Rubberboot?

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Rubberboot?

Berichtdoor Nelis858 » 08 Dec 2013, 13:22

Berichtdoor Nelis858 » ma 28 mei 2012, 09:54

Beste leden.
Graag wil ik voor als bijbootje een rubberbootje model zodiak kopen.
Nu staat er best wat op internet marktplaats. Nu vroeg ik me af wat zijn een beetje qualitatief goede bootjes weet dat
Zodiak of QuickSilver wel goed zijn maar er staan nog meer merken bij welke zijn oké en welke zijn sowieso niet goed.
En wat is beter Airdeck of met platen en waar op te letten bij aankoop.
BVD Niels.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2013, 13:22

Bericht door Amersfow » ma 28 mei 2012, 18:21

Bij mij is het grootste probleem het verbleken, oplossen/plakken van de bovenkant na een paar jaar. Dus merk is eigenlijk nog minder belangrijk dan het aantal jaren dat hij in de zon heeft geleden. Een boot die altijd opgeborgen wordt kan dus ouder maar beter zijn.
Met een airdeck wordt het wat meer een spelgoedboot; met sokken erin; niet echt stevig en snel lek. Het beste is een RIB, maar als je daar geen plaats voor hebt; gewoon platen
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 13:23

Bericht door vuuren1 » ma 28 mei 2012, 22:39

Rubberboten worden gemaakt van PVC of van Hypalon.
PVC wordt oud door UV straling en Hypalon is lastig te repareren.

Als je PVC afdekt is dat een prima materiaal en er is veel keuze in.
De keuze van de bodem: Ik vindt houten platen vervelend met optuigen.
Doe mij maar een stevige opblaasbodem.
En voor de vaareigenschappen een opblaasbare V-bodem.
(het is niet de beste optie maar wel betaalbaar, een Rib is ook een rib uit je lijf..)

Veel boten komen inmiddels uit China, ook merkboten.
Wat er wel of niet goed is weet ik niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor Nelis858 » 08 Dec 2013, 13:23

Bericht door Nelis858 » di 29 mei 2012, 09:16

Bedankt voor de reacties.
Ik wil sowieso iets wat ik makkelijk op kan bergen, ik denk dat zo een rib dan net iets te groot blijft.
We gaan hem alleen gebruiken als bijbootje om een beetje te spelevaren. Als we terug zijn laat ik hem weer leeglopen. Dus denk dan dat pvc voldoet. Maar zo een opblaasbodem is dat sterk genoeg lijkt me een beetje fluffy (weet het niet heb nog nooit in zo een ding gezeten) lijkt me wel fijn om een beetje stevigheid op de bodem te hebben.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor Tjeerd47 » 08 Dec 2013, 13:25

Bericht door Tjeerd47 » di 29 mei 2012, 12:04

Makkelijk opbergen = airdeck :D
Tenminste dat is mijn ervaring, en mits goed opgepompt kan je er prima mee varen, ook met hoge snelheden.
Kijk alleen een beetje uit, bij onze Yam310, uiteraard met airdeck, lossen de donkerblauwe stukken zoals de roeidollen langzaam op, goed in de was zetten helpt een beetje, maar het blijft :oops:
De fabrikant geeft niet thuis, zelfs geen reactie en dat voor een z.g. kwaliteits merk.
De voor deze had ik een zodiak, ongeveer dezelfde uitvoering, die was na 2 jaar nog prima, helaas gejat, dus als je er eentje tegenkomt met een uitgesneden meeroog..... :evil:
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor broekie » 08 Dec 2013, 13:34

Bericht door broekie » di 29 mei 2012, 14:38

Over materiaal is alles al gezegd. Ook de uitvoering, waar ik me aansluit bij de airdeck uitvoering als meest geschikt in dit geval.

Wat ik mee wil geven is dat een Suzimar een mooi en goed bootje is met wat meer "aankleding".
Een stootrand is belangrijk en ook bovenlijst (met wat bevestigingsogen) voorkomt dat er makkelijk spatwater over de tubes naar binnen komt.
Neem niet de oudere YAM van Yamaha want die zijn slecht, ook de houten spiegels. Worden niet meer geleverd geloof ik.
De zilverkleurige (oudere) Quicksilvers worden snel lelijk door de uittreding van de weekmakers. De nieuwere grijze Quicksilvers niet.

Hypalon als materiaal is gewoon duurzamer (Archilles als een van de eersten en betere). Repareren kan goed met 2-componenten lijm.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rubberboot?

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 13:35

Bericht door chaea» di 29 mei 2012, 21:01

Je hebt ook nog roldek.
Airdek en roldek zitten meestal in de kleinere boten en zijn makkelijk vanwege het geringe volume als de boten leeg zijn.
Maar deze modellen kunnen minder pk's hebben evenals passagiers.

Met aludek heb je 1 tas extra om mee te nemen.
Ik heb vele PVC boten door de handen gehad van alle sooten en merken en kan niet zeggen dat er 1 uitspringt of het moet gaan om de zwaardere uitvoeringen zoals de HD of de Futura (Mark 2)
Ik heb hele mooie Yam boten gehad van 8 jaar oud maar ook hele slechten van 3 jaar oud, het is net hoe de eigenaar ermee omgaat.
Maar ga ervan uit ongeacht het PVC merk dat na 10 jaar de boten slecht gaan worden met betrekking op naden en slijtage.

Hypalon is een heel ander soort materiaal welke met gemak 20 a 30 meegaat (laatst nog een 25 jaar oude Zephyr verkocht welke in
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor vuuren1 » 08 Dec 2013, 13:35

Bericht door vuuren1 » di 29 mei 2012, 22:35

Als je een rubberboot voor je gemak koop vindt ik vaste vlonders een hindernis (dat is een heel geworstel met zweetdruppels) en is een opblaasbare bodem naar mijn idee veel fijner.
Zelf heb ik jaren een Yam 265 gehad en die bleef als nieuw.
(de lak van de houten delen was niks waard en dat moet je vroegtijdig en goed aanpakken)
Een PVC boot met een afdekhoes en in de winter naar binnen is de oplossing om er erg lang mee te doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor gast » 08 Dec 2013, 13:35

Bericht door chaea » wo 30 mei 2012, 06:40

Oefening baart kunst en het zal je steeds makkelijker afgaan om de vlonders te plaatsten.
Uiteraard is een airdek een mooi systeem als je bijbootje wil met geringe afmetingen, ook ideaal voor mee in de caravan of camper.
Maar als je een volwassener boot wil zul je toch aan de vlonders moeten (of RIB)
Er zijn veel mensen die zuinig zijn op hun spullen en dat is ook de remedie voor een langer leven van dezen, maar hoe zuinig ook de naden drogen langzaam uit en de toplaag gaat slijten.
Een versnellende oorzaak hiervan is dat mensen hun boot opblazen en ermee varen en dan bij slecht weer opgeblazen laten staan, de boot wordt wat zachter en als het dan weer mooi weer is gaan ze bijpompen. 'De boot staat dan strak en tijdens de dag schijnt de zon erop wat de lucht doet uitzetten, dit is op den duur 1 van de oorzaken dat de naden los gaan laten.

Verder zullen er uitzonderingen zijn op de levensduur van PVC boten omdat sommige mensen stukken zuiniger zijn op hun producten, maar kom helaas maar heel weinig tegen dat PVC boten na 10 jaar nog in uitmuntende conditie zijn. Plakkers zijn bijna geen uitzondering meer en ook het langzaam leeglopen is een veelvoorkomend euvel.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Rubberboot?

Berichtdoor Nelis858 » 08 Dec 2013, 13:36

Bericht door Nelis858 » wo 30 mei 2012, 15:03

Bedankt allen voor het advies ben al wat wijzer geworden.
Ga denk ik toch voor iets met een inleg vloer alu, hout of polyesther dat lijkt mij iets fijner.
Misschien kijk ik wel voor een nieuwe boot er zijn hier en daar leuke aanbiedingen. Dan koop ik los wel een gebruikte motor.
Nelis858
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 23 Feb 2012, 23:51
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten