Watersporters zijn op papier sportiever dan in de praktijk

Stelling van de maand

Re: Watersporters zijn op papier sportiever dan in de prakti

Berichtdoor henkvd » 01 Apr 2012, 14:17

De situatie daar kende is er geen keuze van ga maar ergens anders liggen, dat betekend geen Maastricht in dat op zicht is het weigeren van langszij gaan erg bekrompen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 14:36

@chaea, ik begrijp dat je het prettiger vindt, maar dat is aan een openbare, gratis kade nou eenmaal geen optie. Al denken velen van jullie dat wel. Duidelijker gezegd: je kunt wel zoveel willen, maar zo werkt het niet. Daar op die plek weet je, en moet je accepteren, dat je iemand langszij kunt krijgen. Dat je vrijwillig in een jachthaven hutje mutje ligt heeft hier niks mee te maken. En als je daar aan wilt ontsnappen, moet je niet aan een te krappe kade van een grote stad gaan liggen. Zo simpel is het, vrees ik.
Maar zie het ook eens omgekeerd: als ík daar lig, heb ik binnen een 1/2 uur twee jachten langszij. Ik vind dat prima. Vanzelfsprekend ook. Wat mij wel verwondert is dat er dan ineens andere normen gelden. Die langszijliggers hoor ik nooit piepen over niet vrij kunnen bewegen, of gebrek aan rust, of andere ongemakken. Laat staan of die zich afvragen of ík daar last van heb. Nu heb ik dat dus niet, maar het riekt wél naar dubbele moraal.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Patrick5 » 01 Apr 2012, 15:51

Hoe het bij jullie in Nederland zit weet ik niet. In België moet je toelaten om een ander langszij te laten komen. Wij vinden dit hier gewoon normaal. Het valt inderdaad op dat bv in de jachthaven van Gent aan de Lindelei er nogal wat vreemde schippers zijn die dit niet meer zien zitten. Je komt aan en er hangen geen fenders aan de waterkant. Je komt erg langzaam aanvaren om langzij te komen en plots verschijnt men met allerlei opmerkingen. In plaats van een touwtje aan te nemen of even ook de fenders uit te hangen krijg je een vies gezicht. Met onze Doerak 950 kan je perfect langzij liggen zonder schade te veroorzaken. Het wil nog wel eens gebeuren dat de havenmeester even de regels komt uitleggen en dan is de keuze simpel. Ofwel laat je het toe ofwel kan je vertrekken. Waarom het soms zo stroef moet gaan begrijp ik dan niet.
Ik zal helemaal niet generaliseren hoor? Twee jaar geleden net voor de sluis van Landelis langzij een nederlands vrij nieuw schip, dit op uitnodiging van de schipper zelf. We moesten het niet moeilijker maken dan nodig vond hij. Daarna een erg gezellige babbel en avond gehad. S'morgens speciaal vroeg opgestaan om 6u omdat hij er vantussen wilde. Helemaal geen probleem. Wewisten het reeds van de avond ervoor.Het kan dus ook anders.

Als je echt enkel wil liggen moet je dan maar op een andere plaats gaan liggen.

Patrick
Patrick5

ligplaats:
info:

Berichtdoor Onrust » 01 Apr 2012, 16:51

Patrick haalt iets aan wat hier ook in Nederland geldt. Volgens art. 7.09 van het BPR MOET je gedogen dat een ander schip langszij aanmeert. Je mag het dus niet weigeren ;-).
Groet,

Cees
MS Onrust
Gebruikers-avatar
Onrust

ligplaats:
info:

Berichtdoor The Downloader » 01 Apr 2012, 17:21

Het ligt er ook een beetje aan wie er naast je wil liggen. Normaal heb ik er geen enkele moeite mee mits je goede afspraken kunt maken over je vertrektijd. Maar als er een huurboot met een stel jongeren aan boord naast je wil komen liggen is het een heel ander verhaal.
Gebruikers-avatar
The Downloader

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 17:58

@Patrick, uit m'n hart gegrepen! daarom vaar ik ook graag door België.
En @downloader, je hebt dat dus niet voor het kiezen! Dat is precies wat de meeste Nederlandse recreanten niet schijnen te snappen. Dat recht op een privéplek met ballotage kun je je niet zomaar toeeigenen. En natuurlijk kun je roepen 'dat maak ik zelf wel uit', en veel recreanten (ik zeg expres niet: watersporters) doen dat ook, en dan laat ik het niet op een clash aankomen, maar daar gaat de stelling nu juist over. In de praktijk is de watersporter meer en meer een automobilist aan het worden. En dat vind ik jammer.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor gast » 01 Apr 2012, 18:05

Ik vaar niet in Maastricht, wellicht is daar de situatie heel anders en als ik die ken zal ik deze wellicht ook anders beoordelen.
Maar zoals ik het hier in Friesland vaar zie ik de situatie anders.
En dat is niet piepen (dat is iets wat mijn vrouw welleens doet, hoogstens irritant) maar gewoon zoals ik schrijf een gevoel van het missen van een stukje vrijheid, vrijheid die ik juist zoek op het water.
gast

Berichtdoor quichot » 01 Apr 2012, 19:07

@chaea, het gaat niet zozeer om Maastricht. Dat nam ik als voorbeeld van wat ik feitelijk wangedrag noem. Meer in het algemeen: het gaat om openbare kades in steden waar dubbelliggen (aangegeven als aantal meters uit de oever, of nautisch niet bezwaarlijk) is toegestaan. @onrust wijst terecht op de verordening die duidelijk maakt dat je daar weinig te kiezen hebt. Toch meent menigeen daar recht op te hebben, op basis van weinig anders dan een hebberig soort 'ik was eerst, dus ik bepaal'.
Ik heb het hier niet over landelijke plekjes aan eilandjes etc. Daar zou ik ook bezwaar tegen hebben.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor gast » 01 Apr 2012, 19:39

Dan kruisen onze gedachten elkaar :)
gast

Berichtdoor henkvd » 01 Apr 2012, 21:42

@ Quichot, misschien is het handig om de lengte van je schip te vermelden, dat geeft wat eenvoudiger aan welke onmogelijkheden je tegen komt,bv een box vinden zal ook niet altijd zonder slag of stoot mogelijk zijn.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

VorigeVolgende

Terug naar Stelling