Saga 27 roer liftplaten

Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor PatrickD » 15 Mrt 2019, 11:01

Ik vaar een Saga 27 uit 1997 met een 63 pk motor. Deze motor is vrij zwaar voor dit type schip en dat is ook wel te merken.
Zodra er een beetje gas gegeven wordt trekt de boot de achterkant het water in en is er vooral veel hekgolf maar weinig extra snelheid. Deze saga heeft aan het roer een soort van vleugels (lift platen) die versteld zouden kunnen worden. Bij mij staan ze op dit moment in het midden. heeft het veel effect als ik deze omlaag zet? Is er iemand met ervaring hierin en die mij kan aangeven of het de moeite waard is?
Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik werk heb, platen loshalen (met eventuele complicaties), verstellen, vervolgens weer schilderen etc. zonder effect. Of nog erger dat ik komend jaar moet varen met slechtere vaareigenschappen. Iemand die mij hierin kan adviseren?
PatrickD
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 15:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor eagle » 16 Mrt 2019, 18:42

Maximale snelheid van Saga 27 is 12 a 13 knopen.
Dat is met een 4jhte te halen, en ligt al flink boven de th rompsnelheid van 7 a 8 knopen.
Als dat haalbaar is, staan de platen in de juiste stand..

Gr, eagle
eagle
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor PatrickD » 17 Mrt 2019, 09:24

Ik haal op dit moment max 8 a 8,5 knopen. Als ik goed begrijp zit er dus meer in dan dit met mijn motor. Zijn er ook nog eventuele nadelen aan het verstellen van deze liftplaten? Vaareigenschappen? Verbruik?
PatrickD
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 15:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor broekie » 17 Mrt 2019, 09:50

De platen moeten opwaartse druk geven.
Als met sneller varen geen compensatie waarneemt en de achterkant van de boot zich ingraaft, zou ik de platen verstellen.
Ze staan altijd positief t.o.v. de waterlijn, de voorkant hoger dan de achterkant.
Kijk eens op de haven of in een botenloods of je een voorbeeld kan vinden.
Ze worden vaak gebruikt.

https://www.florijnsloep.nl/florijnsloep-rmt-600/
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor PatrickD » 17 Mrt 2019, 09:54

Ze staan bij mij vlak met de waterlijn. De boot graaft zich enorm in zodra we boven de 2300-2500 toeren komen. Ik ga ze denk toch maar verstellen. Iemand tips hoe ik de bouten loskrijg die helemaal onder antifouling zitten?
PatrickD
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 15:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor broekie » 17 Mrt 2019, 10:02

afbikken en een sleutel erop zetten zodat de verf kraakt en breekt.
Normaal zouden het RVS bouten moeten zijn en gaan ze wel los.
Indien gewoon staal kunnen ze breken en kun je nieuwe van RVS nieuwe zetten.
Gewoon even wat proberen.
Een fohn zou kunnen, maar dat geeft misschien smeerboel.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1481
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor eagle » 17 Mrt 2019, 12:47

Wat is er met deze Saga gebeurt? Gebruikt gekocht? Hermotorisering geweest?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor PatrickD » 17 Mrt 2019, 13:06

Gebruikt gekocht. Is volgens mij de orginele motor voor deze saga. Ik kan zo wel even het exacte type achterhalen.
Verder overigens een perfect bootje
PatrickD
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 15:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor eagle » 18 Mrt 2019, 18:46

Roer-liftplaten bij Saga 27 hebben 3 standen (tov waterlijn).

Stand 1; ca 3 graden; voor motoren van 23-25 pk.
Stand 2; ca 6 graden; voor motoren van 36-51 pk.
Stand 3; ca 9 graden; voor motoren van 60 pk en hoger

Uiteraard neemt het verbruik boven de ca 8 knopen onevenredig toe; Van ca 2,5 ltr/h tot zo,n 15 ltr/h bij een motor van 62 pk.

Koersvastheid boven de 8 knoop; Verplaatsing van gewicht (bemanning) van BB naar SB en vv geeft koers-afwijking. Correctie van zo,n 90 gr stuurwiel is voldoende.

Gr.Eagle
eagle
 
Berichten: 734
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:

Re: Saga 27 roer liftplaten

Berichtdoor PatrickD » 23 Apr 2019, 19:09

Inmiddels getest. Boot veroorzaakt minder hekgolven, trekt de kont minder omlaag en komt makkelijker op 8 a 8,5 knopen. Oftewel positief resultaat! Qua topsnelheid is er overigens weinig verschil maar dat was ook niet het doel.
PatrickD
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 15:44
ligplaats: Harderwijk
info:


Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten