Schroef berekenen rocket science?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor stefan » 02 Nov 2018, 08:17

Dit is de situatie: Mascot 28 motorsailer, polyester, lange kiel. 4500 kg, lengte waterlijn 8.05 meter, motor Yanmar 3GM30, kk Kanzaki 2.62:1 een gewone schroefas, geen saildrive.
Momenteel 2 blads klapschroef van 17x10 eronder. Deze klappert en heeft speling dus ik wil een gewone drieblads schroef gaan kopen en de klapschroef afzinken wat een onding.

Ieder bedrijf of iedere berekening die ik zelf via internet maak komt echter op een andere maat uit!

Vicprop berekening: 15.9x10.4
Bootaandrijving berekening: 16x11.7
Bedrijf 1: 15x13.2
Bedrijf 2: 15x12

Aan alle berekeningen etc dezelfde boot gegevens verstrekt.

Wetende dat met de klapschroef de motor het max toerental niet haalt, 3100 ipv 3600, was deze dus sowieso te zwaar.
Schroef moet dus ieder geval lichter, maar ik weet niet hoe je de schroeven goed kunt vergelijken.
Mijn boerenverstand doet me de berekening van bedrijf 2 als meest passend voorkomen.

Wat denken jullie hier?
stefan
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor quichot » 02 Nov 2018, 09:17

Het lastige is: aan boerenverstand heb je niet zoveel.
Probleem is dat er wordt uitgegaan van theoretische waarden. Bijvoorbeeld het aantal beschikbare pk's. Haalt jouw motor de fabrieksspecificaties nog wel? En het lijnenplan van het onderwaterschip wordt in geen enkel schema meegenomen. Hooguit lengte, breedte en waterverplaatsing.
Dus die uitkomsten zijn altijd hooguit een indicatie, een zo goed mogelijke schatting. Dus niemand heeft echt ongelijk.
Iemand met veel ervaring zou je verder kunnen helpen als die het schip op het schip droge kan zien.
Zelf heb ik bij twee achtereenvolgende werfbeurten in overleg met zo'n specialist de schroef in twee stapjes wat meer spoed laten geven. Dat heeft mij bij hetzelfde, voor mij prettige toerental 1 km/h meer snelheid opgeleverd, bij een daling van het brandstofgebruik met 0,2 l/h.
Wie weet kan het nóg optimaler, maar ik vind het prima zo.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2067
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor Marie Christina » 02 Nov 2018, 09:26

Een optimale schroef berekenen is geen rocket science, maar wel een heel werk, waarbij ook nog computersimulaties komen kijken.
Dan krijg je echt een schroef die past bij de vorm van je schip, het vermogen van de motor en de overbrenging.
En dan ga je inderdaad over winsten praten waar Quichot het over heeft.

Mijn gedacte is dan: wat zou je je druk maken of je 10 0f 11 km/u gaat?
Of je 2,5 of 2,3 l/u verbruikt?
Of je om 15:00 of om 15:10 in Sneek langs de steiger ligt? (Want over dat soort verschillen ga je het hebben.

Als het goed is staat op een motorsailor de motor nog eens meer uit dan aan ook.
Ik zou er lekker een standaardschroef onder plakken en varen maar.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2090
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor aadbloem » 02 Nov 2018, 10:59

Prima uitgezocht waarmee ik wil zeggen, ga naar bedrijf 2 en ga overleggen over je schip.
Koop geen standaard VETUS schroef, heb ik 2x mee te maken gehad en 2x een schip extra uit het water om anti-zingranden aan te laten brengen. Geen idee waarom VETUS dat niet standaard meeneemt.
Verder heb ik zeer goede ervaringen met http://www.kramerschroeven.nl/ zeer goed in maatwerk en advies. Klein bedrijf en uiterst klantvriendelijk in omgang. Gewoon naartoe gaan (als je in de buurt woont...)
aadbloem
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 12:22
Woonplaats: Oost-Knollendam
ligplaats: Leiderdorp
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor quichot » 02 Nov 2018, 15:29

Marie Christina schreef: Mijn gedacte is dan: wat zou je je druk maken of je 10 0f 11 km/u gaat?
Of je 2,5 of 2,3 l/u verbruikt?
Of je om 15:00 of om 15:10 in Sneek langs de steiger ligt? (Want over dat soort verschillen ga je het hebben.

Op zich klopt dat, maar het is iets teveel geredeneerd vanuit rondtoeren van haventje naar haventje binnen een relatief klein gebied. Op langere reizen met grotere dagafstanden kan het vervelend zijn als je net niet met een ander schip kan meekomen naar de volgende sluis. Dan zie je al gauw een paar keer per dag de deuren net voor je neus dichtgaan als jij ook 's aan komt 'kakken'. En dat kan echt om een marginaal klinkend verschil van een paar km/h gaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 2067
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 09:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor Popeye » 02 Nov 2018, 15:39

quichot schreef:Op zich klopt dat, maar het is iets teveel geredeneerd vanuit rondtoeren van haventje naar haventje binnen een relatief klein gebied. Op langere reizen met grotere dagafstanden kan het vervelend zijn als je net niet met een ander schip kan meekomen naar de volgende sluis. Dan zie je al gauw een paar keer per dag de deuren net voor je neus dichtgaan als jij ook 's aan komt 'kakken'. En dat kan echt om een marginaal klinkend verschil van een paar km/h gaan.

Zo hoor je eens hoe moeilijk ik het altijd heb onderweg. Geen wonder dat ik aan het eind van de dag altijd naar de fles grijp! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikers-avatar
Popeye
 
Berichten: 1232
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 11:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor bas » 02 Nov 2018, 15:55

Schroef berekenen is best een dingetje ja.
De "ideale" schroef bestaat maar voor 1 enkel toerental, op alle andere toerentallen heb je al meer verliezen. Sommigen rekenen met 100% van de opgegeven toeren, anderen met 80%, 70% of iets daar tussenin. Als je dat niet weet kom je nooit tot een vergelijk. Idem voor bijvoorbeeld lagerverliezen, de ene rekent met 3%, de andere met 5%. Vaak voor pleziervaart doeleinden geen werelden van verschil maar kan wel de verschillende uitkomsten verklaren.
Leuke methodes voor een globaal inzicht maar zou er zelf geen schroef op bestellen via internet, dan kun je het rekenwerk toch beter overlaten aan de schroevenboer.

En ook dan is het nog niet gegarandeerd dat het in 1 x goed is. Sterker nog....ik geloof niet dat bij ons op de zaak ooit een sleepboot geleverd is waarvan de schroeven en motoren in 1 x 100% goed waren. In veel gevallen kan het wachten tot de volgende dokking maar soms ook niet. Het schip waar ik nu op zit scheelde bij oplevering 10% vergeleken met het zusterschip. Precies dezelfde schepen maar toch moesten bij het zusterschip de schroeven 10% zwaarder gezet worden om tot hetzelfde vermogen te kunnen komen. Rara politiepet :shock:
Wil er maar mee zeggen dat het bepaald geen exacte wetenschap is met nogal wat variabelen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 533
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor Marie Christina » 02 Nov 2018, 16:40

quichot schreef:Op zich klopt dat, maar het is iets teveel geredeneerd vanuit rondtoeren van haventje naar haventje binnen een relatief klein gebied. Op langere reizen met grotere dagafstanden kan het vervelend zijn als je net niet met een ander schip kan meekomen naar de volgende sluis. Dan zie je al gauw een paar keer per dag de deuren net voor je neus dichtgaan als jij ook 's aan komt 'kakken'. En dat kan echt om een marginaal klinkend verschil van een paar km/h gaan.

Helemaal waar, maar die situatie zal je ook tegenkomen met de perfecte schroef.
Ook dat schip zal niet sneller gaan dan zoveel km/u.
En ook die snelheid gaat een keer nét niet genoeg zijn om die ene brug of sluis te halen.

Dat soort pech zal je mijns inziens altijd blijven houden.
Ook met de perfecte schroef.
(Áls die al bestaat, zoals Bas terecht opmerkt. Ja, een variabele pitch propeller.
Maar die zie je niet veel op jachtjes. ;) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 2090
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 18:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor stefan » 02 Nov 2018, 17:40

Eens met Quichot, meekomen met de meute is soms heel handig, zeker op de kanalen met veel sluizen etc. Vaar ieder jaar wel op de ZW vaart en wilhelminakanaal, etc.

En inderdaad Aad, ik woon helemaal niet in de buurt, maar ga daar wel heen!
stefan
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef berekenen rocket science?

Berichtdoor Rene » 02 Nov 2018, 19:04

Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 09:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten