Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 22:03

rfcdejong schreef:Is het overigens niet zo dat de multiplus vermogen toevoegd met powerassist? dus 2000 vanaf de ST en als meer nodig is dan komt er vanuit de accu's bij? In dat geval kan ik toch de 2000 variant behouden.

Dat ligt er aan . . .
Ik weet van mijn Mastervolt dat die inderdaad "bij" kan leveren, dus 1000W uit de wal en 2000W uit de omvormer levert 3000W aan het boordnet.
Maar of jou Victron dat ook kan, weet ik niet
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 14 Apr 2019, 22:08

Yep.
Ik zou, als het even kan, een Multi 3000 en een 3600 watt trafo scoren....
Er is apparatuur die de 2000 al laat stoppen op effectief 1400 watt bij hoge HH accutemperaturen (https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... kVA-NL.pdf).
Laatst gewijzigd door Yep op 14 Apr 2019, 22:11, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 22:09

rfcdejong schreef:Schema bijgewerkt, nog steeds optie 1 o.b.v. de cytix-ct en gescheiden accu's

De locatie van de 'hoofdschakelaar' in het 12V circuit komt me vreemd over, je schakelt 2x de + . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 14 Apr 2019, 22:14

Volgens mij wel goed.
De HH accu's worden losgekoppeld en opbrengst van de dynamo's is dan ook afgekoppeld van het 12v groepencircuit.
Laatst gewijzigd door Yep op 14 Apr 2019, 22:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 22:15

Noordvaarder schreef:Ik heb er geen problemen mee, en vooralsnog veroorzaakt, de mijne geen problemen.

Mijn excuses, je hebt gelijk, immers als het bij jou geen problemen veroorzaakt, is het een prima product . . . . :mrgreen:
Dus schakel lekker verder, ik doe het wel zonder . . . .
Laatst gewijzigd door R.C.Grootveld op 14 Apr 2019, 22:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Apr 2019, 22:18

Yep schreef:Volgens mij wel goed.
De HH accu's worden losgekoppeld en opbrengst van de dynamo's is dan ook afgekoppeld van het 12v groepencircuit.

Op zich heb je daar gelijk in, maar het komt een beetje vreemd over als er 2 schakelaars in serie zitten van wat in feite het zelfde circuit is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 1557
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 20:14
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 22:20

Yep schreef:Yep.
Ik zou, als het even kan, een Multi 3000 en een 3600 watt trafo scoren....
Er is apparatuur die de 2000 al laat stoppen op effectief 1400 watt bij hoge HH accutemperaturen (https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... kVA-NL.pdf).


Zou wel ideaal zijn, maar dat valt ver buiten mijn budget en zijn 2e hands ook niet te koop :)
Wordt dus 2000watt trafo en Multi 2000

Offtopic:
Ik wel al opzoek naar een nieuw accu pakket of 2e hands gel accu's (van max 8 jaar oud lol)
Deze is misschien wel iets https://www.accudienst.nl/p40085/4-x-vmf-vdc31m.html
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 14 Apr 2019, 22:20

Waarom de 100A zekering bij de Multiplus niet direct bij de hh accu VOOR de hoofdschakelaar?

Gr.

Erik
Laatst gewijzigd door ErikH op 14 Apr 2019, 22:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
ErikH
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 18:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 22:22

R.C.Grootveld schreef:Op zich heb je daar gelijk in, maar het komt een beetje vreemd over als er 2 schakelaars in serie zitten van wat in feite het zelfde circuit is.


Toch niet echt hetzelfde circuit? Schakel de HH accu geheel los en ook het 12v paneel vanaf de multi, anders zou er nog 12v zijn vanaf de multi vanuit de wal?
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 22:25

ErikH schreef:Waarom de 100A zekering bij de Multiplus niet direct bij de hh accu VOOR de hoofdschakelaar?


Vooral bedoeld voor de multiplus te beschermen? (zal overigens 200A zekering worden)
In het 12v paneel/schakelkast zitten namelijk al voldoende schakelautomaten/zekeringen, incl. een hoofd schakelautomaat/zekering

Dit paneel bedoel ik:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rfcdejong op 14 Apr 2019, 22:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten