24V accu laden met 12V dynamo

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor bassie77 » 27 Jan 2020, 23:34

Goedenavond,

Voor de specialisten onder ons: ik heb twee opties:

1) mijn 24v huishoud accu’s laden met bijvoorbeeld de victron orion 12/24 vanuit mijn 12v dynamo.
2) extra dynamo (24v) plaatsen

Elk systeem zal zijn voor- en nadelen hebben. Wat zijn jullie meningen?

Ps er komen ook zonnepanelen.

Gr bas
bassie77
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 23:47
ligplaats:
info:

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor henkvd » 28 Jan 2020, 00:20

Bij optie 1 hangt af van de wat die dc/dc convertor aan kan, wat betreft stroom, welke type heb je? de huishoudaccu wil je in ieder geval op peil houden, een beetje laadstroom is dan wel gewenst.
En wat staat er aan accucapaciteit tegen over ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 3758
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 18:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor bassie77 » 28 Jan 2020, 09:55

henkvd schreef:Bij optie 1 hangt af van de wat die dc/dc convertor aan kan, wat betreft stroom, welke type heb je? de huishoudaccu wil je in ieder geval op peil houden, een beetje laadstroom is dan wel gewenst.
En wat staat er aan accucapaciteit tegen over ?


Hoi Henk,

Mijn huishoudaccu’s: 4x 150ah agm dus 300ah @24vdc. Qua stroom verbruik zal ik tussen de 75 en 100ah per dag zitten maar dat is een inschatting. Die orion kan 15a @24v laden. Een mastervolt Mac met 30a.

Wat zou jouw advies zijn?

Gr Bas
bassie77
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 23:47
ligplaats:
info:

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor Heet Sluizenfront » 28 Jan 2020, 10:28

@TS, Mijn mening :idea:
Mij lijkt dat je beter een 24v. dynamo bij kunt plaatsen als je daar de ruimte voor hebt.
Dan kun je 12v. en het 24v. circuit helemaal gescheiden houden.
Bedenk ook dat er bij het omvormproces verliezen optreden; er komt minder uit dan je erin stopt.
Jou voorgestelde optie is ook storingsgevoeliger.
Als er een storing optreedt in je 12v. circuit, dan heeft dit ook consequenties voor je 24v. circuit.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15, max. hoogte 4.95
Hoofdmotor:159pk Deutz
Boeg en hekschroef: Cupa CP90
Gebruikers-avatar
Heet Sluizenfront
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 12:08
Woonplaats: Heel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.
Boeg + hekschroef Cupa.

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor quichot » 28 Jan 2020, 10:36

Ben ik wel met Jan eens. Is het trouwens niet zo dat een dc/dc-converter alleen kan bufferen, dus een 'domme' lader is?
Zonnepanelen plaatsen is een goed idee. Hoeveel Wp kun je kwijt aan dek qua oppervlak? Ik heb nu 540 Wp, en dat is voldoende voor mijn serviceset, die daarmee 100% solar is. Mocht dat in het donkere seizoen toch te weinig zijn, kan ik wel bufferen via de dc/dc-converter.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor kajoe » 28 Jan 2020, 10:56

alle extra poespas is alleen maar bevattelijk voor meer storing ,mijn ding ,als het bij mij zou zijn is alles naar 24 volt dynamo,s zijn echt niet zo duur .
in eerder iets had ik het al over wij hadden 1x 24 volt op de motor voor de start accu.s en omdat we met passagiers voeren 2x90 amp ook op de motor met een velt schakelaar op beide zodat de een of beide uit schakelbaar waren ,dit stond op 6 x 250 amp accu,s dus rond 750 amp 24 volt .
kajoe
 
Berichten: 700
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor quichot » 28 Jan 2020, 16:31

@Kajoe, het gaat niet om de kosten van een 24V wisselstroomgenerator, die vallen inderdaad wel mee. En als ik nu opnieuw zou beginnen, werd alles 24V. Wel zo overzichtelijk inderdaad.

Maar ik begon in 1978 nou eenmaal met 12V. Dat was indertijd de boordspanning, met één set accu's, en startte de 575 met een serieparallelschakelaar. Het zou een enorme investering vergen om nu weer alle lampen, pompen, marifoon, omvormer, radio, bedenk het maar, om te zetten naar 24V.
Dat is nu opgelost door de serviceset van 500Ah helemaal los te koppelen van dynamo's en 100% solar te maken. Dat is in wezen een heel simpele installatie. 6 paneeltjes en een regelaar, dat is alles. Juist géén poespas dus.
Verder heb ik de serieparallelschakelaar eruit gegooid, en draaien startmotor en boegschroef op 24V, met beide hun eigen wisselstroomgenerator en eigen accu's. Ook dit is dus juist weer heel simpel en overzichtelijk, en zonder poespas met allerlei regel- en omstelschakelaars die stuk kunnen. En erg duur is het ook niet, want startmotor en boegschroef zijn dik tevreden met elk twee relatief goedkope optima'tjes.

Terug naar @Bassie77: laat als het kan een 24V wisselstroomgenerator meelopen, en houdt de boel gescheiden. Zonnepanelen kunnen later zonder enig probleem parallel hieraan worden aangesloten. Zo'n dc/dc-converter is een handig ding om achter de hand te houden, want erg duur zijn die niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor aquanaut » 29 Jan 2020, 10:13

quichot schreef:Is het trouwens niet zo dat een dc/dc-converter alleen kan bufferen, dus een 'domme' lader is?

Dat klopt, maar een normale dynamo is niet veel "slimmer" als een DC/DC converter.

Inmiddels zijn er wel slimme modellen die een keurig "bulk/absorptie/float" laad algoritme hebben hoor, deze hoeven ook niet handmatig ingeschakeld te worden.
De DC/DC charger meet wanneer er geladen wordt aan de primaire zijde en gaat dan pas werken.
Deze parameters zijn eenvoudig via de Victron Connect App in te stellen:
https://www.bluepowershop.nl/victron-omvormer-orion-tr-smart-12-24-15a-360w-met-galvanische-scheiding.html

Rendement is ook niet relevant, het rendement van een goede kwaliteit DC/DC converter ligt boven de 90%.
Wel is het zo dat als je 12V dynamo de geest geeft, je ook geen laadstroom meer naar je 24V systeem kan laten lopen.
Daarentegen is een dynamo niet zo heel erg prijzig, maar eer dat hij tegen je motor aan zit , met eventuele uitbreidingen van pulleys en het aansluiten ben je een behoorlijk bedrag verder.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2237
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 19:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: 24V accu laden met 12V dynamo

Berichtdoor quichot » 29 Jan 2020, 11:56

aquanaut schreef:Daarentegen is een dynamo niet zo heel erg prijzig, maar eer dat hij tegen je motor aan zit , met eventuele uitbreidingen van pulleys en het aansluiten ben je een behoorlijk bedrag verder.

Dat is zeker waar. Maar @bassie77 draagt het zelf aan als optie, en dan lijkt me dat de betere keus.
Wat ook nog kan is de 12V-dynamo vervangen door een 24V exemplaar, en eens kijken naar een 24V startmotor. Die hoeven ook niet echt duur te zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2337
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten