Boot elektra vernieuwen

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 14:50

Is het overigens niet zo dat de multiplus vermogen toevoegd met powerassist? dus 2000 vanaf de ST en als meer nodig is dan komt er vanuit de accu's bij? In dat geval kan ik toch de 2000 variant behouden.
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor ErikH » 14 Apr 2019, 15:25

Over je schema;
Waar is/zijn je 12V hoofdschakelaar(s)?
Waar zijn de 12V verbruikers?
Waar is je verbinding met de scheepshuid (min 12V en randaarde 230V)?
Gaat dat goed 2 dynamo's parallel?
Is die multiplus intern beveiligd tegen overbelasting/kortsluiting?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 289
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 18:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Ivoisrood » 14 Apr 2019, 15:54

R.C.Grootveld schreef:1: Potentiële bron van ellende
2: Er zijn alternatieven die minder (in dit geval letterlijk) afbreuk risico opleveren
3: Ik zie er geen toegevoegde waarde van

1 en 2 zijn op feiten resp. ervaring gebaseerd, 3 is persoonlijk, maar ik ben benieuwd naar wat anderen als toegevoegde waarde zien


Gebruik m overigens alleen om met niet-draaiende motor te schakelen tussen start- en gebruiksaccu, het bijladen gaat via een ArgoFet. Geloof niet dat dat veel kwaad kan, schakelen met draaiende motor zou ik idd niet aandurven.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 04:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 16:54

Hoi Erik, bedankt voor je feedback.

ErikH schreef:Waar is/zijn je 12V hoofdschakelaar(s)?
Waar zijn de 12V verbruikers?

Buiten beschouwing gelaten, daar kom ik nu niet aan, dat laat ik nog zitten zoals het zit

ErikH schreef:Waar is je verbinding met de scheepshuid (min 12V en randaarde 230V)?

Niet in het schema, maar die is er wel

ErikH schreef:Gaat dat goed 2 dynamo's parallel?

Dat is mijn vraag ook, zit niet helemaal parallel nu, maar ze leveren dan alleen meer stroom gesamenlijk..

ErikH schreef:Is die multiplus intern beveiligd tegen overbelasting/kortsluiting?

Nee, er zit een zekering tussen op de + naar de accu en vanaf de 230 output ook ouderwedse scheepszekeringen
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 18:45

Inmiddels plots op marktplaats
https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... b9c5b7a618

Gereserveerd door mij, namelijk de vraagprijs geboden.

12/2000/80 Victron Multiplus

Dan kan die 12/800/30 weer te koop :)
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 19:00

Nog iets:

De aarde vanuit de scheidingstransformator aan de romp
Maar moet de aarde vanuit de victron multiplus ook aan de romp?
De - pool van de accu's aan de romp
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 21:22

Schema bijgewerkt, nog steeds optie 1 o.b.v. de cytix-ct en gescheiden accu's

Afbeelding
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Yep » 14 Apr 2019, 21:26

Een paar opmerkingen:

- In de trafo zelf stopt de randaarde van de walstroom.
- In de trafo wordt de nul van het boordnet aan aarde gekoppeld.
- De 100 A. zekering vanaf de Multi is wat krap. Volgens mij moet deze 200 A. zijn.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 1220
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 21:15
ligplaats:
info:

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Apr 2019, 21:46

R.C.Grootveld schreef:Ik hoef er in de praktijk nauwelijks bij na te denken en de kans op 'fouten' (bv agv de beroemde, maar door mij vervloekte 0-1-2-B schakelaars) is tot het uiterste minimum beperkt.En zo kan ik nog wel even doorgaan....

Is echter slechts mijn mening, anderen zullen (en mogen!) daar ongetwijfeld anders over denken.

Ik geloof er niks van,dat je een ander zijn mening respecteerd.
En dat jij daar ervaring mee hebt,geloof ik graag.
Want als het bij jou niet goed zit, schaf je uiteraard zo'n ding af.
Maar dat wil niet zeggen,dat het bij een ander een "vervloekte ding" is.
Dat is de grootste onzin die ik gelezen en gehoord heb.
Trouwens, ze worden nog steeds verkocht,en als die dingen niet deugden,dan wil geen enkele verkoper ,indien er daar iets mee gebeurd, het risico op zich nemen.Dus dat zal wel een heel stuk meevallen denk ik.

Ik heb er geen problemen mee, en vooralsnog veroorzaakt, de mijne geen problemen.
Sterker nog,op advies van een derde ( zit hier ook regelmatig op dit forum),heb ik dat ding laten zitten,want ik was ook van plan een Argofet te nemen.
Maar die deelt jou mening dus ook niet schijnbaar.

Bij deze, schrijf ook een boek.Misschien verkoopt het,kun je in ieder geval de door jou "vervloekte dingen" proberen uit te bannen.
Heeft Alastair Garrod ook gedaan,het boek heet "Elektriciteit te water" ISBN 9059610016 ,uitgave van De Alk & Heijnen Watersport,en die beschrijft het ding ook in het boek,en die zegt er het volgende o.a. over:
Goede keuze-schakelaars hebben de 'maak-voor-breek'- stand ('both' of 'beide') tussen beide accu's.
Med venlig hilsen,
Wiebren

Doerak 850AK
Gebruikers-avatar
Noordvaarder
 
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 Jun 2015, 17:50
ligplaats: Marenland - Winsum (Gn)
info: Doerak 850AK

Re: Boot elektra vernieuwen

Berichtdoor rfcdejong » 14 Apr 2019, 21:56

Yep schreef:Een paar opmerkingen:

- In de trafo zelf stopt de randaarde van de walstroom.
- In de trafo wordt de nul van het boordnet aan aarde gekoppeld.


Idd, aarde van walstroom loopt dood naar de trafo, I know.
De null van de trafo wordt idd ook aan de aarde gekoppeld, vandaar niet opgenomen in mijn schema

Yep schreef:- De 100 A. zekering vanaf de Multi is wat krap. Volgens mij moet deze 200 A. zijn.


Ha, goed gezien. ~2000 watt / 12 volt = 166 Ampere, dus 100 A zekering zal snel doorbranden.. 200 A is beter.
Thanks! Nog andere dingen misschien? :)
rfcdejong
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 13 Apr 2019, 20:10
ligplaats: Dordrecht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 12 gasten