Containerschepen.

algemene discussies

Re: Containerschepen.

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2019, 14:04

Uiteindelijk toont dit aan dat er grenzen zijn aan de schaalvergroting. Theoretisch kunnen die onderste boxen dat gewicht hebben, maar bij slingerend schip is de traagheid van de massa van de stapel boxen erboven net de druppel, op het moment dat de daling van zo'n stapel overgaat in stijging. Die gewichtstoename die wij ook voelen als we in een lift staan die stopt op de BG.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2090
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Containerschepen.

Berichtdoor bas » 05 Jan 2019, 15:19

vastzet aan een raamwerk tussen de containers krijg je volgens mij een veel stabielere lading.

Iets dergelijks is eind 80, begin 90 al geprobeerd maar dat werkte niet. Hoe onwaarschijnlijk het ook klinkt maar die schepen zijn nogal flexibel en daardoor liepen die containers vast in dat raamwerk.

Maar voorop gesteld dat het een puinhoop is momenteel maar maken we het probleem niet groter dan dat het is? Grofweg 1500 verloren containers per jaar en dat aantal neemt af terwijl er 130 miljoen per jaar getransporteerd worden per jaar over zee, en dat aantal neemt toe.
Tuurlijk is het een puinhoop en een gevaar voor als je daar rondvaart maar er wordt hard gewerkt om dat op te ruimen. Misschien moeten we er ook eens een keertje vrede mee hebben dat dingen wel eens niet helemaal goed gaan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 589
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2019, 15:43

Sinds de VOC-tijd is er inderdaad wel enige vooruitgang geboekt wat betreft bedrijfszekerheid . :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye
 
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 11:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschepen.

Berichtdoor kajoe » 05 Jan 2019, 18:17

waar het wel wat aan ontbreekt in de container vaart is dat er tussen vrij dicht bij elkaar liggende havens de verbindingen niet altijd worden aangebracht meestal alleen de buitenste lagen ,en dat gaat meestal goed maar bij een beetje slecht weer of een plotselinge koers verandering kan het fout gaan ,vaak begint de bemanning al ruim voor de haven de koppelingen los te maken om tijd te winnen voor het lossen ,dit gebeurd ook op de rijn en binnenvaart maar meestal word daar niet hoger gestapeld dan 4 lagen ivb bruggen en daar gaat het soms ook mis ,alhoewel het daar vaak foute belading is en de zaak omkiepert
.aan het materiaal ligt het vaak niet in het begin als we langszij een containerschip lagen om hem te bunkeren droegen we geen helmen ,later was dar verplicht tja als er een koppelstuk of stang naar beneden kwam van een 20 tot 40 meter hoogte met een gewicht van 20 -40 kg hielp dat natuurlijk veel ,maar ja had je het niet op en de haven politie kwam langs kreeg je een print .
kajoe
 
Berichten: 552
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 09:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Sambeek » 05 Jan 2019, 21:36

bas schreef:
Maar voorop gesteld dat het een puinhoop is momenteel maar maken we het probleem niet groter dan dat het is? Grofweg 1500 verloren containers per jaar en dat aantal neemt af terwijl er 130 miljoen per jaar getransporteerd worden per jaar over zee, en dat aantal neemt toe.
Tuurlijk is het een puinhoop en een gevaar voor als je daar rondvaart maar er wordt hard gewerkt om dat op te ruimen. Misschien moeten we er ook eens een keertje vrede mee hebben dat dingen wel eens niet helemaal goed gaan.


Helemaal mee eens.
Maar als ik zo op het nieuws hoor hoeveel schepen er varen met vracht en
wat er uiteindelijk verloren gaat, is minimaal. (gelukkig) ;)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 21:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Leverg » 06 Jan 2019, 00:06

De containers zelf hebben ook twistlocks.
Daarmee kan je de containers al vastzetten op de andere container. Ze staan dus niet los.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Twistlock

Daarnaast hebben ze inderdaad kruisstangen waarmee ze nog eens extra worden vastgesjord.

Leuk weetje... Sommige containers mogen niet naast elkaar staan qua brandgevaarlijkheid, en goud en geld containers weet in principe niemand van de laadcrew waar ze staan en tevens staan ze volledig in een van de diepste lagen van het ruim. Geldt ook voor wapens en raketten.
Leverg
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 18:53
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Martin65 » 06 Jan 2019, 07:18

Komt dus heel wat bij kijken om een goed laadplan te maken als je uitgaat van 20.000 containers.
Martin65
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 20:35
ligplaats: Deventer
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jan 2019, 09:55

Ik begrijp dat dit vervoer noodzakelijk is,maar als je ziet wat een schade het teweeg brengt,nu zijn het er een kleine 280 die er af zijn gevallen,stel je eens voor dat het hele schip vergaat incl.de aanwezige stookolie.
We moeten er maar niet aan denken
Gelukkig zijn er heel veel vrijwilligers,maar ik denk toch dat dit nog een hele lange nasleep krijgt voor het milieu.
Ben ook heel benieuwd wat er nou mis is gegaan,want normaal is het natuurlijk niet
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Roelof » 06 Jan 2019, 11:13

Ik denk dat er al eerder problemen waren. In een aantal nieuwsuitzendingen werd de koers getoond. Duidelijk te zien dat MSC Zoe plotseling de route boven de eilanden verlaat en met zeer lage snelheid (ca 1,5 knoop) noordelijk gaat varen. Uiteindelijk chaotisch rond kruist en daarna weer koers richting Bremen gaat voorliggen.
Misschien hebben ze een poging gedaan om de containers opnieuw te sjorren oid., Ook best mogelijk dat er toen al een groot aantal dozen overboord zijn gegaan.

Probleem is dat voor dergelijke schepen geen uitwijk mogelijkheden zijn naar een willekeurige haven als gevolg van enorme afmetingen en diepgang.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1084
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 19:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 06 Jan 2019, 11:32

Het probleem is dat die schepen om maar één reden zo groot geworden zijn: "De mijne is groter dan de jouwe".
Uiterlijke schijn.

Containers worden aan de buitenkant van het schip zo hoog mogelijk neergezet.
Maar in het midden staat niets.
Ook op de luchtfoto van de Zoe is dat te zien.

Net als de tankers eind jaren 80, die zo groot werden dat ze spontaan braken, worden deze schepen ook te groot.

De stapel containers wordt inmiddels zo hoog dat het niet meer veilig te sjorren is.
Natuurwetten als middelpunt vliedende kracht en massatraagheid beginnen hun deel te eisen.

Jullie denken dat er nu een milieuramp gebeurd is?
Dit is nog maar het begin.
Wacht maar op de eerste écht grote brand.
De Maersk Honam was nog niks.
Dat waren nog containers die te blussen waren met water.
Wordt lachen met goederen die juist reageren op water.
En de hulpdiensten beginnen gewoon te spuiten, omdat ze niet weten welke van de 20.000 zo reageren op water
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2147
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten