waar hij werkt. Tractor ervoor dus.
-straalwerk nog weer een dorp verder.
-timmerwerk doet een ex-scheepstimmerman...
-geen tijdsdruk, het mag ook een jaar langer duren als hij zoveel werk heeft dat er geen tijd is.

En de 2 belangrijkste dingen nog: 1 hij heeft 2 rechterhanden. 2 als hij iets niet weet laat hij zich informeren en beslist dan of hij het zelf doet of dat het voor de kwaliteit beter is om het uit te besteden!!! Voor de klussers dus, WEES NIET TE EIGENWIJS ALS IEMAND MET ERVARING JE ADVISEERD!!!

Dan kan je alles voor elkaar hebben zoals hierboven maar als je een eigenwijze bats bent komt er geen kl*te van terecht vaak!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Een boot voor weinig, is dat een verstandige keuze?

Berichtdoor henkvd » 23 Dec 2013, 19:19

Bericht door ... » ma 01 okt 2012, 06:55

Ik kwam deze tegen Klaas, maar helaas is hij nu reeds gereserveerd.

http://link.marktplaats.nl/599501790
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Stelling

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten